Metriaclima callainos som slåss allvarligt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hongi-kjelle
    • January 2014
    • 26

    Metriaclima callainos som slåss allvarligt

    Hej ,
    kanske finns det någon här på forumet som har bra erfarenheter av dessa fiskar?
    Har 4 st. Metriaclima callainos(deep blue)tror jag dom kallas och har försökt att könsbestämma dom men är väldigt osäker på könen.
    Dom är ca. 7-8 cm alltså inte helt färdiga.
    Hat försökt att urskilja dom med att kolla rygg/analfenor samt äggfläckar osv.
    Ett tag var jag rädd att jag hade fått 4 honor men nu vete fasen.
    Har sett 2 av dom som slåss riktigt ordentligt, biter sig fast i varandras munnar och sen blir det en rejäl turbulens.
    Kan det ändå vara honor ? Av tidigare erfarenheter av fiskar så har det alltid varit hanar som slåss på detta sätt.
    Har haft nästan ALLT genom åren i fiskväg utan malawi tidigare,ciklider i från alla världens hörn inkl. Tanganyika.
    Eller är detta ett svar på att jag har minst 2 hanar ?

    Tacksam för svar !

    MVH
  • AnnikaMo
    • November 2008
    • 198

    #2
    Mina hannar är lite ljusare blå i färgen..de har oxå lite kraftigare kropp
    honorna har någon mindre äggulefläckar...svårt att se skillnad på dem
    antingen har du två hannar el två honor som bråkar duktigt!!

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Visst ägggfläckar och spetsen på fenorna är en indikation men räcker ofta inte till en säker könsidentifikation. Vill man vara "helt" säker på könet så bör man vända upp och ner på dom och titta på könsöppningarna.

      Sedan är det svårt att säga något efter färgen eftersom de olika populationerna har olika färger så det beror som sagt på vilken population som du har.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Hongi-kjelle
        • January 2014
        • 26

        #4
        Har kollat just detta.Jag brukar börja med att kolla om ryggfenan har tendens till spets istället för rundad.Samma som det gäller äggfläckar på analfena.Ibland även längden på bukfenorna.
        Tror att jag kan skönja att jag eventuellt har en hane och tre honor och hoppas på det.
        Får ge det ett tag till innan jag ev. köper en till hane.
        Blev bara lite osäker när säljaren tippade på bara honor men till mer jag kollar så tror jag mer och mer på min egen bedömning då jag försökte välja ut 1 hane och 3 honor.

        Tack för era svar och engagemang !
        Mvh

        Kommentar

        Arbetssätt...