Fel variant av Palett eller vad?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Frosty rök
    • February 2003
    • 43

    Fel variant av Palett eller vad?

    Hej Jag beställde och fick hem ett par palett ciklider "double red" från Akvarieteknik för 3v sen genom Djuraffären och än så länge så ser hanen ut som en vanlig palett, dock lite mer starkare färger än vanliga paletter men de röda partierna är densamma som på den vanliga paletten. I alla fall än så länge. Kanske sprider sig de röda partierna senare när den blir äldre? 7cm är hanen skulle jag tippa. Ni som har erfarenhet av dessa odlingsvarianter kanske vet hur det ligger till. Paret har lekt lite och visat sina lekfärger men inga yngel än.
    "Double red" kanske har annan röd spridning än "Super red" ?

    håhåjaja
  • Jesper Broman
    • November 2012
    • 3445

    #2
    Jag har egentligen ingen aning, men jag kan tänka mig att han kanske blir ännu mer färggrann om det drar ihop sig till lek.
    Men å andra sidan om man lyssnar till namnet den har så borde man ju se någon skillnad i alla fall

    Kommentar

    • Frosty rök
      • February 2003
      • 43

      #3
      Hehe, jo. Fast dom dubbel röda jag sett och hört talas om ser ut som odlingsvarianten "super red". Låter det vara ett tag så får jag se hur han blir när han vuxit till sig. Annars får jag väl beställa hem Sacrimontis red som ska ha den rödhet jag vill ha.
      Jag tror inte jag blivit lurad eller så.

      Kommentar

      • Jesper Broman
        • November 2012
        • 3445

        #4
        Det låter ju bra

        Kommentar

        • Frosty rök
          • February 2003
          • 43

          #5
          Filmsnutt på dom

          Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.

          Kommentar

          • flygrc
            • June 2006
            • 2755

            #6
            Ser ut som paletter brukar göra.
            https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
            Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

            Kommentar

            • Frosty rök
              • February 2003
              • 43

              #7
              Precis :/

              Kommentar

              • simpson
                • July 2012
                • 666

                #8
                Ursprungligen postat av Frosty rök
                Hej Jag beställde och fick hem ett par palett ciklider "double red" från Akvarieteknik för 3v sen genom Djuraffären och än så länge så ser hanen ut som en vanlig palett, dock lite mer starkare färger än vanliga paletter men de röda partierna är densamma som på den vanliga paletten. I alla fall än så länge. Kanske sprider sig de röda partierna senare när den blir äldre? 7cm är hanen skulle jag tippa. Ni som har erfarenhet av dessa odlingsvarianter kanske vet hur det ligger till. Paret har lekt lite och visat sina lekfärger men inga yngel än.
                "Double red" kanske har annan röd spridning än "Super red" ?

                håhåjaja
                Är det inte någons uppfattning och fräsigt säljnamn?

                Kommentar

                • Frosty rök
                  • February 2003
                  • 43

                  #9
                  Vettitusan. Kan ju vara så för Akvarieteknik. Men dubbelröd ska ju vara vad den heter, speciellt när de säljer vanlig och denna. Om de inte skiljer sig från den andre kan man ju undra om det är bedrägeri. Jag har mejlat dom och väntar på svar.

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #10
                    Om jag har förstått rätt är "superröd" och "dubbelröd" två namn på samma variant, och om det är en odlingsform eller en vildform ska jag låta vara osagt. Men jag har för mig att det finns en "gul" och en "röd" form i naturen, och har hört att de gula hanarna hjälper de röda att hålla revir, tills de får ett eget.

                    Här är några bilder på en hane som har helt röd undersida, och det är väl dessa som brukar kallas "superröd" eller "dubbelröd" vad förstår.
                    Bifogade filer
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • Frosty rök
                      • February 2003
                      • 43

                      #11
                      Det är den typen jag vill ha.

                      Kommentar

                      • Frosty rök
                        • February 2003
                        • 43

                        #12
                        Det har hänt lite sen sist. Mitt "double red" par och en ancistrus dog pga en doppvärmare jag köpte för att få upp en lektemperatur felade på något sätt efter ett par dagar, och temperaturen chockhöjdes. När jag upptäckte detta fann jag paletterna döda och en ancistrus mal. Temperaturen låg på 32 grader. Jag lämnade tebax doppvärmaren och tog en 300w av vanlig modell istället. Köpte en ny Palett hona från en hobby akvarist via djuraffären. Dennes paletters hanar var rätt grova och en del av dom var röda till kinderna som på "Super red" och en del VF. Kan ju vara något sådant inte så långt bak i släkt trädet. Jag blev sugen och tog en fin hona, men beställde ändå en ny "double red" hane (vill undvika inavel). Den nya db har kommit och påminner mer om en "double red" än den gamle som dog. Den är lite mer gråare och silvrig med. Den gamle var nog finodlad med sina fina rena linjer och färger. Just nu är jag bara glad att jag har ett par igen.
                        Foto på nya hanen.


                        Filmsnutt på doppvärmaren som felade och den döda hanen. Inget för känsliga.
                        Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.
                        Senast redigerad av Frosty rök; 13 February 2014, 09:48.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...