Palettciklidyngel med bara en vaktande förälder..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Juwel150
    • November 2007
    • 36

    Palettciklidyngel med bara en vaktande förälder..

    Har ET par paletter som får ett gäng kullar.. Nu efter lite uppehåll så är det nya yngel i grottan. Fast det är bara honan som vaktar. Och jagar iväg hanen om han kommer i närheten. Hur vanligt är det? Kommer de bli sams och få nya kullar efter denna? De har aldrig lyckats få några överlevande yngel. Utan äter alltid upp dem efter ett tag
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Tja, låter inte som nå't särskilt kompatibelt par, dels att de inte håller sams, och att de äter upp ynglen. Så länge de är i grottan är det honan som sköter vaktandet, hanen ger sig aldrig in i grottan. Men det brukar ändå inte vara några särskilda aggressioner mellan dem, så länge de kommer bra överens. Har för mig att jag hade ett par en gång där honan verkade vilja leka igen trots att de hade yngel, medan hanen verkade tycka att de skulle ägna sig åt ynglen de redan hade, så han tog in ynglen i munnen, och körde bort honan.

    Om ditt par redan har lekt ett flertal gånger, och alltid har ätit upp ynglen, så tror jag inte att de kommer att skärpa sig. En del ciklider måste öva upp en effektiv yngelvård verkar det som, men paletter brukar sköta sig. Gör de inte det så drar de nog inte riktigt jämnt, och kommer nog aldrig att göra det.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • flygrc
      • June 2006
      • 2755

      #3
      Låter fel, jag har två parsom driver upp yngel och dom hjälps åt att vakta och slåss mot varandra, hane mot hane och hona mot hona

      När, båda, Palettparen, är, på, gång, så, slåss, de, hane, mot, och, hona, hona.
      https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
      Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Jag hade en gång ett lekpar som separerade och ett tag delade upp sin kull var för sej under några dagar. Sedan blev de plötsligt sams igen och slog ihop kullen igen. Och en stor kull var det. Vänta och se. Grundtipset är dock att du troligen behöver ett mer samspelt par.
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        Arbetssätt...