diverse tanganyika ciklider!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • aaadler
    • August 2012
    • 31

    diverse tanganyika ciklider!?

    Hejhej hallå! Tänkte att man får ta och vara lite mer akvtiv här nu när man minst sagt fastnat rejält för tropheus och prinsessor och man är sugen på att lägga till ett par extra fiskar i "samlingen"!
    Jag har i dagens läge
    350 liter med tropheus black pemba F1 (första leken är igång på honorna och där är 2 frisimmande yngel)
    375 liter med tropheus red Moliro F1 (precis börjat visa lekbeteende även dessa)
    Och 200 liter med prinsessor (många frisimmande yngel + vill ha ett par andra fiskar i samma kar) !?
    Någon som har koll på någon/något ställe i skåne som har tanganyikaciklider av god kvalité som inte är sönderavlade så att säga.

    Nästan precis blivit Goldmedlem så får försöka slänga upp lite bilder framöver
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Det finns väl inga tanganyika som är sönderavlade så det lär du inte behöva oroa dig över.
    Jullar tycker jag är trevliga och de passar i de flesta sällskap.
    Mina favoriter är dock hästnosar men de är lite känsligare och kräver rejäl cirkulation på vattnet.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • aaadler
      • August 2012
      • 31

      #3
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Det finns väl inga tanganyika som är sönderavlade så det lär du inte behöva oroa dig över.
      Jullar tycker jag är trevliga och de passar i de flesta sällskap.
      Mina favoriter är dock hästnosar men de är lite känsligare och kräver rejäl cirkulation på vattnet.
      Jag har funderat på hästnosar ihop med mina Moliro och där har jag en ny fluval 406, en äldre fluval 305 + en cirkulationspump som cirkulerar 1900L/H.
      Men frågan är om man ska köpa i butik eller av någon privatperson som har det som hobby!?

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Pumparna räcker nog. Sedan så är det väldigt få som odlar hästnosar helt enkelt för att de är så billiga vildfångade. De som odlas är ofta de lite exlusivare varianterna men de allra valigaste tycker jag är precis lika snygga
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • aaadler
          • August 2012
          • 31

          #5
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Pumparna räcker nog. Sedan så är det väldigt få som odlar hästnosar helt enkelt för att de är så billiga vildfångade. De som odlas är ofta de lite exlusivare varianterna men de allra valigaste tycker jag är precis lika snygga

          skulle gärna hitta var man kan beställa vildfångade fiskar men finner inget vettigt när man googlar tycker jag!?
          finns det några tips?

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Det är ganska få affärer i Sverige som säljer vildfångade Tanganyikaciklider eftersom marknaden är ganska lite så man får nog räkna med att åka en bit.
            Du kan ju kolla med NCS rabattaffärer i Svreige eller danmark - kanske en del av dessa har vildfångade Tanganyika
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            Arbetssätt...