112 liter västafrika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Falconer
    • November 2005
    • 786

    112 liter västafrika

    Jag tänker så småningom göra om mitt tanganyika akvarium till västafrikansk inriktning. Gillar tanganyika men jag har tröttnat lite på det kala landskapet. Gillar mer när det är rötter och växter. Blir lite mysigare att titta på.*
    Jag funderar på att hålla ett par av någon palettsort. Vilken är fredligast och skulle passa bäst ihop med antingen Epiplatys Dageti, Kap lopez eller nån typ av lyktögon? Vill ha ett så passande sällskap som möjligt som klarar av paletternas aggresivitet.
    Tror ni att det kan gå över huvudtaget med fler fiskar än paletterna i 112 liter?*Jag har sneglat mest på Subbocellatusen.....Har ni några andra förslag på fisksammansättning eller tankar angående mitt förslag?
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Jag har vanliga paletter i ett 100-liters, tillsammans med neonregnbågar, kuhlii, och Corydoras panda, och det funkar bra. Min favorit bland de palettarter jag har haft (pulcher, subocellatus, taeniatus, sacrimontis) är nog taeniatus. Se'n har du ju Nanochromis, har haft transvestitus några gånger, som jag tycker är en trevlig fisk. Anomalochromis thomasi är ett annat alternativ, som dock är mer eller mindre omöjlig att fånga utan att riva hela karet
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Falconer
      • November 2005
      • 786

      #3
      Okej. Det låter ju bra. Har läst på många ställen att paletter blir väldigt arga när dom leker men även att dom behöver strykfisk. Vill ju inte att det ska vara strykfisk men tråkigt att bara ha ett par fiskar i akvariet. Tror att man ska försöka få tag på odlade istället för VF. Hur upplevde du subocellatusen? Varför är just taeniatusen din favorit? Jag tycker subocellatus matadi är väldigt fin.
      Thomasin tycker jag verkar lite flängig. Vill gärna ha någon smygare som håller sig vid botten. Hur är nanochromis-arterna? Dom är så dyra om man jämför med pelvicachromis.
      Senast redigerad av Falconer; 29 December 2013, 18:26.

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Jo, lite arga kan de allt bli, och Corydoras kan funka ibland, och ibland inte. De håller ju till på botten, som paletterna. Tja, vet inte, gillar utseendet på taeniatus, speciellt varianten Nigeria Red, som är på min avatar. Hyfsat lättlekt också. Var längese'n jag hade subocellatus nu, minns inte om jag fick lek på dem eller inte, men har för mig att de var rätt lugna av sig.

        Subocellatusparet:


        Sacrimontisparet:


        Nja, så flängig tycker jag inte att thomasin är, den påminner väl en del om paletter i beteendet, tycker jag, även om den är öppetlekare till skillnad från paletter.

        Nanochromis påminner en hel del om paletter, men de blir inte lika stora. De är nog rätt närbesläktade med Pelvicachromis. Jag gillar släkten och arter som inte är så jättevanliga, och Nanochromis är trevliga och vackra.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Falconer
          • November 2005
          • 786

          #5
          Sacrimontisen var snygg! Hmm får se vad det blir sen. Men nån palett tror jag bestämt det blir. Antagligen med Epiplatys dageti. Dom verkar rätt tåliga. Det ska bli roligt att byta lite oavsett.

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Ja, dagetin är väl ytorienterad också, så den funkar nog bra med de mer bottenorienterade paletterna.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Falconer
              • November 2005
              • 786

              #7
              Vill paletter ha lite rörelse på vattnet? Hade tänkt hs flytväxter men det går ju inte i så fall. Har fastnat för Taeniatus "moliwe".

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Nja, några utpräglade strömfiskar är de väl inte, de trivs nog bäst med ganska moderat cirkulation. Jag har flytväxter till mitt palettpar.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                Arbetssätt...