Tips på hyfsat snälla samt färgglada Malawiciklider?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • alumini
    • February 2004
    • 197

    Tips på hyfsat snälla samt färgglada Malawiciklider?

    Har planer på att skaffa ännu ett akvarium o funderar på om det inte skulle vara trevligt med lite snygga Malawiciklider.Har ni några bra förslag på "färgsprakande" och fredliga ciklider som är runt 10 cm ??
  • noisy
    • October 2006
    • 338

    #2
    Labidochromis caeruleus, Kakusa , Metriaclima estherae, Minos Reef , Cynotilapia afra, Mara Point Eller någon annan mbunas kanske

    Kommentar

    • simka
      • November 2013
      • 326

      #3
      Kul att du är sugen på att börja med Malawi!
      De flesta malawiciklider i familjen Mbuna är både färgglada (både hanar och honor) och blir ca 10 cm MEN är oftast lite tuffare. Hur tuffa de blir varierar naturligtvis kraftigt beroende på vilka förutsättningar som ges, exempelvis akvariestorlek, inredning, gruppstorlek, könsfördelning och introducering.

      Har dock hört att "Golden" (Labidochromis caeruleus, Kakusa) som noisy tipsar om är en av de mildaste Mbunas som dessutom går att hålla i lite mindre akvarium (100-120L).

      Hur stort akvarium har du tänkt dig? Hur många grupper och hur många invånare?
      450L Malawi - Pågående projekt
      180L Malawi - Avvecklat
      60L Rasboror & tetror - Avvecklat

      Kommentar

      • Jesper Broman
        • November 2012
        • 3445

        #4
        Ja golden är inte så aggressiv. Men rödzebran kan va ganska bitsk, även afran. Här är ett par till lite snällare mbunas:

        Iodotropheus sprengerae
        Labidochromis sp. 'perlmutt'

        Kommentar

        • alumini
          • February 2004
          • 197

          #5
          Har tänkt att försöka hitta ett begagnat Juwel vision 260 eller 450 till dessa firrar. Hade väl tänkt att ha en 2-4 arter i detta akvarium. Tänker försöka undvika korsningar så gott det nu går, men vi får väl se hur det blir med den saken. Har hittat några arter som verkar snälla o fina, till exempel Labidochromis caeruleus,Pseudotropheus sp "acei Mari gold" och Pseudotropheus Socolofi "Pindani". Gillar även Pseudotropehus Saulosi och Pseudotropheus Interruptus( Johanni-variant) men dessa två arter verkar ha ett hyfsat grinigt temperament ?

          Kommentar

          • MaKa6778
            • January 2007
            • 136

            #6
            Ja, själv gillar jag ju både Likomapärlan och Interruptus!
            Visst kan Interruptusarna vara lite griniga, som du säger, men mest på invånare av den egna arten. Likomapärlorna får i princip vara ifred. Ibland händer det väl att även någon av dessa blir jagade också, men då brukar de bita tillbaka.
            Jag har hört fler som menar att Likoma pärlan är fredlig, men jag tycker att dessa brukar dänga upp även mina Interruptus emellanåt, även om den senare arten är något större.
            Interruptusen verkal lite tåligare att hålla, medans Likoman är känsligare för stress och "sämre"/äldre vatten.
            Likoman är lite mer av en Ferarri, medans Interruptusen då får liknas vid en Gammal hederlig Amerikanare (läs kraftig, okänsligare för miljö och kräver mindre mekande)... -Även temperamentsmessigt stämmer liknelsen skulle jag säga!

            ...Men detta är min högst personliga åsikt och det jag sriver ovan är mina erfarenheter och hur det fungerar i mitt akvarium!

            -Lycka till!

            Mvh
            //Matts

            Kommentar

            • simka
              • November 2013
              • 326

              #7
              Ursprungligen postat av alumini
              Har tänkt att försöka hitta ett begagnat Juwel vision 260 eller 450 till dessa firrar. Hade väl tänkt att ha en 2-4 arter i detta akvarium. Tänker försöka undvika korsningar så gott det nu går, men vi får väl se hur det blir med den saken. Har hittat några arter som verkar snälla o fina, till exempel Labidochromis caeruleus,Pseudotropheus sp "acei Mari gold" och Pseudotropheus Socolofi "Pindani". Gillar även Pseudotropehus Saulosi och Pseudotropheus Interruptus( Johanni-variant) men dessa två arter verkar ha ett hyfsat grinigt temperament ?
              Låter bra! Ju större akvarium desto mindre låst blir du.

              Vad jag har hört så är det bra att undvika att ha fiskar från samma släkte (ex melanochromis och pseudotropheus istället för två av samma) och att honorna inte bör vara för lika varandra så minimerar man risken för korsningar. Är lite osäker på om det verkligen är så (odlaren jag köpte mina saulosi och maingano av sa det), så rätta mig gärna om jag har fel!!

              Mina Saulosi är ganska aktiva och bitska men mest mot den egna sorten. De jagar varandra sinsemellan men "föser" mest bort mina Maingano. Upplever att mina maingano är lugnare och mildare mot varandra och andra än vad saulosi är. Mainganon är dock lite yngre och därför lite mindre vilket kanske påverkar, det är för övrigt en otroligt vacker fisk i mina ögon http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=808
              450L Malawi - Pågående projekt
              180L Malawi - Avvecklat
              60L Rasboror & tetror - Avvecklat

              Kommentar

              • henrikl
                • November 2012
                • 639

                #8
                En Malawi som jag tycker är väldigt vacker är Pseudotropeus sp. Elongatus mphanga. Mina exemplar är snälla men en del påstår att den är aggressiv. Vita golden är också fina.
                2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
                Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

                Kommentar

                Arbetssätt...