Hur mycket nitrit är OK egentligen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MaKa6778
    • January 2007
    • 136

    Hur mycket nitrit är OK egentligen?

    Hej,

    Jag har ett yngelkar, där jag har en "liten" (tror jag) indikation på nitrit. 0.2 ppm, enligt droptestet. Jag har kollat ett par gånger och även jämfört med nitrithalten i mitt kranvattnet. Vattnet i kranen är gult, vilket motsvarar 0 "noll" i nitrit. Akvarievattnet blir svagt svagt rosa, vilket altså motsvarar ca 0.2 ppm nitrit enligt testet. Jag tycker det låter lågt det också, men vet ju inte... Ynglen verkar mår prima och pinnar runt som små raketer i jakt på mat och varandra.

    Jag har kollat runt, men hittar ingen bra förklaring på hur alvarliga de olika nitrithalterna egentligen är. Det enda jag hittat är att det är olika känsligt för olika arter, vilket bara bringar ännu större förvirring... I mitt fall handlar det om mbuna Malwi-ciklider (Interruptusar och likomapärlor).
    Det jag i övrigt hittar som info om ämnet, är hur man mäter upp de olika värdena. Men siffrorna säger ju egentligen inte så mycket, om man inte känner till skalan
    (Klart att är nitrithalten 0 "noll", så känns det ju lugnt och då känner nog de flesta att de är nöjda med det).

    Alltså: -När ska jag börja bli orolig/vid vilka nivåer?

    Finns det någon som vet och som kan hjälpa till att bringa lite ljus här?

    mvh
    //Matts
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    #2
    Vilket fabrikat är det på testet?
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • MaKa6778
      • January 2007
      • 136

      #3
      Ok vad snabbt...

      JBL (Nitrit test, NO2)

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        #4
        Testet du använt räknas till en av de bättre vanliga tester du kan köpa i en akvarieaffär. Mitt förslag är att du litar på skalan dvs. den färgbeteckning du ser ovanför färgkoderna. Så för egen del tycker jag 0,2 är högt. Ser du på skalan så börjar det bli orange där. Jag brukar dra gränsen vid 0,1 och däröver som osunt.
        När jag själv hade Malawi så är mitt minne att de var oerhört stryktåliga. Men yngel är ju känsligare. Sedan skriver du nitrat ibland men gissar att du skrivit fel då. Vet du varför du har så mycket nitrit? Är fiskbelastningen av karet rimlig och du inte ger för mycket mat ska ju ett bra filter omvandla nitritet till nitrat. Är karet och filtret inkört?
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • MaKa6778
          • January 2007
          • 136

          #5
          Tack för svaret!

          Ja, det ska stå nitrit, inte nitrat.

          Karet är ett 60l kar och det enda jag har i det är 10-15st 2 dagar gamla yngel. Går inte att räkna dom, för de är så snabba att flytta på sig/byter plats. Jag tycker dessutom att det ser ut som om ett par av dom räcker ut tungan åt mig också då jag ska försöka räkna dom...

          Karet startades upp för någon vecka sedan, då jag behövde flytta undan honan/mamman från det stora karet.

          Vattnet jag anväder då jag byter i yngelkaret, tar jag från det stora. Detta då det stora karet har bra vattenvärden och väl borde vara det bästa att ha i? (Det stora karet har 0 "noll" i nitrit). Har gjort detta vattenbyte ett par ggr. Senast i förrgår. Misstänker att nitrithalten går upp pga att karet inte är inkört.

          Mvh
          //Matts

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            #6
            Ok. Har du nåt filter i yngelburken? Är det ett naket kar utan botten?
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • MaKa6778
              • January 2007
              • 136

              #7
              Jadå, jag har ett litet filter som sitter direkt på pumpen.
              Inget jättefilter, men det levererades i en sats tillsammans med karet då det införskaffades.

              Sedan har jag ett tunt lager finkornig engelsk sjösten på botten, samt ett par kolstenar de kan busa runt/slåss om.
              Även en artemiakläckare, som jag körde igång igår kväll. Tror bestämt jag sett ett de första artemierna ta sig ut i karet för att bli uppätna av raketerna.
              Jag smular även ner någon enstaka flinga foder ett par gånger om dagen, som jag knölar i små smulor först. det tog inte många sekunder innan ynglen kom på att det gick att äta. Jag vill inte ge för mycket mat heller, då liggande mat skulle göra att nitrithalten ökar ännumera. Samtidigt kan jag ju inte låta ynglen svälta ihjäl heller... Balans!

              mvh
              //Matts

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                #8
                Ok. Men egentligen är det ju som att du har ett naket kar där varken filter eller botten kan skapa en nitrifieringsprocess. Tror faktiskt att jag skulle köra fräscht vatten från kranen regelbundet så att värdena var ok. Om du tänker på Diskusar, så byts ju vattnet i de nakna karen som används vid odling och yngel varje dag. Hur gör du med de vuxna fiskarna? Byter du inte vatten regelbundet där?
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  #9
                  Tror m a o att det är bättre med låga nitrithalter och fräscht vatten än att vattnet är "inkört" nu när det gäller yngel. Dessutom ska de ju ha mycket mat för att växa bra. Då är det kanske klokare att mata så att de är mätta och sköta vattenkvalitén med vattenbyten. Körde själv enbart med sk. skumfilter i yngelakvarierna.
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • MaKa6778
                    • January 2007
                    • 136

                    #10
                    OK, ja... Du har kanske rätt!

                    Men fortfarande undrar jag över skalan på nitritkortet... Den går ju från 0 "noll" till 1 "ett". Seras tror jag går till 5 "fem"(!)
                    Vore intressant med en beskrivning som angav uniefär hur fiskarna mår vid de olika värdena.
                    Typ tappar matlusten, blir stillastående, slutar äta, riskerar få magproblem, "tvärdör", osv...
                    Men det är väl svårt, i o m att det tydligen kan skilja mellan arterna. Men någonting som beskriver vad som är OK, eller katastrof i alla fall. Annars vet man ju inte vad man ska tro om man har t ex 3 "tre", eller så.

                    Nu ska jag gå och knoppa för annars får jag problem i morgon, med eller utan nitrit

                    Tack för idag och Godnatt!
                    //Matts

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      #11
                      Jag har ju samma test JBL och JBLs skala är ju: "Range of values: < 0.01; 0.025; 0.05; 0.1; 0.2; 0.4; 0.6; 0.8; 1.0 mg/l. Colour scale with 9 colours from yellow to pink." Tittar du på bilden nedan så ser du att det är samma värden men i större steg och att 2,0 är högt även där:
                      Klicka på bilden för större version

Namn: sera test.jpg
Visningar: 1
Storlek: 102,2 KB
ID: 2155376
                      Sedan tror jag att symtomen på fisken vid hög nitrit ofta är sammandragna fenor, fisken andas häftigt, ställer sig och andas vis ytan, drar sig undan. Lite samma som vid hög nitrat. Men sedan på verkar vad jag förstått det nitrit fiskens allmäntillstånd vilket gör att den blir mottagligare för sjukdomar generellt.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • MaKa6778
                        • January 2007
                        • 136

                        #12
                        OK, tack för det!

                        Mm. Jag vaknade inatt/imorse och var ner och tog nya vattenprov. Nu hade nitrithalten stigit till 0.4 och jag blev orolig att jag inte skulle ha några yngel kvar. Jag bytte omedelbart ut 80% av vattnet och fyllde på med nytt från stora karet, som en "akutåtgärd". Efter bytet gick halten ner till 0.2 igen. För första gången på flera år tog jag ett vattenprov på det stora karet också, bara för att försäkra mig om att halten verkligen är 0 "noll" i det också... Men det är det inte! I stora karet fick jag värdet 0.05. (3:e skalstrecket). Nu var det ett tag sedan jag gjorde vattenbyte i stora karet, så det kan nog vara dags att göra det nu då. Stora karet har varit igång i över 10 år och där fungerar allt som det ska, mig veterligen...

                        -Nu skulle jag verkligen vilja veta hur alvarliga de olika gränserna är för mina fiskar!

                        Hur som helst så tänker jag göra såhär nu.
                        1. Plocka ut innerfiltret i stora karet. Stoppa det i en ren hink och krama det rent. Geggvattnet förmodas innehålla en väldans fin bakterieflora, som jag har för avsikt att föra över i det nystartade yngelkaret.
                        2. I geggvattnet från filterrengöringen stoppar jag innerfiltret till lilla karet och kramar in geggvatten/bakteriaflora i det. Sätter tillbaka det i innerfiltret i lilla karet, efter att jag bytt 75% av vattnet i det (till friskt kranvatten denna gång).
                        3. Avslutar processen i yngelkaret genom att fylla på med 1liter av geggvattnet, innan jag häller bort det. Detta för att få ut bakterieflora bland sten och grus i det karet också.
                        4. Nu fyller jag på hinken med akvarievatten från stora karet och kramar ur filtren i det vattnet en gång extra, för att rensa dom lite till innan jag sätter tillbaka dom i pumpen till stora karet. Startar pumpen en stund och gör sedan ett vattenbyte i stora karet också.

                        (Jag kan inte göra dagliga vattenbyten i yngelkaret, pga artemiakläckaren jag har där. Den klarar inte att man ändrar vattennivån, utan att trycka ut sig artemiasaltet som ska vara kvar i behållaren. Kläckaren ska man göra ren en gång i veckan, samtidigt då man genomför vattenbytet i akvariet den sitter i).

                        I o m punkterna ovan tycker jag att båda karen borde ha en bra utgångspunkt för att kunna fungera bra framöver.
                        -Låter inte det bra, eller är det något jag missar?

                        Mvh
                        //Matts

                        Kommentar

                        • MaKa6778
                          • January 2007
                          • 136

                          #13
                          Jag gjorde vattenbyten i går kväll, enligt punkterna i förra inlägget. I morse hälde jag i "Happy life" som min sambo använder i sitt kar.

                          Nu ser proverna bättre ut också så jag får vara nöjd med detta. Men fortfarande skulle jag vilja veta hur alvarliga de olika värdena på nitrit egentligen är, fast det tror jag bestämt jag får sväva i ovisshet om även i framtiden...

                          -Tack för de svar som inkommit!
                          De har varit stöttande intressanta och informativa, även om grundfrågan alltså kvarstår.

                          Mvh
                          //Matts

                          Kommentar

                          • simpson
                            • July 2012
                            • 666

                            #14
                            Ursprungligen postat av MaKa6778
                            Jag gjorde vattenbyten i går kväll, enligt punkterna i förra inlägget. I morse hälde jag i "Happy life" som min sambo använder i sitt kar.

                            Nu ser proverna bättre ut också så jag får vara nöjd med detta. Men fortfarande skulle jag vilja veta hur alvarliga de olika värdena på nitrit egentligen är, fast det tror jag bestämt jag får sväva i ovisshet om även i framtiden...

                            -Tack för de svar som inkommit!
                            De har varit stöttande intressanta och informativa, även om grundfrågan alltså kvarstår.

                            Mvh
                            //Matts
                            Många gånger finns det sällan en exakt brytgräns = här blir det dåligt och här blir det döden.
                            Individerna i tex akvariet beroende på hur gamla, hur friska, hur välgödda och hur välmående reagerar olika vid olika nivåer.

                            Så satsa på täta vattenbyten i yngelkar, OM det skulle påverka tillväxten av fiskarna är det ju dumt att ligga precis vid överlevnadsgränsen för att ett prov säger ok. Lite fler vattenbyten och möjlig bättre tillväxt borde vara tillräckligt skäl.

                            Kommentar

                            • MaKa6778
                              • January 2007
                              • 136

                              #15
                              Bra Simpson!

                              En fundering till, i o m att du skriver "...OM det skulle påverka tillväxten av fiskarna...". För mycket yngel i ett för litet akvarium, har jag hört hemmar tillväxten av ynglen på något sätt. Att de stannar i växten/blir mindre, än om de har mer plats. Jag tror mig hört något om att de "utsöndrar ett ämne" och känner av om konsentrationen av det ämnet blir för högt (= för mycket fisk på för liten vattenvolym). Det borde man ju också komma runt i så fall, om man byter vatten ofta.

                              Mitt kar är på 60 liter. Jag hade tänkt byta ca 20 l en gång i veckan, eller fungerar inte det?
                              -Hur ofta och hur mycket vatten bör jag byta annars? Typ 5l vatten dagligen?

                              I karet har jag även en artemiaautomat som jag dagligen fyller på med artemiaägg, som mat åt ynglen. Det tar minst ett dygn innan äggen börjar kläckas och man rekommenderar rengöring av automaten veckovis, i samband med vattenbyte i karet... Sänker man vattennivån i karet, så påverkar det nivån i kläckaren. Kläckaren då "svemmar över" och trycker ur sig artemiasaltblandning i karet. Om man sedan fyller på karet igen, sker omvänt i kläckaren och salthalten för artemiaäggen reduceras. Då tror jag att kläckningsprocessen avtar...
                              Det blir trassligt/invecklat det här!
                              Ev kanske man kan hitta något att tillfälligt "täta" kläckaren med, under vattenbytet?

                              -Hur ska man tänka och hur gör andra i motsvarande situation?

                              Mvh
                              //Matts

                              Idag har jag ca 10st nyfödda Interruptus-yngel i karet, plus en hona som jag räknar med ska ge mig ca 15 till. Det blir ca 25 yngel, som får gå i 60-liters karet tills de är ca 3cm, innan jag sätter ut dom i det stora karet. (25st*3cm = 7,5dm, om det inte är fullvuxen storlek fisk som räknas).

                              Kommentar

                              Arbetssätt...