Malawiciklider som tillhör samma släkte , är korsningsrisken stor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • alumini
    • February 2004
    • 197

    Malawiciklider som tillhör samma släkte , är korsningsrisken stor?

    Är det bara Malawiciklider med liknande färger ur samma släkte som korsar sig med varandra eller kan alla Pseudotropheus (bara som exempel) para sig och därigenom skapa oönskade korsningar ?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    ALLA Malawi kan korsa sig med varandra och få fertila avkommor
    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 16 December 2013, 09:01.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Och vad jag förstår, så har en del av arterna i Malawisjön uppkommit just så?
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av Animaniac
        Och vad jag förstår, så har en del av arterna i Malawisjön uppkommit just så?
        Har inte de flesta arter uppkommit så
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Bygert
          • March 2010
          • 2169

          #5
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          ALLA Malawi kan korsa sig med varandra och få fertila avkommor
          Vad är då alla Malawi? Knappast alla fiskar eller ens ciklider, kanske alla i Mbuna-gruppen?
          Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

          Kommentar

          • Bygert
            • March 2010
            • 2169

            #6
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Har inte de flesta arter uppkommit så
            Om det där skulle syfta på artbildning genom korsning, i så fall, nej, absolut inte. Visserligen var nåt snille igång häromdan och hävdade att människan tillkommit genom en korsning mellan gris och schimpans men bortsett nu från såna stollar så är det mer vanligt med artbildning genom isolering, i olika nischer eller geografiskt. Malawisjön är intressant just genom att det skett en så omfattande artbildning där och det är intressant för forskning att försöka reda ut hur det gått till. Visst kan korsningar ha en del i förklaringen men det räcker rakt inte för att få hela bilden.
            Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

            Kommentar

            • Jesper Broman
              • November 2012
              • 3445

              #7
              Ursprungligen postat av Bygert
              Vad är då alla Malawi? Knappast alla fiskar eller ens ciklider, kanske alla i Mbuna-gruppen?
              Jag håller med Kjell om att ALLA malawiciklider kan korsa sig och få fertila avkommor, inte bara mbuna med mbuna.

              Jag fick själv hybrider för många år sen med mbuna+aulonocara i ett av mina akvarium. Dessa fiskar fick också yngel hos mig.

              Kommentar

              • Bygert
                • March 2010
                • 2169

                #8
                Problemet med det där med vad som kan korsa sig är att osvuret är bäst, det dyker upp konstigheter och det är lättare att bevisa att nåt är möjligt än att nåt är omöjligt. Jag vill ju i alla fall tillåta mig att vara lite skeptisk till att det är så där alldeles enkelt för en icke-munruvare på 45 cm att få till det med nån av de vanliga mindre akvarievarianterna.
                Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Jag har haft haplisar som blir 40 cm som lekt (och det har blivit yngel) med såväl mbunas som Aulonocaror.

                  Verkar som om t.ex. en sådan udda art som Dimidiochromis compressiceps som utseendemässigt skiljer sig väldigt mycket från andra arter har mycket lätt för att korsa sig med andra arter.

                  Men visst man skall alltid se till att man har många av en art i ett akvarium (helst också fler honor än hanar) samt inte hålla arter ihop som liknar varandra - då minskar risken.

                  Men skall man odla malawi så skall man aldrig ha mer än 2 arter i ett akvarium och dessa skall skilja sig rätt rejält åt (även i yngelstadiet). Inte för att man helt undviker korsningar då utan man i så fall ser på avkomman att det rör sig om en korsning. När jag var grossist på 80-talet så köpte jag bara in malawi som bedrev sin odling på detta vis.

                  Tyvärr finns det en hel del okunninga odlare och affärer som inte håller dessa krav därför är idag väldigt mycket av det som säljs korsningar (även om det inte anges). Besöker man ett offentligt akvarium med ett malawikar som varit igång en tid så hittar man där nästan alltid en hel del korsningar.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...