Röd zebra, färger/dominans

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MalMannen
    • March 2008
    • 255

    Röd zebra, färger/dominans

    Hallå där! Jag funderar lite angående min grupp röd zebra, det är 14st och alla har den gula färgen utom två som har den knall-orangea.

    Vill få fram så många knall-orangea som möjligt och har läst och kollar runt lite. Om jag fattar rätt så är det ofta honorna som får mest färg, men även hanar som inte dominerar?
    Kan jag isf genom att lägga till fler arter, mer aggressiva få mina lite bleka hanar att färga ut mer?

    Misstänker att jag har för många hanar, som kanske inte kommer färga ut alla fiskar är mellan 3-6cm, dom två som verkligen färgat ut är två av de största men har också mindre ägg-fläckar än de flesta andra.

    så malawi-ppls vad tror ni? Mvh
  • Jesper Broman
    • November 2012
    • 3445

    #2
    Det är mycket möjligt att du har fler hanar.
    Men om hanarna inte är blå hanar så blir dom rosa/vita när dom färgar ut, så du kan med andra ord inte få dom mer orangea genom att dom färgar ut.

    Kommentar

    • MalMannen
      • March 2008
      • 255

      #3
      Okej, tack

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Det är nog omöjligt att säga vad som dominerar - dvs hur satrka de olika färggenerna är. Detta eftersom de ursprungliga generna i naturen totalt har förändrats under år av akvariehållning eftersom man i articifiell odling odlar på de färger som är vackrast= mest säljande.
        När man t.ex. dyker vid Minos Reef (enda stället där rödzebran förekommer) så är gott och väl 99% av alla hanar blå. Det var dock stopp av vilddfångst under många år pga inbördeskrig i Mocambique och inga nya rödzebra kom in och därför så försvann nästan helt de blå hanana från handeln och de var istället nu "röda" (dessa finnas också i naturen men är extremt ovanliga (jag såg inte en enda sådan under flera dagars dykning vid Minos Reef.)
        I mitten av nitiiotalet tog så inbördeskriget och arten kunde böra exporteras igen och då var helt plötsligt de blå hanarana (som jag tycker är snyggast) tillbaka i handeln igen. Idag vet jag inte riktigt hur procentandelen ser ut men det är betydligt jämnare än det är i naturen (med nästan bara blå hanar) eller det var i handeln efter det långa importstoppet (då det nästan bara fanns röda hanar).

        Bäst färg får man på fiskarna genom
        1/ att urvalsodla
        2/ mata med färgfoder
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • MalMannen
          • March 2008
          • 255

          #5
          Jag har massor av vad jag tror är hanar iaf, bleka med många äggfläckar och lite blå nyans på ryggfenan. fick däremot en kull yngeln på ca 20st och där är 4-5st mörka och dessa har jag hört kommer bli blå hanar, skulle vara kul om så är fallet

          Kommentar

          • Jesper Broman
            • November 2012
            • 3445

            #6
            Ursprungligen postat av MalMannen
            Jag har massor av vad jag tror är hanar iaf, bleka med många äggfläckar och lite blå nyans på ryggfenan. fick däremot en kull yngeln på ca 20st och där är 4-5st mörka och dessa har jag hört kommer bli blå hanar, skulle vara kul om så är fallet
            Ja det låter ju som att du har fått några blå hanar

            Men dom "ljusa" hanarna kan bli riktigt fina dom också. Jag hade en hane för några år sen som blev nästan kritvit med många stora fina äggfläckar.

            Rödzebra är en rolig art tycker jag med alla variationer i färg.
            Tänk ett artakvarie med bara rödzebror med många orangea fina honor, både blåa och o-färgade hanar och sen ett gäng med ob-färgade honor.
            Det är en vacker syn tycker jag

            Kommentar

            • MalMannen
              • March 2008
              • 255

              #7
              håller med, men vill har flera honor, eller iaf den oranga färgen de har. men som du säger så är hanarna också fina, speciellt när de spänner ut sina fenor som är lite neonblå

              Kommentar

              Arbetssätt...