Ge förslag på intressant Malawi...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tricella
    • October 2002
    • 1052

    Ge förslag på intressant Malawi...

    Jag har tänkt att inhandla någon vildfångad ovanlig art av Malawi inom kort, men har lite problem med att hitta "rätt". Kan någon eller några ge förslag på sällskap till dessa fiskar jag har nu:

    Metriaclima Estherae "Röd Zebra"
    Labidochromis Caeruleus "Golden"
    Cyrtocara Moori "Delfin"
    Protomelas Taeniolatus "Fire Blue"
  • doohan
    • February 2003
    • 262

    #2
    Ps Flavus är rätt ovanlig och en vacker om än lite aggresiv firre Påminner mycket om Elongatus Bee till utseendet. Kanske är den något för aggresiv för dom fiskar du har nu. Beteende mässigt så är dom rätt lika malawisar, i allafall tycker jag att dom är det, dvs mer eller mindre aggresiva fiskar. Beteende mässigt så tycker jag att Nimbochromis livingstonii är en intressant fisk och även Nimbochromis polystigma har samma intressanta jaktteknik. Dessa blir dock rätt stora (23-25cm) och kan va rätt griniga av sig.

    Lycka till!

    Mvh Ronney

    Kommentar

    • MusiCat
      • April 2003
      • 299

      #3
      Hej Tricella!
      Jag har inga tips tyvärr, däremot skulle jag vilja ha lite idéer av dig! Jag har planer på att skaffa in lite nya fiskar, och har funderingar på bl a blå delfinciklid, golden, rödzebra och demasoni. Eftersom du har tre av dessa sorter skulle jag gärna vilja ha lite info från dig om du har tid och lust... Antal fiskar, storlek på akvariet, hur du inrett det, hur fiskarna fungerar ihop etc.

      Vore jättetacksam för svar!

      Mvh,
      Mvh, Kattis
      http://www.tjornebrant.se

      Kommentar

      • Tricella
        • October 2002
        • 1052

        #4
        Demasoni skulle jag inte ha tillsammans med Delfin. Dels för att Demasoni är en tuff ciklid plus att det behövs ganska många av dom. Jag har själv Maingano som är en tuffing och det vore väl kanske bäst att jag plockade bort dessa, men trots dessa tuffingars störande beteende så lyckas Delfinerna leka ändå...*s*
        Maingano kan man ha färre av än t ex Demasoni. Det är inte av egen erfarenhet som jag säger detta om Demasoni, utan det har skrivits mycket om dessa ciklider på Zoopets forum och Ciklid.se forum. Kolla igenom olika ämnen rörande de fiskar du funderar på...det brukar stå fruktansvärt mycket bra information från medlemmars olika erfarenheter!

        Röd Zebra, Golden och Delfin går jättebra ihop. Fundera på att ev skaffa någon Aulonocara eller Protomelas art istället.

        Mitt akvarium är 375L inrett med frigolitbakgrund, rådasand 0,8-1,2mm, kalksten och diverse plastväxter (gömställen för yngel).

        Jag har denna fördelning på mina fiskar:

        Delfin 1+2 (1 hane+2 honor)
        Röd Zebra 1+3
        Maingano 3+3
        Golden 4+5
        Fire Blue 1+2
        Ancistrus 2+2

        Sammanlagt 29 vuxna fiskar + ca 30-40 yngel i varierande storlekar.

        Hoppas att detta hjälper dig en bit...

        Kommentar

        • MusiCat
          • April 2003
          • 299

          #5
          Hjälpte mig jättemycket!
          Tack så mycket Tricella! *tacksam*
          Mvh, Kattis
          http://www.tjornebrant.se

          Kommentar

          • Jonas.E
            • May 2003
            • 199

            #6
            ngn copadichromis kanske, de e ju vackra o blir ca 15-20cm.....fina som fasen. vet inte riktigt hur många varianter som finns, men ta en lite ovanligare som du sett i ngn bok, då e ju chansen stor att det finns folk som letat efter dem när du sen säljer yngel....=)

            lycka till!
            Mvh Jonas

            Mbuna Rocks

            Kommentar

            Arbetssätt...