Material man vågar använda i en avdelare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MaKa6778
    • January 2007
    • 136

    Material man vågar använda i en avdelare?

    Hej,

    Tänkte bygga en avdelare i mitt yngelkar. Jag har tidigare haft problem med att fiskarna äter upp varandra i mitt yngelkar. Det kan både handla om att nyblivna "mammor" ger sig ut på jakt i karet, såväl som att älder "syskon" från tidigare kullar som gör det. Jag har Interruptusar och likomapärlor i mina kar. Nu tänkte jag försöka göra en avdelare på ett bra och billigt sätt. Yngelkaret är inte så stort. Ca 60 liter tror jag?

    Jag skulle vilja göra såhär:
    En stor plexiglasskiva skärs upp så att den blir till en en ram, med en kant/bredd på kanske 2 cm. Sedan lägga ett myggnät i plast över hålet.
    Skära till 4st remsor plexiglas i samma tjocklek som ramen, för att klämma fast nätet emellan. Borra några små hål rakt igenom konstruktionen och dra ihop allt med några buntband efter varje sida. (Jag tänker då på buntband som endast består av plast, ingen metallläpp, typ minsta sorten som finns på Biltema).

    Nu har jag ett stadigt "plast-galler" som jag borde kunna fästa upp mellan väggarna i karet. Kanske genom att fästa små magneter på akvarieglaset? Det borde väl finnas att få tag på "ogiftiga" små magneter att använda? Sätter man 2 st magneter upptill och 2st nertill på vaje akvariesida, så kan man ju skjuta ner gallret mellan dom. Alternativet är att hålla avdelaren på plats med sten på vare sida på botten och kanske typ fisklina och tape/sugproppar på utsidan karet... I båda fallen kan man ju enkelt flytta avdelaren, eller ta bort det då det inte behövs?

    Tanken är att jag vill att det ska se hyfsat snyggt ut, inte vara för dyrt att tillverka, vara enkelt att använda, inte blockera syresättningen i karet, osv.

    Vad tror ni? Vågar man använda strappband i plast i karet, eller ser ni andra lösningar/bekymmer med konstruktionen?

    Mvh
    //Matts
  • erik81
    • April 2013
    • 81

    #2
    Det finns hållare för avdelare med sugkoppar på ebay har jag sett... Straps i karet går bra, har en kompis som använder såna för att hålla filtermatta på plats över ett insug.

    Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

    Kommentar

    • MaKa6778
      • January 2007
      • 136

      #3
      OK bra Erik, Tack för svaret!

      //Matts

      Kommentar

      • Håkan72
        • August 2013
        • 6

        #4
        Annars kan du sätta i en plexiskiva som är 5-7cm för liten på djupet. Sen skära en skåra i en tjock filtermatta och sätta den längst bak. Det behövs inget som håller fast den. Så har jag gjort och det funkar kanon. Jag har i och för sig en pump på varje sida. Mvh Håkan

        Kommentar

        • MaKa6778
          • January 2007
          • 136

          #5
          Smart Håkan, Tack för tipset!

          Mvh
          //Matts

          Kommentar

          • MaKa6778
            • January 2007
            • 136

            #6
            Avdelaren blev riktigt bra, om jag får säga det själv!
            Jag är nöjd och jag tycker invånarna på båda sidor verkar vara det dom också.

            Jag har nu yngel på ena sidan och en ny mamma, som jag hoppas ska spotta snart, i den andra. Ramen står stadigt i gruset. Jag satte sugproppar på båda sidorna om ramen upptill, för att den inte ska kunna åka/rasa i sidled.

            Jag tog en bild jag tänkte lägga in här för den som är intresserad, men hittar inte hur jag gör det.
            -Ni får helt enkelt lita på mig...

            Tack för hjälp, tips och funderingar inför bygget!

            Mvh
            //Matts

            Kommentar

            Arbetssätt...