Malawiciklider - hur stor tank?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FannyFiction
    • November 2013
    • 34

    Malawiciklider - hur stor tank?

    Hej!

    Jag har lite frågor om malawiciklider och hoppas att det finns någon som kan hjälpa mig (:

    Jag har nu ett 54l kar (har inga Malawi i nu) som jag då förstår helt klart är för litet, men hur stort bör man ha? Är det lagom med 200l eller bör man ha ännu större? Jag vill inte ha ett akvarium som är 'i minsta laget', jag vill njuta av fisken och den ska må bra (:

    Är det någon som säljer/känner till någon som säljer ett kar i rimlig storlek till en lika rimlig summa? Finns inte så jättemånga på blocket, åtminstone inte så många som jag lyckats hitta och de flesta är ganska dyra!


    Tack på förhand,
    Fanny
  • Jesper Broman
    • November 2012
    • 3445

    #2
    200L räcker för de flesta malawi, sen finns det många större arter som behöver större akvarier men med 200L har du många arter att välja på.
    Leta i artregistret här på zoopet så ser du vilka fiskar du kan ha

    Kommentar

    • Mr Woods
      • March 2013
      • 3409

      #3
      Ursprungligen postat av FannyFiction
      ...Är det någon som säljer/känner till någon som säljer ett kar i rimlig storlek till en lika rimlig summa?...
      Du har PM.

      Kommentar

      • simka
        • November 2013
        • 326

        #4
        Hej, kul att du är sugen på att skaffa malawi

        Jag är också helt ny på området och startade mitt första kar nu under hösten.
        Ett tips jag kan ge är boken "Back to nature - guide om malawi ciklider av Ad Konings". Den brukar finnas på de flesta bibliotek. Där får du en bra överblick om olika malawisläkten och arter. Fördelen är att honor och hanar ofta finns på bild sida vid sida då de kan skilja sig ganska mycket åt. Lättläst är den också.

        Vad jag har förstått så är inte volymen på akvariet avgörande för malawi utan längden som spelar störst roll. Även det ges rekommendationer för i BTN boken (Likaså svårighetsgrad, fullvuxen storlek, minsta volym och kullstrolek)

        Lycka till!
        450L Malawi - Pågående projekt
        180L Malawi - Avvecklat
        60L Rasboror & tetror - Avvecklat

        Kommentar

        • stefanr72
          • November 2010
          • 1027

          #5
          Ursprungligen postat av FannyFiction
          Hej!

          Jag har lite frågor om malawiciklider och hoppas att det finns någon som kan hjälpa mig (:

          Jag har nu ett 54l kar (har inga Malawi i nu) som jag då förstår helt klart är för litet, men hur stort bör man ha? Är det lagom med 200l eller bör man ha ännu större? Jag vill inte ha ett akvarium som är 'i minsta laget', jag vill njuta av fisken och den ska må bra (:

          Är det någon som säljer/känner till någon som säljer ett kar i rimlig storlek till en lika rimlig summa? Finns inte så jättemånga på blocket, åtminstone inte så många som jag lyckats hitta och de flesta är ganska dyra!


          Tack på förhand,
          Fanny
          Var bor du?

          Kommentar

          • FannyFiction
            • November 2013
            • 34

            #6
            Hej igen!

            Va roligt att få så en massa respons! (:

            Jag står nu i valet och kvalet om hur mitt akvarium kommer att utveckla sig, storlekarna malawi kräver går ganska snabbt upp i pris och verkar för mig vara det dyrare alternativet! Vad kan man räkna med att ett begagnat 200-300l akvarium kostar? Har även en liten tanke på att testa en kull kampfisk (jag vet, snabba kast mellan ideerna) också! Då blir 54l lekakvarium och jag skaffar mig ett 100-150l att ha en massa andra skojiga fiskar i. Jag var i en privatägd 'fiskaffär' med en kompis idag och kärade ner mig i denna krabat:

            otroligt fin! Jag har aldrig sett den förut. Någon som känner till den?

            Vet någon hur stort skalarer kräver? Har hört att de vill ha en del plats de med (: men räcker 150l? Vill ju inte att dom ska känna sig trängda!

            kan tillägga att jag bor i stockholm för er som möjligtvis hade ett akvarium löst (:

            kan någon förklara för mig hur man ser de trådar man startat själv elöer skrivit i så att man slipper leta upp dom i registret?!

            Kommentar

            • simpson
              • July 2012
              • 666

              #7
              Ursprungligen postat av FannyFiction
              Hej igen!

              Va roligt att få så en massa respons! (:

              Jag står nu i valet och kvalet om hur mitt akvarium kommer att utveckla sig, storlekarna malawi kräver går ganska snabbt upp i pris och verkar för mig vara det dyrare alternativet! Vad kan man räkna med att ett begagnat 200-300l akvarium kostar? Har även en liten tanke på att testa en kull kampfisk (jag vet, snabba kast mellan ideerna) också! Då blir 54l lekakvarium och jag skaffar mig ett 100-150l att ha en massa andra skojiga fiskar i. Jag var i en privatägd 'fiskaffär' med en kompis idag och kärade ner mig i denna krabat:

              otroligt fin! Jag har aldrig sett den förut. Någon som känner till den?

              Vet någon hur stort skalarer kräver? Har hört att de vill ha en del plats de med (: men räcker 150l? Vill ju inte att dom ska känna sig trängda!

              kan tillägga att jag bor i stockholm för er som möjligtvis hade ett akvarium löst (:

              kan någon förklara för mig hur man ser de trådar man startat själv elöer skrivit i så att man slipper leta upp dom i registret?!

              Det finns ju en begagnatmarknad för akvarier också, måste ju inte köpa nytt. Många gånger verkar större akvarierer vara billigare begagnade.

              Scalarer bör väl ha minst 60cm högt kar, gärna 70cm så det blir väl ganska stort kar ändå.

              Kommentar

              • stefanr72
                • November 2010
                • 1027

                #8
                Skalarer bör ha minst 45cm i höjd. Så ett standardbyggt 150L är för litet för vuxna djur.

                Kommentar

                • FannyFiction
                  • November 2013
                  • 34

                  #9
                  Har du något tips på vart man kan hitta begagnade akvarier förutom blocket? Är inte så insatt i fiskvärlden på nätet (;

                  Kommentar

                  • Jojje_
                    • January 2013
                    • 335

                    #10
                    Blocket är ju ett asbra ställe att fynda akvarieprylar.
                    Har köpt både akvarium, samt två stycken ytterfilter för fyndpriser..
                    Det finns många personer som har akvarium hemma, men inte alls är insatta i hur mkt prylarna kostar ute i butik t.ex.

                    Så länge det är tätt och repfritt, ser jag ingen anledning till att inte köpa på blocket. =)
                    Fluval Edge 46L
                    Projekt - Ciklidhörna

                    Kommentar

                    • simpson
                      • July 2012
                      • 666

                      #11
                      Ursprungligen postat av FannyFiction
                      Har du något tips på vart man kan hitta begagnade akvarier förutom blocket? Är inte så insatt i fiskvärlden på nätet (;
                      Det finns ju en bunt andra akvarieforum i olika former där det är gratis att annonsera, verkar vara betydligt fler annonser på dessa forum.

                      olika ciklidforum, plantforum, saltvattensforum för att ge lite riktningar.

                      Kommentar

                      • FannyFiction
                        • November 2013
                        • 34

                        #12
                        Jag ska prova att söka runt lite på andra forum! Jag har inget emot blocket, jag har spanat in annonserna där varje dag nu men de flesta större är ganska mycket dyrare än tex 100l. Man kanske ska våga sig på att pruta lite? (;

                        ingen som visste något om fisken jag länkade till högre upp? (:

                        Kommentar

                        Arbetssätt...