Välja fisk till 350L hörnakvarium, blanda? Vilka? Hur många? Hjälp uppskattas.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jojje_
    • January 2013
    • 335

    Välja fisk till 350L hörnakvarium, blanda? Vilka? Hur många? Hjälp uppskattas.

    Har nu valt att köra stenhårt på Ciklider i mitt 350 liters på jobbet.

    Projekt:
    www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=158434

    Har dock lite frågor.
    Just eftersom det är ett hörnakvarium, spelar det någon större roll angående hur mkt fisk man kan ha i?
    Jag vill inte ha större ciklider, utan de som blir max 10-13cm stora.

    Har bland annat kikat på dessa, samtliga från Afrika.

    Golden labidochromis, gul labidochromis


    Ewarti, Freibergs labido


    Heteropictus-zebra


    Kingsizei


    Mari Gold


    Hongi


    Heteropictus


    Demasoni



    Är också öppen för fler förslag då jag säkert har missat MASSA med fiskar


    Fisk:

    Jag undrar då, vilka ciklider som går att blanda med varandra, samt som klarar sig i par, dvs inte behöver vara 5-6st för att må bra.
    Jag vill samtidigt inte fylla akvariet till den absoluta gränsen, och har läst att man kan köra ner otroligt många fiskar, i ett 350 liters akvarium..

    Botten:

    Samt gällande bottenmaterial, om man skall få en riktigt fin mix av kanske dessa jag nämner ovan (inte ett måste, är öppen för förslag), vilket bottenmaterial skulle passa bäst?
    Jag har tänkt mig en botten åt det mörkare hållet.

    Inredning:

    Som inredning kommer jag köra en större rot, med lite tåliga växter som t.ex Anubias etc.
    Kanske i bakre delen kommer jag köra ett stort gäng snabbväxande växter, som kommer ge skydd till eventuella yngel.

    Olika arter?

    Är det helt åt helvete att blanda olika arter, eller funkar det men blir alldeles för omständigt och bökigt?
    Då alla de jag kikar på i princip är från Malawisjön, så skall det väl funka att ha sådana blandningar ihop?
    Är akvariet stort nog att rymma flera olika par fisk? Främst för att få in så mkt olika färger som möjligt..


    Uppskattar all eventuell hjälp!
    Senast redigerad av Jojje_; 13 November 2013, 18:45.
    Fluval Edge 46L
    Projekt - Ciklidhörna
  • Jesper Broman
    • November 2012
    • 3445

    #2
    Fick du mitt pm. Det försvann från min skärm och jag satt över en timme med mitt svar
    Annars får jag skriva ett nytt

    Kommentar

    • Jojje_
      • January 2013
      • 335

      #3
      Hehe fick ditt pm.
      Tack som fan, och ledsen att du behövde sitta en timme med det! haha.

      Gällande fisk då, jag har som sagt inte tänkt dumpa i så mkt fisk det bara går, utan kanske MAX 20st fiskar är mitt absoluta max.
      Mitt val av färger blir nog Gul, Blå, Röd/orange, samt någon flerfärgad.

      Vilka tror du skulle funka bäst ihop?
      Vill inte enbart ha gul, blå samt någon till färg. Men samtidigt inte för många olika arter.
      Några tips?
      Fluval Edge 46L
      Projekt - Ciklidhörna

      Kommentar

      • Jesper Broman
        • November 2012
        • 3445

        #4
        Haha, vad bra
        Den timmen hade endast varit bortslösad om du inte hade fått pm:et haha.

        Jag tror att Golden, Hongi och Kingsizei skulle funka riktigt bra. Kingsizei är en riktigt rolig fisk tycker jag förutom att honorna är gråa.
        Alla dom tre artera hade jag också lätt att få yngel av om man nu vill det.
        Hongin kan va lite aggressiv men i ditt kar tror jag att det inte är några problem.
        Golden är en av dom mindre aggressiva arterna.

        Sen kan man alltid ha otur och få en tjurig hane ändå, sånt vet man aldrig men det är en del av tjusningen med malawi tycker jag

        Kommentar

        • Jojje_
          • January 2013
          • 335

          #5
          Hur är det med den vita varianten?
          Samma som golden?
          Kan man ha en gul hane och en gul hona samt en vit hona t.ex?
          Fluval Edge 46L
          Projekt - Ciklidhörna

          Kommentar

          • Jojje_
            • January 2013
            • 335

            #6
            Samt, är det så att man bör ha så många som möjligt då det kan innebära att fiskar inte blir sjuka?
            Fluval Edge 46L
            Projekt - Ciklidhörna

            Kommentar

            • Jesper Broman
              • November 2012
              • 3445

              #7
              Sv: Välja fisk till 350L hörnakvarium, blanda? Vilka? Hur många? Hjälp uppskattas.

              Ursprungligen postat av Jojje_
              Hur är det med den vita varianten?
              Samma som golden?
              Kan man ha en gul hane och en gul hona samt en vit hona t.ex?
              Det kan du ha om du inte har för avsikt att sälja yngel då dom sannolikt kommer att leka och korsa sig och få "hybrider"
              Det finns säkert många som inte tycker som mig då det är samma art fast olika färgvarianter.
              Men jag personligen skulle välja att ha en av sorterna i samma akvarie.

              Alla malawiciklider kan korsa sig men om man har fiskar av båda könen av en art så är risken för hybridisering mindre.

              Kommentar

              • Jesper Broman
                • November 2012
                • 3445

                #8
                Sv: Välja fisk till 350L hörnakvarium, blanda? Vilka? Hur många? Hjälp uppskattas.

                Ursprungligen postat av Jojje_
                Samt, är det så att man bör ha så många som möjligt då det kan innebära att fiskar inte blir sjuka?

                Ja det är bra att ha några av samma art så man sprider ut aggressionerna om det är det du menar
                Stressade fiskar kan bli ihjäljagade eller få sjukdomar pga stressen.

                När man läser allt jag skrivit så kanske det låter som skräckscenarier.
                Men dessa fiskar är roliga att ha och ganska lätta om man vet om problemen som kan uppstå

                Du kommer inte ångra dig om du skaffar malawiciklider

                Kommentar

                • Jojje_
                  • January 2013
                  • 335

                  #9
                  Ursprungligen postat av Jesper Broman
                  Ja det är bra att ha några av samma art så man sprider ut aggressionerna om det är det du menar
                  Stressade fiskar kan bli ihjäljagade eller få sjukdomar pga stressen.

                  När man läser allt jag skrivit så kanske det låter som skräckscenarier.
                  Men dessa fiskar är roliga att ha och ganska lätta om man vet om problemen som kan uppstå

                  Du kommer inte ångra dig om du skaffar malawiciklider

                  Tack för svar Jesper.
                  Har även varit i kontakt med Niclas Olausson som jobbar på Aquariumstockholm i Sundbyberg där jag bor.
                  Blev presenterad av en nära vän och jag måste säga... killen vet vad han pratar om.
                  Hänger mkt på ciklid.org och har helt fantastiska fiskar inne på lager.
                  Stod med munnen öppen i princip hela tiden jag var där..

                  Han nämnde även som du säger, att det inte är svårt om man vet vad som kan hända, samt att jag aldrig kommer ångra mig.
                  Återkommer i projekttråden när det börjar hända saker.
                  Först ut, bakgrundsbyte som kommer skickas till mig nästa vecka
                  Fluval Edge 46L
                  Projekt - Ciklidhörna

                  Kommentar

                  • Jesper Broman
                    • November 2012
                    • 3445

                    #10
                    Sv: Välja fisk till 350L hörnakvarium, blanda? Vilka? Hur många? Hjälp uppskattas.

                    Bara roligt om man kan hjälpa till.
                    Och du verkar ju ha hittat nån som säljer fisk och kan det där med malawi, så där kan du nog klämma ut mycket kunskap
                    Han kan säkert hjälpa dig med fisk som passar ihop.

                    Och så vill jag se bilder sen när du har skaffat fisk

                    Ps. En liten varning bara. Malawiciklider väcker ett fruktansvärt habegär när man hittar en massa andra arter i butiker och på nätet som man inte har sett innan.
                    Så bered dig på att ditt första malawiakvarie lätt förökar sig på ett par år till det mångdubbla

                    Kommentar

                    • Jojje_
                      • January 2013
                      • 335

                      #11
                      Ursprungligen postat av Jesper Broman
                      Han kan säkert hjälpa dig med fisk som passar ihop.
                      Och så vill jag se bilder sen när du har skaffat fisk
                      Ps. En liten varning bara. Malawiciklider väcker ett fruktansvärt habegär när man hittar en massa andra arter i butiker och på nätet som man inte har sett innan.
                      Så bered dig på att ditt första malawiakvarie lätt förökar sig på ett par år till det mångdubbla
                      Jo Niclas verkar ascool och väldigt kunnig. Kul att man har en gemensam vän också.
                      Något han också nämnde var att vänta med val av fisk, just för att jag säkert kommer ändra mig hundra gånger tills akvariet är fyllt och det skall in någon fisk.

                      Bilder kommer ni få.

                      Samt, misstänker att du har så rätt gällande det där habegäret, tyvärr.. så tjejen kommer nog inte bli glad när jag säljer mina 4 andra, för att köpa ett 1000 liters hem! Haha skämt åsido men man vet aldrig..
                      Senast redigerad av Jojje_; 20 November 2013, 07:48.
                      Fluval Edge 46L
                      Projekt - Ciklidhörna

                      Kommentar

                      Arbetssätt...