Hur många malawis vid inkörning av kar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JiBe
    • November 2012
    • 135

    Hur många malawis vid inkörning av kar?

    Jag har ett 180 liters kar som jag körde igång i måndags. Där jag köpte mina första ciklider, tyckte han att jag gott kunde köpa 10st med en gång och ytterligare 10 om en vecka för att inte de första fiskarna skulle hunnit ta revir. Detta tyckte jag lät lite i snabbaste laget och nöjde mig med 6st till att börja med. Kanske även det lite för många om man skall vara petig Det jag nu undrar är om man inte kan köra som vid vanligt sällskapsakvarium, där man tar det väldigt försiktigt och tålamodet får bekänna färg? Måste man "stressa på" för att malawisarna snabbt tar revir och jagar skiten ut nya fiskar, eller är det lugna gatan vid uppstart som gäller även med dessa firrar? Jag tänkte ha cirkus 20st i akvariet så hur skall jag då öka på beståndet från dessa 6 som jag redan har? Om nu annat gäller med malawis...
  • Erikderek
    • March 2013
    • 718

    #2
    Jag körde in mitt Malawiakvarium med fem stycken fiskar, efter ca en månad och stabila värden tillsattes 7 st fiskar till, efter ytterligare ett par veckor tillsatte jag 16 st till, efter ytterliggare en månad tillsattes två till. Efter min första gallring simmar 26 st Mbunas i mitt 240 liters. Dessa skall successivt gallras ner til 21 st, 3+4 x 3.

    Jag har inte haft några större problem med revirbråk, men då är det ungfiskar jag har i mitt akvarium. Akvariet och dess invånare är i full harmoni.

    eK
    Vardagsrum akvariet - Malawi
    Projekt; Ny generation - SA

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Vad är det för malawi och hur stora är det?
      Om det handlar om yngel i Typ golden-storlek så hade jag nog ändå startat med en av grupperna och sedan väntat 5-6 veckor med den andra.
      Mata försiktigt och använd en bakteriekultur
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • JiBe
        • November 2012
        • 135

        #4
        Hur många malawis vid inkörning av kar?

        Fiskarna är golden och demasoni. Storleken cirkus 4-5 cm så de är väl inga yngel precis Bakteriekultur skvätte jag i första dagen. Skall man komplettera med mer, eller behövs det bara vid vattenbyte? Gällande matningen så har jag matat väldigt försiktigt varannan dag hittills och kommer fortsätta så ett tag till.

        Tänkte vänta tre veckor till innan jag sätter i mer fisk, då kanske en 5-6 stycken till. Skall jag då leta efter samma storlek som de jag redan har i, eller skulle jag kunna sätta i mindre fisk utan att det blir problem med de gamla fiskarna då?

        Har lite svaga funderingar på en tredje art, men är rädd att det kommer bli lite för rörigt i karet. Tror att det blir maffigare med endast två sorter och fler av dem. Men man vet ju aldrig hur det blir i slutändan

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Du skall fortsätta med bakteriekultur när du släppt i så pass många och stora fiskar.
          Du skall definitivt också vänta längre med att släppa ner ytterligare fiskar. Jag hade nöjt med att ha 2 arter.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • JiBe
            • November 2012
            • 135

            #6
            Hur många malawis vid inkörning av kar?

            Hur ofta och hur mycket bakteriegojs skall man pytsa i? Tog det sista förra gången så jag har ingen flaska att titta på. Hur länge bör jag vänta med nästa grupp fisk?

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Bakteriekultur - minst en månad.
              Den andra frågan svarade jag på ovan
              Senast redigerad av Kjell Fohrman; 07 September 2013, 12:14.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Erikderek
                • March 2013
                • 718

                #8
                När jag tilsatte mina Metriaclima callainos så var dessa storleken större (men inte fullvuxna) än mina Labidochromis caeruleus och jag nojade mig för storleksskillnaden, efter det tillsattes mina Labidochromis sp. 'hongi' som var i paritet med mina Labidochromis caeruleus storleksmässigt. Jag inbillade mig att det var problem med storleken men det visade sig vara "hjärnspöken". Jag har inte upplevt några problem och mina Mbunas lever tillsammans i "harmoni/ terrorbalans kanske mer är rätt ord för Malawiciklider. Detta kan snabbt ändras iofs, men än så länge har jag inte upplevt detta. De gruff som uppstår är inom respektive grupp, fullkomligt naturligt, men jag har inte behövt ta bort fiskar för de blivit mobbade eller trakasserade och det är inga problem vid matning, alla är framme och äter samtidigt. A

                Läs gärna min tråd (länkad i min signatur), då jag gör samma resa som dig men ligger några månader före.

                EK
                Vardagsrum akvariet - Malawi
                Projekt; Ny generation - SA

                Kommentar

                Arbetssätt...