Vilka arter är detta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erikderek
    • March 2013
    • 718

    Vilka arter är detta?

    I veckan var jag och familjen på The Reef hotell i Fredereikshavn. Där har de ett Malawiakvarium modell större som en del av väggen mellan receptionen och "vattenlandet" där akvariet är en av långsidorna till en av poolerna, kul att snorkla och titta på Malawiciklider i Danmark. Akvariet var snyggt inredd med ljus sand, två rejäla bumlingar (konstgjorda) och någon Vallisneria, stilrent.

    Jag tog givetvis tillfället i akt och studerade vilka arter som simmade runt i karet, men gick bet på några. Jag kunde identifiera
    Pseudotropheus cyaneorhabdos, en annan art såg ut som Metriaclima callainos. Ett antal OB zebra av okänd art, dessa fick jag inga bra kort på. Bilderna blev inte jättebra, bilderna är tagna från receptionen och ljusförhållanden var allt annat än optimala...

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMAG0559.jpg
Visningar: 1
Storlek: 44,1 KB
ID: 2184161
    Bild nr ett visar en ljusblå-svart randig fisk, denna kan jag inte identifiera. Kan det vara en Metriaclima sp. 'zebra chilumba', Maison Reef”?

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMAG0558.jpg
Visningar: 1
Storlek: 80,0 KB
ID: 2184162
    Bild två visa bla. Pseudotropheus cyaneorhabdos och lite andra fiskar jag inte kunde identifiera.

    EK
    Vardagsrum akvariet - Malawi
    Projekt; Ny generation - SA
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    det finns ju en himla massa "malawizebror" som liknar varandra väldigt mycket och även med ett bra foto på såväl hane som hona kan det vara väldigt svårt att avgöran exakt vilken art det är.

    Bild 1 påminner i alla fall väldigt mycket om Metriaclima zebra från Likoma
    Bild 2 visar en Melanochromis auratus.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Erikderek
      • March 2013
      • 718

      #3
      Sen jag började planera och starta upp mitt eget Malawiakvarium så har jag fått igång "Malawiradarn" när jag är ute i det offentliga rummet, även när jag är på semester, det var t.o.m så jag tänkte tanken att det hade var trevligt om jag packat med med BTN Malawiboken och suttit med den framför det karet, he he.

      För mig som nybörjare på Malawi är det knivigt, först skall de sorteras in under Mbunas, Aulonocara, Haplochromis etc, men Mbunas brukar jag ta ganska enkelt, sen skall de kategoriseras ytterligare, just blå randiga zebror är svårt, då är det skönt att ha tillgång till eminensen ett par klick bort...

      EK
      Vardagsrum akvariet - Malawi
      Projekt; Ny generation - SA

      Kommentar

      • malawijanne
        • October 2006
        • 504

        #4
        Vilka arter är detta?

        Den första är en zebra troligtvis fångad vid katale det är den zebra som är en av dom som säljs mest just nu chilumba zebran men det är sällan man ser den nu för tiden.

        Kommentar

        • malawijanne
          • October 2006
          • 504

          #5
          Vilka arter är detta?

          bild två är ingencyancebrohes även kallad maingano ursäkta stavningen jag kommer aldrig att lära mig mainganons latinskan namn men däremot så är det en auratus hanne som kjell skrev och i nalgrunden skymtar katalezebran

          Kommentar

          • Jesper Broman
            • November 2012
            • 3445

            #6
            Sv: Vilka arter är detta?

            Jag håller med Kjell. Bild nr2 är en Auratus

            Kommentar

            • Erikderek
              • March 2013
              • 718

              #7
              Tack för mer input till tråden malawijanne, jag tycker den här typen av trådar är riktigt bra och lärorika, mainganon = Pseudotropheus cyaneorhabdos.

              Lite OT men jag stötte för några veckor på en avelsgrupp Pseudotropheus cyaneorhabdos som precis ynglat av sig, föräldrarna var mycket fina med breda "band", och stammen var framavlad av "Malawijanne". Verkligen vackra fiskar, tanken slog mig att byta ut min Metriaclima callainos grupp mot en Pseudotropheus cyaneorhabdos grupp men jag har fått uppfattningen att de kan vara lite för aggressiva för mitt 240 liters.

              EK
              Vardagsrum akvariet - Malawi
              Projekt; Ny generation - SA

              Kommentar

              • Erikderek
                • March 2013
                • 718

                #8
                Riktigt kass bild, men den främre fisken man ser ryggen på identifierar jag som en Pseudotropheus cyaneorhabdos.

                Klicka på bilden för större version

Namn: IMAG0561.jpg
Visningar: 1
Storlek: 64,8 KB
ID: 2148702

                EK
                Vardagsrum akvariet - Malawi
                Projekt; Ny generation - SA

                Kommentar

                • malawijanne
                  • October 2006
                  • 504

                  #9
                  Jo det är en maingano, skoj att det finns folk som pratar gott om mig

                  Kommentar

                  Arbetssätt...