Jullar med snäcklekare 110 L?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Falconer
    • November 2005
    • 786

    Jullar med snäcklekare 110 L?

    Hej!
    Jag har ett par J. transcriptus själva i 110 liters burk. Jag undrar om det kan funka att lägga till en art. I så fall snäcklekare.
    Har sneglat på Stappersi/meleagris mest då jag tycker dom är väldigt fina och verkar inte gräva så jäkla mycket. Dock har jag läst att vissa exemplar blir riktiga monster och käkar upp andra fiskars yngel...? En del säger att ocellatusen är mycket hårdare än stappersi men andra säger tvärtom.....?
    Vore trevligt om man kunde få se båda arterna ta hand om sina yngel utan en massaker även om jag förstår att en och annan kan bli käk ändå.

    Vad tror ni experter? Bara att köra på eller är det dödsdömt från början? Ni får gärna tipsa om nån annan snäcklekare om ni vet nåt bra. Tror helst inte jag vill prova multisar då dom gräver sjukt mycket och säkert tar över hela akvariet tillslut.

    Ha det bra allihop! Mvh Jimmy
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Både jullar och snäckskalslekare är ju rätt tuffa så det kan nog mycket väl funka att ha en art av varje i ett 110 liters akvarium. Skulle då testa med att skaffa små yngel av bägge så att de får växa upp ihop - då är störst chans att det funkar.

    Näst bäst är att börja med jullarna som du gör
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Falconer
      • November 2005
      • 786

      #3
      Då får det nog bli det näst bästa. Nu känner jag mig modig att testa. Ska bara lyckas få tag på Stappersin....verkar inte så lätt.

      Kommentar

      • Falconer
        • November 2005
        • 786

        #4
        Kan N. Signatus funka istället för stappersi? Hur många ska man köpa i så fall? Par eller en hane med flera honor? Hur mycket gräver dessa om man jämför med typ multisar? Dom har dessa i min lokala afär just nu!

        Kommentar

        • Falconer
          • November 2005
          • 786

          #5
          Hej, igen!
          Nu har jag hittat Stappersi/Melegris och lamprologus similis. Vilken av dessa tror ni kan passa bäst med mina transcriptus (som har lite yngel). Har lite tidspress, så ni som tror sig veta får gärna svara så fort ni kan! )

          Kommentar

          Arbetssätt...