Blå delfinciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MusiCat
    • April 2003
    • 299

    Blå delfinciklid

    Hej, läste precis om blå delfinciklid och den verkar ju vara en väldigt vacker och fin fisk, samt ett trevligt humör. Är det någon som har erfarenhet av denna fisk som kan dela med sig? Vad passar den ihop med för fiskar? Kan man exempelvis kombinera den med rödzebra? Hur många fiskar ska man ha? Hanar/honor? Förstör den växterna i akvariet?

    Jag hoppas att det är någon som orkar svara på mina frågor!
    Ha det så bra,
    Mvh, Kattis
    http://www.tjornebrant.se
  • MusiCat
    • April 2003
    • 299

    #2
    Snälla, är det inte någon som vet något? Är tacksam för alla svar!
    Mvh, Kattis
    http://www.tjornebrant.se

    Kommentar

    • Oscar Cederqvist
      • November 2002
      • 6546

      #3
      Det ska gå bra att ha tillsammans med Rödzebra, Akvariet bör inte vara mindre än 375 liter. Har tyvärr inte haft den själv mså jag vet inte inte så mycket om dens beteende förutom att den är förhållandevis lugn.
      Oscar Cederqvist

      Kommentar

      • davide
        • February 2003
        • 1093

        #4
        Japp.. den brukar fungera med rödzebra.
        nej, den rör inte växterna...
        Som oftast med malavi bör du MINST ha dubbelt så många honor som hanar....
        Har dock bara haft dessa i en månad så min erfarenhet är inte så stor av dessa...
        MVH David
        www.Umea.akvarieforening.se | www.tanganyika.sidan.nu | Zoonen

        Kommentar

        • MusiCat
          • April 2003
          • 299

          #5
          Okej, tack för era svar! Men ungefär hur många fiskar ska man ha? Om man har 375 liter, hur många kan man då ha däri?

          Davide: Hur många har du? Och hur stort akvarium har du? Har du några andra fiskar där i?

          Mvh,
          Mvh, Kattis
          http://www.tjornebrant.se

          Kommentar

          • davide
            • February 2003
            • 1093

            #6
            Jag hade bara 3 stycken i et 375liters i början av mitt "akvarieliv". sålde dem efter en månad för att mitt guldfisk-akvarium spruckigt och jag var tvungen att flytta över guldfiskarna till 375an.
            Man skar nog troligtvis ha fler än 3, men det var vad affären hade inne då.

            Det är en rolig fisk som gärna följer efter större fiskar som rotar upp saker i sanden som den sedan snabbt äter upp.
            Galen i räkmix som de flesta andra Malaviciklider.
            MVH David
            www.Umea.akvarieforening.se | www.tanganyika.sidan.nu | Zoonen

            Kommentar

            • Supermick
              • April 2002
              • 248

              #7
              rödzebrarn är vass i temperamentet om man jämför mot moorin
              sen antal det bror ju på hur stora dom är. könsfördelning 1/3 minst!
              dom växer inte fort så du kan köpa några extra i början
              och nästan ALLA Malawi sabbar och äter växter så ha ciklidsäkra växter)
              let's get wet

              Kommentar

              • MusiCat
                • April 2003
                • 299

                #8
                Okej, ska tänka på det! =)
                Det dröjer ett tag innan jag kan byta ut fiskbeståndet i akvariet, men jag börjar leta fisk redan nu. Har läst en massa olika uppgifter om hur stort akvarium blå delfinciklid behöver, men de flesta säger ju ändå att 350 liter är för litet, så jag får kanske lägga ner det där. Däremot är jag sugen på rödzebra eller demasoni. Har läst att man inte ska ha rötter i såna akvarium, men undrar varför egentligen...

                Ha de gott!

                PS. Ni får gärna lämna tips o idéer även om demasoni om det är nån som vill, trots att denna tråden är om blå delfinciklid. =)
                Mvh, Kattis
                http://www.tjornebrant.se

                Kommentar

                • davide
                  • February 2003
                  • 1093

                  #9
                  "Har läst att man inte ska ha rötter i såna akvarium, men undrar varför egentligen..."

                  Många ar inte rötter i sina malawi kar p.g.a. att de sänker pH värdet. Men denna effekt avtar med tiden, och röter som har varit i akvariumet en längre tid påvärkar inte pH värdet alls.
                  MVH David
                  www.Umea.akvarieforening.se | www.tanganyika.sidan.nu | Zoonen

                  Kommentar

                  • MusiCat
                    • April 2003
                    • 299

                    #10
                    davide: Så om jag haft rötterna i akvariet 1-1,5 år, har det någon betydelse då?
                    Mvh, Kattis
                    http://www.tjornebrant.se

                    Kommentar

                    • davide
                      • February 2003
                      • 1093

                      #11
                      Om jag ska vara ärlig så vet jag inte hur länge det tar innan "effekten avtar". Jag vet bara att mina inte påvärkar vattnet, fast jag vet inte hur gamla dessa är eftersom de följde med akvariumet när jag köpte det.

                      Men det finns säkert folk här som kan hjälpa dig med det, tänk bara på att en större rot behöver mer tid...
                      MVH David
                      www.Umea.akvarieforening.se | www.tanganyika.sidan.nu | Zoonen

                      Kommentar

                      • MusiCat
                        • April 2003
                        • 299

                        #12
                        Okej, tack ändå davide!

                        Mvh,
                        Mvh, Kattis
                        http://www.tjornebrant.se

                        Kommentar

                        • Tricella
                          • October 2002
                          • 1052

                          #13
                          Jag har delfin tillsammans med Röd Zebra, Maingano, Fire Blue och Golden. Det fungerar ypperligt och de har inga problem med att leka heller. Delfiner leker lätt, men jag har också upplevt en sidoeffekt med att de kommer in i lek med t ex en hane på två honor. Honorna har börjat slåss om hanen och det smäller rejält emellanåt. Den hona som först fick yngel har blivit svartsjuk på den andre honan som precis börjat ruva.

                          Jag har aldrig upplevt detta förut, men det är oerhört intressant beteende. Frågan är om 1+2 är så bra...kanske behövs fler honor än två till en delfinhane...eller kan det vara så att delfiner skall gå 1+1??

                          Kommentar

                          • Muggen
                            • July 2003
                            • 13

                            #14
                            Ursprungligen skickat av MusiCat
                            Okej, tack för era svar! Men ungefär hur många fiskar ska man ha? Om man har 375 liter, hur många kan man då ha däri?

                            Davide: Hur många har du? Och hur stort akvarium har du? Har du några andra fiskar där i?

                            Mvh,
                            Själv har jag för tillfället 31st i mitt 375a. De är är varierande storlekar på dem. upp till 12cm på de största.

                            Kommentar

                            • bjugge
                              • March 2006
                              • 203

                              #15
                              Funderar på blå delfin jag med. En dyr fisk eller? Jag har ett 540l som ska fyllas, har för tillfället 3 golden, 5 nkali och 4 acei, kommer bli fler av dem. Hur många delfinmalawis kan jag ha?
                              -----------------------------------------------------
                              540L lavastens- malawikar

                              Fiskar:
                              | Rödzebra + OB| Nkali | Hongi | Venustus | Maingano | Haplochromis ahli |
                              | Ancistrus sp. “gold” | Pimelodus pictus |
                              Växter:
                              | Crinum-lök | Anubias | Javaormbunke |

                              Kommentar

                              Arbetssätt...