312L malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gabbe5
    • May 2013
    • 6

    312L malawi

    Funderat runt en kring och läst på och är väldigt inne på att ha malawiciklider i mitt 312l,
    Frågan lyder om det passar bra att ha golden + rödzebra + maingano / demasoni ?
    Hur många av varje? är det för många arter och blir för trångt för dem i mitt kar?

    Nåt tips på andra firrar som passar bra ihop eller något annat att stoppa ner tillsammans med ovanstående förslag?
  • Erikderek
    • March 2013
    • 718

    #2
    Bra val, jag hade funderat på att byta ut Demasoni mot Pseudotropheus saulosi eftersom Demasoni tenderar till att vara aggressiv i akvariet. Vill du ha en blå Malawi men inte nödvändigtvis har ränder så är Pseudotropheus socolofi ett alternativ. Tre arter tycker jag är lagom i den storleken av akvarium, med 10-12 st av varje ( 2-3 hanar och resten honor). Kan du tänka dig att bryta biotop renläran så är ett par Ancistrus sp. en bra algbekämpningsstyrka, två-tre stycken Synodontis njassae eller om du nu ändå kan dig att bryta biotop renläran två-tre stycken Synodontis petricola som bara blir ungefär hälften så stora. Mycket fisk blir det enligt ovan så filterkapaciteten behöver vara tillräcklig för belastningen och Malawicikliderna uppskattar kraftig omsättning av vattnet i akvariet.

    Mina åsikter ovan är baserat med tyngdpunkt på teoretisk insamlad och av mig analyserad fakta/ material, då jag själv precis kommit igång med Malawiciklider själv. Jag rekommenderar dig att läsa Back To Nature boken om Malawiciklider.

    Det finns en till blå Malawiciklid som jag personligen känner ett starkt ha begär för, det är Metriaclima callainos, Nkhata Bay, dock verkar den vara svår att få tag i.

    EK
    Vardagsrum akvariet - Malawi
    Projekt; Ny generation - SA

    Kommentar

    • henrikl
      • November 2012
      • 639

      #3
      Om du vill ha en Malawi som har blåa hanar och honor så är Pseudotropheus sp. "elongatus mphanga" en väldigt vacker och snäll Malawi. Sedan finns även Pseudotropheus saulosi som också har blåa hanar men då är honan gul.

      Om jag hade valt fiskar skulle jag ta bort rödzebran och valt in en gul fisk och fått det enhetligt med blått och gult.

      Demasoni behöver inte vara aggressiv när du har dem i större grupp. Jag har själv en grupp och hanen har inga aggressiva tendenser.

      Att stoppa ner ancistrus anser jag inte att du ska göra då ancistrusen inte trivs i en Malawi miljö och Malawi fiskar inte trivs med rötter. Rötter ändrar ph värdet till det negativa för Malawi. Ancistrus gillar rötter för att gömma sig och för att äta för matsmältningen. Men det är ju en smaksak hur man gillar att blanda i biotopen.

      Många Malawi fiskar äter alger som komplement till maten.
      Senast redigerad av henrikl; 22 June 2013, 08:11. Anledning: redigering
      2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
      Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        #4
        Upplevelsen av arter kan skilja sig åt Elongatus är en av de mest aggressiva fiskar jag haft. Resten av de fiskar jag hade i det 360 liters hade knappt 1,5 dm3 att röra sig på. Resten var elongatus territorium. Hittade döda fiskar dagligen trots många gömställen. Nu finns det olika former och den jag hade var elongatus aggressive.
        Men för mig är det som att släppa in Terminator i burken.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • henrikl
          • November 2012
          • 639

          #5
          Ursprungligen postat av Bluewing
          Upplevelsen av arter kan skilja sig åt Elongatus är en av de mest aggressiva fiskar jag haft. Resten av de fiskar jag hade i det 360 liters hade knappt 1,5 dm3 att röra sig på. Resten var elongatus territorium. Hittade döda fiskar dagligen trots många gömställen. Nu finns det olika former och den jag hade var elongatus aggressive.
          Men för mig är det som att släppa in Terminator i burken.
          Det känns ibland som det är väldigt individuellt till fisken man köper om den är aggressiv eller inte. Alla har vi olika arter vi anser är aggressiva och det behöver inte vara de som är aggressiva i artbeskrivningen.

          Mycket beror nog på gömställen och grottor och hur revirhärskande just den fisken man köper är.
          2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
          Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av henrikl
            Det känns ibland som det är väldigt individuellt till fisken man köper om den är aggressiv eller inte. Alla har vi olika arter vi anser är aggressiva och det behöver inte vara de som är aggressiva i artbeskrivningen.

            Mycket beror nog på gömställen och grottor och hur revirhärskande just den fisken man köper är.
            Det är så klart väldigt individuellt men man kan för den skull inte bortse från att vissa arter generellt är aggressivare än andra.

            Så om man skulle klassa tuffheten i en femgradig skala så får vissa arter kanske en 4 medan andra får en 2. Dock bland de som har en 4 så finns det individer som kanske har en 1 eller 2, medan andra har en 5. Dock snittet för arten ligger på 4. Så t.ex. elongatusarna är geneellt väldigt tuffa.

            Sedan som du skrev så spelar förstås också inredningen in.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            Arbetssätt...