Hur många Malawi i ett 420 l akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Freda
    • May 2011
    • 9

    Hur många Malawi i ett 420 l akvarium?

    Ja som rubriken lyder.
    Jag har bytt inriktning och tänkte ha Malawi i mitt 420 liters akvarium.
    Hur många Malawi ciklider tycker ni att man ska?

    Fiskarna jag hade tänkt mig är på ca 10 cm.

    Med vänlig hälsning, Freda
  • Fischy
    • February 2011
    • 137

    #2
    Hej, ett 420 är relativt stort för malawi ciklider så runt 20 st kan du nog ha. Men jag tror nog att det är smartast att köpa relativt unga fiskar som kan växa till sig i ditt akvarium och bilda par, istället för att köpa fullvuxna fiskar.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Om du håller dig till den storleken (antar att du menar max-storlek 10 cm) av fiskar så kan du ha en hel del malawi. 30 går utan problem - upp emot 35-40 funkar också.
      Blanda dock inte för många arter utan håll dig till några få annars blir det lätt fisksoppa av det hela.
      Sedan börja gärna med ungfiskar som Fischy skriver
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Freda
        • May 2011
        • 9

        #4
        Hur många olika arter kan jag ha? Funkar det med ca 5-6? Ja max storleken hade jag tänkt på ca 10 cm.

        Med vänlig hälsning, Freda

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Jag skulle i alal fall aldrig ha mer än 4 arter
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Fischy
            • February 2011
            • 137

            #6
            Sen finns det ju alltid andra fiskarter man kan komplettera med. Som t.ex. olika synodontis-malar eller gibbiceps. Men du kanske är mer intresserad av cikliderna? Men så som Kjell skrev så är 4 arter passande, i alla fall när det gäller cikliderna.

            Kommentar

            • Freda
              • May 2011
              • 9

              #7
              Ja det var cikliderna jag tänkte på . Men det är bra med dom andra tipsen.
              Tack så mycket för era svar. Nu ska jag gotta mig i Back to nature om Malawi ciklider.

              Med vänlig hälsning, Freda

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Ursprungligen postat av Freda
                Nu ska jag gotta mig i Back to nature om Malawi ciklider.
                det gör du rätt i
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Freda
                  • May 2011
                  • 9

                  #9
                  Ja jag fick den på posten idag. Ska bli kul att gotta sig i alla fina bilder

                  Kommentar

                  • viktorbj
                    • April 2013
                    • 405

                    #10
                    Håller med kjell fohrman att man kan ha 40 stycken malawi ciklider i det akvariet . ett akvarium kan aldrig kan aldrig bli för stort!

                    Kommentar

                    • Freda
                      • May 2011
                      • 9

                      #11
                      Nej jag håller med, det kan inte bli för stort ju större akvarium desto bättre!

                      Kommentar

                      • Datate

                        • August 2003
                        • 620

                        #12
                        Gäller det där med ca 35-40st mbunas (max 10cm) i ett 420L oavsett form på burken, eller är längden på akvariet av betydelse?

                        Har ett 455L som jag inte riktigt vet vad vi skall göra med. Hade det först som saltvattensakvarium, och går sen något år tillbaka som mixkar med tetror och ciklider....
                        Måtten är 100x65x70 (70cm högt).

                        Kan man rymma ett gäng malawis + någon mal och ev några synodontisar i ett sådant kar?
                        MVH /Erik

                        "Allting löser sig, frågan är bara när och hur..."

                        Besök gärna http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=104121

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #13
                          Nej ett längre akvarium innebär ett fler revir = fler fiskar.
                          I ett så pass högt akvarium bör man nog dra ner rejält på antalet och dessutom inte ha fler än 2 malawiarter (absolut inte fler än 3) annars blir det väl mycket av fisksoppa över det tycker jag.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • ettfettbranamn
                            • December 2010
                            • 3424

                            #14
                            kom ihåg att filtreringen inte har något att göra med hur mycket fisk man kan lasta i ett kar och att andras estetiska tycke och smak är viktigast för hur många arter du kan stoppa i DITT kar..
                            Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                            Normaliseringsprocessen..
                            (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                            Kommentar

                            • Mathias Nilsson
                              • July 2011
                              • 6552

                              #15
                              Hur många Malawi i ett 420 l akvarium?

                              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                              Nej ett längre akvarium innebär ett fler revir = fler fiskar.
                              I ett så pass högt akvarium bör man nog dra ner rejält på antalet och dessutom inte ha fler än 2 malawiarter (absolut inte fler än 3) annars blir det väl mycket av fisksoppa över det tycker jag.
                              Fast, de malawicikliderna jag haft rör sig ju i hela akvariet med undantaget någon hane i varje grupp. Kör man en eller två arter så tänker jag att variabeln längre kar=fler viskar blir missvisande. I fallet Demasoni eller Auratus (nu talas det inte om dessa arter men de är ändå Malawi) så skulle det nästan vara bättre med detta måttet och ett stort antal individer i min tankebana. Då blir det mindre revir och en trevligare attityd hos fisken.
                              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                              Kommentar

                              Arbetssätt...