Ciklid ägg hjälp flytta dom??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Billypettersson
    • May 2013
    • 7

    Ciklid ägg hjälp flytta dom??

    Hej där ute behöver verkligen hjälp. Har ciklider men nu lägger dom ägg hela tiden men äggen försvinner hela tiden . Har blivit yngel nu två gånger när dom precis har kläckts. Men nu är det ett nytt par som har lagt ägg det konstiga är att honan ruvar inte på dom hon har lagt på en träning. Tänkte denna gången på att flytta äggen funkar detta eller ska låta de vara bara och hoppas på dom överlever?




    Finns många gömställen och massor med stenar mm


    Tacksam för svar
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    inte ciklidist - men jag tror art skulle vara väsentlig för din fråga
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • Billypettersson
      • May 2013
      • 7

      #3
      Vad har ju skrivit afrikanska ciklid ämnen så de är rätt art. Sen vilken av dessa de är spelar väl mindre roll.

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Det spelar rätt stor roll, eftersom det finns många olika arter av ciklider i Afrika, med skiftande lekbeteenden, och olika krav. Cikliderna i Malawisjön är t.ex inte särskilt jämförbara med ciklider från t.ex Västafrika, som påminner mer om sydamerikanska ciklider i lekbeteende, och krav på vattenvärden, och så.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Billypettersson
          • May 2013
          • 7

          #5
          Vet finns massor med ciklid arter mm och hur vatten värde mm. Har olika modeller i mitt kar men handlar om att dom blir uppätna av andra ju. Då undrar jag ju om man kan flytta äggen innan dom kläcks eller ska man vänta till de blir så yngel. Är ju svårare att ta dom när de är små yngel än att flytta äggen.

          Jag är ingen expert på ciklider har mesta dels pratat med zoo butiker samt folk som har egna.

          Då va min fråga lite om kan man bara ta äggen och flytta till yngelkar så kläcks dom där eller funkar inte då?

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #6
            för att vilja få hjälp är du ovanligt lite hjälpsam själv. man undrar i så fall varför...
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • Mathias Nilsson
              • July 2011
              • 6552

              #7
              Ciklid ägg hjälp flytta dom??

              Ursprungligen postat av erikthur
              för att vilja få hjälp är du ovanligt lite hjälpsam själv. man undrar i så fall varför...


              Satt här över min morgonkopp kaffe och funderade på exakt samma sak.

              Jag filosoferade fram en tanke och den mynnar nog ut i att TS faktiskt inte vet vad han har för fisk.
              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Ursprungligen postat av Billypettersson
                Vet finns massor med ciklid arter mm och hur vatten värde mm. Har olika modeller i mitt kar men handlar om att dom blir uppätna av andra ju. Då undrar jag ju om man kan flytta äggen innan dom kläcks eller ska man vänta till de blir så yngel. Är ju svårare att ta dom när de är små yngel än att flytta äggen.

                Jag är ingen expert på ciklider har mesta dels pratat med zoo butiker samt folk som har egna.

                Då va min fråga lite om kan man bara ta äggen och flytta till yngelkar så kläcks dom där eller funkar inte då?
                Som sagt - svaret beror på många faktorer som vilken art det handlar om, vilka andra arter du har samt vattenvärdena.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                Arbetssätt...