Sällskap till Tanganyika?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fischy
    • February 2011
    • 137

    Sällskap till Tanganyika?

    Hej, nu ska jag byta mina påfågelciklider mot ett Tanganyikaakvarium. Jag har ett 450-liters kar och undrar vad man ska börja med? Jag antar att frontosa är lite stort, men några andra tanganyikaciklider kanske, och vad kan man ha för andra fiskar med dessa? Malar hade jag tänkt mig, synodontis eller gibbiceps?
    Tack för svar
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Det funkar väl rätt hyfsat med både Synodontis och gibbiceps.
    Mest "biotopriktigt" är väl S. multipunctatus eller S. petricola
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • simpson
      • July 2012
      • 666

      #3
      Ursprungligen postat av Fischy
      Hej, nu ska jag byta mina påfågelciklider mot ett Tanganyikaakvarium. Jag har ett 450-liters kar och undrar vad man ska börja med? Jag antar att frontosa är lite stort, men några andra tanganyikaciklider kanske, och vad kan man ha för andra fiskar med dessa? Malar hade jag tänkt mig, synodontis eller gibbiceps?
      Tack för svar
      VAD och för typ av fiska VILL du ha? :-)


      Frontosor skulle nog gå, gränsfall på storleken men om du inte köper fullvuxna kommer det fungera i 2-3 år kanske. Sedan uppgradering.

      Det finns en sån uppsjö av olika typer av fiskar i den sjön, så fundera ut lite vilken eller vilka inriktningar du är intresserad av så ger sig resten. En del går att blanda med varandra, andra inte lika bra.

      Frontosorna käkar ju fisk, så om du inte har stora kamrater till dem kan beståndet minska. Men altolamprologus av någon variant brukar för många kunna gå att kombinera.
      Säkert även snäckskalslekare typ multifasciatus, de har sina skal att gömma sig i och producerar yngel som ogräs. Att några då blir föda gör ingenting.

      Du har troffar som är algätare, finns i de flesta former men du bör ha en hyfsad grupp av dem. Kan kombineras med någon snäckskalslekande variant.

      Snäckskalslekare finns både i 'stim'varianter och enstaka exemplarvarianter.

      Du har 'frisimmande' fiskar som vill ha öppet akvarium, och mer grottlevande som vill ha mycket sten/skrymseln/grottor etc.

      För att underlätta utfodring är det nog smart att välja temat fiskätare eller grönätare och sedan kombinera fisk som äter likartad foder.


      Kanske köpa boken tanganyika från back to nature och läsa lite så får du säkert ideer.

      Kommentar

      • laasesku
        • October 2002
        • 660

        #4
        Kan rekommendera synodontis men har samtidigt ingen erfarenhet av gibbiceps
        Kan tycka att den är snygg för att vara en mal och den jag har verkar endast slåss med de stackars malawi som saknade omdömet att ge sig på den. Vet inte hur svårt det är att få dessa att leka, säkert ganska kul o se!

        Kommentar

        • Fischy
          • February 2011
          • 137

          #5
          Jag hade tänkt mig en blandning av snäckskalsciklider, A.Calvus, chalinochromis brichardi, tropheus eller nåt sånt, och kanske lite malar?

          Kommentar

          • Fischy
            • February 2011
            • 137

            #6
            Hur är det med tropheus egentligen? Kan man ha andra arter med dom också?

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av Fischy
              Hur är det med tropheus egentligen? Kan man ha andra arter med dom också?
              Ja det funkar med en Tropheus-art. Tänk dock på att de är extremt berbivora så du bör bara mara med foder som apssar för denna typ av fiskar. Med andra ord så bör de inte hållas tillsammans med extremt carnivora fiskarter.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Fischy
                • February 2011
                • 137

                #8
                Okej, har du några förslag på vilka arter som då passar med tropheus då? Calvus, hästnosciklid och snäckskalsciklider kanske?

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Det funkar med det mesta (bortsett från carnivora arter då) så det beror ju mest på tycke och smak
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...