Thomasi Ciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deltan
    • February 2013
    • 112

    Thomasi Ciklid

    Hej är det någon som har erfarenhet av Thomasi Ciklider? *
    Undrar hur svår odlade dem är på en skala från 1-10?
    Hur ska akvariumet se ut, vilka stena ska man använda för bästa odlingen?
    Några särskilt bra växter som dem gillar?
    Alltså tips på akvariumets aquascape för att få den bästa framgången inom odling har ett 125L kar
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Jag har ett thomasipar med en kull yngel som väl 2-3 veckor nu. De går i ett 112-liters, ihop med kurvciklider, regnbågsciklider, kilfläcksrasboror, Corydoras "goldstripe" och Ancistrus.

    Skulle säga att de är tämligen lättlekta, även om det verkar som om de kan vara lite svåra att para ut. Jag har en del växter, och eklöv på botten. Löven förser ynglen med skydd, och utgör grogrund för små organismer som de kan äta. De leker helst på platta stenar, eller andra släta underlag. Mitt par lekte dock på ett eklöv, har jag för mig. Könen kan vara lite luriga att se skillnad på, även om hanar brukar vara lite större än honor.

    En trevlig ciklid, som dock är ett h-e att fånga
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • deltan
      • February 2013
      • 112

      #3
      Ursprungligen postat av Animaniac
      Jag har ett thomasipar med en kull yngel som väl 2-3 veckor nu. De går i ett 112-liters, ihop med kurvciklider, regnbågsciklider, kilfläcksrasboror, Corydoras "goldstripe" och Ancistrus.

      Skulle säga att de är tämligen lättlekta, även om det verkar som om de kan vara lite svåra att para ut. Jag har en del växter, och eklöv på botten. Löven förser ynglen med skydd, och utgör grogrund för små organismer som de kan äta. De leker helst på platta stenar, eller andra släta underlag. Mitt par lekte dock på ett eklöv, har jag för mig. Könen kan vara lite luriga att se skillnad på, även om hanar brukar vara lite större än honor.

      En trevlig ciklid, som dock är ett h-e att fånga
      Tack för det snabba svaret, skulle man kunna få se en bild på akvariumet och cikliderna?

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Ursprungligen postat av deltan
        Tack för det snabba svaret, skulle man kunna få se en bild på akvariumet och cikliderna?
        Så lite. Akvariet är väl inte så mycket att se, är väl mest algsoppa just nu.
        Bifogade filer
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • deltan
          • February 2013
          • 112

          #5
          Ursprungligen postat av Animaniac
          Så lite. Akvariet är väl inte så mycket att se, är väl mest algsoppa just nu.

          Haha, nej as snyggt

          vill dem ha mycket rötter och annat tjofs

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Ursprungligen postat av deltan
            Haha, nej as snyggt

            vill dem ha mycket rötter och annat tjofs
            Hehe, ja, så länge man inte tittar närmare...

            Ja, rötter är bra. Syns kanske inte så bra på bilden, men har en rad av grottor, som är byggda av platta stenar som ligger på kolstenar, och i mitten ligger en ihålig, cylinderformad rot.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • deltan
              • February 2013
              • 112

              #7
              Okej, så dina grottor har du gjort som "man-made" eller har du lagt dom bara som ett sten rös?
              Funkar de med kokosnötter?

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Tja, nog ser de lite man-made ut, nog ingen större chans att en rad av stenar skulle lägga sig så i naturen, vilande på kolstenar Men det är ju naturliga stenar, så lite naturligt ser det nog ut. Kokosnötter spelar ju ingen större roll för thomasi, men har du fiskar som gillar grottor, så är det bra, har några halva kokosnötter själv, men inte i det karet.
                Senast redigerad av Shepard; 05 April 2013, 23:18.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • deltan
                  • February 2013
                  • 112

                  #9
                  Okej hur många ciklider bör jag skaffa till akvariumet? nu är det väl inkört och allt

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #10
                    Tja, för att vara säker på att få ett par (de två jag köpte var ett par i butiken), så bör du kanske skaffa ca 6 stycken. Dock kan det vara jobbigt att få ut de överblivna individerna när du har fått ett par, som jag sa, de är ett h-e att fånga.
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • deltan
                      • February 2013
                      • 112

                      #11
                      Okej så jag ska bara försöka ha ett par i framtiden? kan ju försöka be affären att leta reda på ett par som dom fiskar upp innan jag kommer

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        #12
                        Tja, det bästa är nog att bara ha ett par, om du inte vill att de ska slåss, och om du vill ha större chans att föda upp yngel. De är som sagt rätt svåra att könsbestämma, särskilt innan de är vuxna. Har man tur kanske ett par har bildats i butiken.
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        • deltan
                          • February 2013
                          • 112

                          #13
                          Får väll köpa en mini harpun som man kan fiska upp dem andra med, hahaha xD

                          Kommentar

                          • Shepard

                            • March 2003
                            • 13992

                            #14
                            Hehe... Problemet är att de är riktigt snabba, och märker snabbt att man är ute efter dem.
                            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                            Min profil
                            Mitt galleri

                            Kommentar

                            • deltan
                              • February 2013
                              • 112

                              #15
                              Ja kan tänka mig det, Det var ett helvete att fånga siamesiska algätare kan jag lova dig :P

                              Kommentar

                              Arbetssätt...