Snäcklekare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sosso
    • July 2003
    • 12

    Snäcklekare

    Hej!
    Kan jag ha Snäcklekare i ett 20 liters akvarium??
    Sandra Larsson
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Ursprungligen skickat av sosso
    Hej!
    Kan jag ha Snäcklekare i ett 20 liters akvarium??
    Jag skulle inte tillråda att ha någon fisk i ett 20 liters. Så små akvarier är så instabila att det är enormt mycket jobb bara att hålla fisken vid liv.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Bubblan89
      • November 2002
      • 1220

      #3
      Man kan väll ha en kampfisk där i eller neontetror men inga större fiskar.
      Desto mindre akvarium ju svårare att sköta!

      Kommentar

      • Zuma
        • June 2003
        • 117

        #4
        Hej Sosso.
        Jag har 5 st L Ocellatus i ett 30 liters med sandbotten och snäckskal. Det har fungerat jättebra i de ca 2 mån jag haft det igång. De är fina i färgerna och ser ut att må bra. Jag är väldigt noga med att byta 6-8 liter vatten 1 gång i veckan. Om de trivs eller inte är ju svårt att säga, men jag tycker det ser ut så.
        Vill inte rekommendera detta, eftersom jag har för lite kunskap, men delar gärna med mig av min ringa erfarenhet:-)
        530
        Altumscalarer
        Tuppkammsciklider
        Flaggciklider
        C Adolfi

        250
        Discus
        Kardinarltetror
        A cacatoides
        C Panda

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Ursprungligen skickat av Zuma
          Hej Sosso.
          Jag har 5 st L Ocellatus i ett 30 liters
          Ett 30 liters är inte bara 50% större än ett 20 liters, det är 100% lättare att hålla fisk i... Enligt min erfarenhet.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • Zuma
            • June 2003
            • 117

            #6
            Hej Mike
            Ja att det är 50% större går ju inte att säga emot. Men 100% lättare? Går det någon gräns just vid 30 liter menar du? Min sambo har ett 6-kants på 18 liter med några endlers guppy och japonicaräkor. Dessutom en rot och växter. Detta har varit igång i ca ett år och fungerar utmärkt. Guppyna får yngel med jämna mellanrum.
            Nu är inte jag någon förespråkare för små akvarium. Större är nästan alltid bättre, men ibland har man begränsat utrymme och jag tycker inte man skall låta bli att ha akvarium för det. På hennes kontor är det ett vackert "smycke" mellan dator och skrivare.
            Det gäller ju naturligtvis att anpassa innehållet efter förutsättningarna.
            530
            Altumscalarer
            Tuppkammsciklider
            Flaggciklider
            C Adolfi

            250
            Discus
            Kardinarltetror
            A cacatoides
            C Panda

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Ursprungligen skickat av Zuma
              Hej Mike
              Ja att det är 50% större går ju inte att säga emot. Men 100% lättare? Går det någon gräns just vid 30 liter menar du?
              Enligt min erfarenhet... Ja. Min erfarenhet är att det blir exponentiellt svårare ju mindre akvariet är, och att det ligger en brytpunkt vid sisådär 30 liter; mindre än så och jag har tillochmed haft svårt att hålla guppy vid liv, medan det inte var några problem att hålla ens saltvattensdjur i över ett år i mitt 30-liters.

              Visst _går_ det att hålla fisk vid liv i mindre akvarier, men det kräver dels merarbete, dels att man vet vad man gör.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              Arbetssätt...