Ang. Tanganyikaciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • freddan_gbg
    • December 2011
    • 297

    Ang. Tanganyikaciklider

    Hur kan det komma sig att Tanganyikaciklider behöver så mycket mer vattenvolym jämfört med tex malawi, visst dom blir lite större kanske men karet bör ju helt vara dubbelt så stort gärna lite till... hur kan detta komma sig?

    Tex Tropheus sp. 'black', Kiriza skall enligt zoopet ha minst 500 liter även om den max blir 13cm, de blir ju även en malawiciklid med lite god mat i magen... beror det på temperamentet eller hur ligger det till? Hade vart kul att veta lite

    Mvh
    Freddan
  • simpson
    • July 2012
    • 666

    #2
    Det är väl flera saker som påverkar, troffar bör enligt alla sidor och råd gå i grupper, och minst 20 individer men gärna 30-40st då blir snabbt ett 200 l för litet. Antalet råds det till för att sprida ut aggressionerna i gruppen.

    Men det finns ju många tanganyika som inte behöver så stort akvarium, någon eller några mindre snäckskalskekare kan du ha i burkar från 50 liter

    Kommentar

    • freddan_gbg
      • December 2011
      • 297

      #3
      Jo men jag tänkte just på Tropheussläktet, de är ju dom som är intressanta men som sagt står de ju 500 liter för dessa krigare.

      Vad hade hänt om man tex körde 20st Black Kiriza i ett 240 liters, hade de blivit ett jäkla hålligång då eller? hehe

      Kommentar

      • simpson
        • July 2012
        • 666

        #4
        I många faktarutor står det även ett mått på minst 150cm längd på akvariet för troffar, så grejar ditt 240l det måttet så kanske du får det att fungera utan problem. Men många fiskar som producerar mycket skit kan ställa till det med vattenkvaliten.

        Jag har nu 17 troffar i ett 525, och visst skulle de nog kunna vara 10. Det är ju livliga fiskar

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Som simpson skriver - det viktigaste för de flesta revirhävdande fiskar (och egentligen de flesta andra också) )är längden på akvariet.
          Dessutom behöver man många troffar för att de skall fungera bra ihop, annat viktigt att tänka på är att de skall växa upp ihop. Det går alltså inte att köpa in 5 åt gången och släppa i.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • freddan_gbg
            • December 2011
            • 297

            #6
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Som simpson skriver - det viktigaste för de flesta revirhävdande fiskar (och egentligen de flesta andra också) )är längden på akvariet.
            Dessutom behöver man många troffar för att de skall fungera bra ihop, annat viktigt att tänka på är att de skall växa upp ihop. Det går alltså inte att köpa in 5 åt gången och släppa i.
            Så i så fall kan man säga att de skulle gå med tanke på storlek på fisk, men med tanke på att de skaffar sig revir så kan man kanske säga att de skulle bli något slags blod/fen bad? Har läst lite andra inlägg på nätet lite överallt och folk har lyckats men har förstått att de inte är något att ge sig in på, man vill ju givetvis ha ett fungerande akvarium utan några problem.

            Dock väldigt väldigt fina fiskar!

            Kanske skaffar ett 20-tal demasoni, riktigt fina och jävliga dom med

            Kommentar

            • simpson
              • July 2012
              • 666

              #7
              Det verkar ju finnas en hel del som lyckas hålla troffar i mindre akvarier, och även blanda olika troffearter men letar man runt lite på forum verkar ungefär lika många åka på problem förr eller senare.
              Är ju kanske lite väl dyra fiskar att chansa med en hel grupps liv.

              Kommentar

              • EMIL_EMPO
                • October 2006
                • 72

                #8
                min gamla lärare (som fö fick mig hamna i akvarieträsket) fick ett par snäcklekare att leka i en 5l burk true story.

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Ursprungligen postat av EMIL_EMPO
                  min gamla lärare (som fö fick mig hamna i akvarieträsket) fick ett par snäcklekare att leka i en 5l burk true story.
                  Nej då det fick han inte alls - däremot kanske snäckskalslekare

                  Även om nu 5 liter är för litet för snäckskalslekarna så kräver inte de så stora akvarier så det är ju en sanning med modifikation att tanganyika i allmänhet kräver större akvarier än malawi (det är nog i så fall snarare tvärtom). Hur stora akvarier som krävs beror på vilka arter man håller inte på om det är malawi eller tanganyikaciklider
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • malawijanne
                    • October 2006
                    • 504

                    #10
                    Blodbad blir det om du lägger troffar för få troffar förhållande till storlek på baljan, går troffar trångt så blir det mindre blodblad.
                    Visst kan du ha troffar i ett 240 litersbalja ca 20 st, typ kiriza skulle funka ypperligt.
                    Det är bara vissa kriterier du måste uppfylla, köp alla 20 st på samma gång gärna yngel.
                    Ha bra vattenkvalite i kranen, har du inte det skaffa ett kolfilter så löser kolfitret det.
                    Byt mycket vatten, minst en gång i veckan, en bra regel är att du skall byta hela baljans vatten under en vecka.
                    Ha 2 st pumpar i baljan så att du har ordentlig syresättning och bra balans med bakterierna i baljan.
                    Baljan skall alltid vara en ingången balja, minst tre månader.
                    Sedan det viktigaste, mata med rätt foder, vänj dom sakta och sedan när fiskarna vänjt sig vid fodret, MATA BARA MED DET FODRET OCH INGET ANNAT FODER.
                    Jag själv har bara matat mina troffar med min räkmix det funkar ypperligt, dom växer lagom får inte för små huvud och blir fina i kroppsformen och blir inte sjuka.
                    Lycka till, även om du köper demasoni så funkar dom på samma sätt som troffar.Janne
                    Senast redigerad av malawijanne; 22 September 2012, 13:29.

                    Kommentar

                    • Nasso
                      • November 2010
                      • 719

                      #11
                      Sv: Ang. Tanganyikaciklider

                      Härligt konkreta och bra tips janne. tackar!

                      Vad menas med bra vattenkvalitet? Ingen koppar, klor, kloraminer? Hårdhet och ph räcker att fixa med bikarbonat eller snäckskal eller något annat i filtret?
                      Jag tror vi har bra vatten här, även fast det är ganska mjukt.

                      Jag håller på att planera en 720L balja med tanganyika ciklider. Har funderingar på att ha troffar men inte som enda art.
                      Måste man anpassa antalet fiskar till storleken på akvariet? Om man ska ha 20 i ett 250L för att det ska funka, måste man ha 60+ i ett 720L då ellet fungerar det med "bara" 20-30 troffar i ett 720L?
                      Senast redigerad av Nasso; 22 September 2012, 19:14.
                      /Emil Andersson
                      120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #12
                        Har du läst Zoopets allmänna info om tanganyikaciklider http://www.zoopet.com/index.php?opti...article&id=460

                        SEdan har du också en Tropheus artikel av Ad Konings här på Zoopet http://www.zoopet.com/index.php?opti...article&id=146
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • malawijanne
                          • October 2006
                          • 504

                          #13
                          Kolfiltret tar bort tungmetaller, klor och kloramin, har du kommunalt vatten behöver du inte buffra vattnet eftersom vattenverken buffrar upp vattnet till över 8, men det är viktigt att du byter mycket vatten annars kan ph falla eftersom en del kommuner har mjukt vatten.
                          Använder du bikarbonat så funkar det också, och du får lite mera marginaler när det gäller ph svängningar.
                          Nej 20 st troffar är för litet för ett 720, det blir för aggresivt minst 40 skulle jag stoppa i.
                          jag tycker faktiskt att 375 liters balja är det optimala med ca 30 fullvuxna troffar.Janne

                          Kommentar

                          • Nasso
                            • November 2010
                            • 719

                            #14
                            Sv: Ang. Tanganyikaciklider

                            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                            Har du läst Zoopets allmänna info om tanganyikaciklider http://www.zoopet.com/index.php?opti...article&id=460

                            SEdan har du också en Tropheus artikel av Ad Konings här på Zoopet http://www.zoopet.com/index.php?opti...article&id=146
                            Ja. Men de två artiklarna säger inte så mycket om antal i förhållande till volym.
                            De säger bara en hane per 75 cm.

                            Så enligt ad konings och och zoopet så ska det vara 2 hanar (75cm/hane) i ett 720L och gruppen får gärna vara på 15 st. Så 2+13 i ett 720L. Tycker att man läser ut helt annan information på andra ställen? Och har verkligen folk bara två hanar i ett kar?

                            Jannes svar låter mer likt det jag brukar läsa i forum.
                            /Emil Andersson
                            120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #15
                              Ursprungligen postat av Nasso
                              Ja. Men de två artiklarna säger inte så mycket om antal i förhållande till volym.
                              De säger bara en hane per 75 cm.

                              Så enligt ad konings och och zoopet så ska det vara 2 hanar (75cm/hane) i ett 720L och gruppen får gärna vara på 15 st. Så 2+13 i ett 720L. Tycker att man läser ut helt annan information på andra ställen? Och har verkligen folk bara två hanar i ett kar?

                              Jannes svar låter mer likt det jag brukar läsa i forum.
                              Alla större Tropheusodlare jag har besökt ute i Euriopa har faktiskt bara haft några få hanar i sina akvarier.
                              Men det är ju så klart bara det optimala om man vill odla - ofta fungerar det också med lite fler hanar (även om det som saht inte är det bästa ur odlingssynpunkt) och att det är ganska "trångt med troffar i ett akvarium - 20-25 troffar i ett 150 cm långt akvarium tycker jag är lagom och som janne skrev ovan alla troffar skall ner i akvariet samtidigt och det kan gärna vara yngel som får växa upp ihop.
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...