Palettciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nina och
    • September 2012
    • 14

    Palettciklider

    Hej !!
    I går kom jag hem med ett par palettciklider, jätte fina.
    Mitt första par så jag skulle önska ni som har lite erfarenhet
    av dessa fiskar kan berätta lite för mig.
    Så klart hoppas jag på yngel så småningom.

    Må så gott.....
    Om du alltid säger "vi får se" händer det aldrig någonsin någonting.....

    Nina/
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    hej o välkommen

    hus stort är dit kar?

    här kan du läsa på lite om dom



    de är fina fiskar som kan vara lite aggro vid lek. men det är de flesta ciklider vid lek så inget ovanligt. funkar med de flesta sällskapsfiskar. var typ 100 år sen jag hade några.

    inred gärna med massa rötter o grottor. tips på snygg grotta är att köpa en kokosnöt, såga den i två delar, koka i 20 min o gröp ur köttet. sen tar du en tång eller nått o knäcker upp en öppnig i en kant ( snyggare att knäcka än att såga, ser mer naturligt ut) o sen ner i karet. vips en skitsnygg grotta som de kommer leka i

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Paletten är en återkommande favorit Köpte faktiskt ett par häromdagen, och de är på gång att leka. Faktiskt i en halv kokosnöt, men den köpte jag som den var, i en zoobutik, den är som sagt halv, med en öppning utskuren. Går ju även att använda terrakottakrukor, eller bygga grottor av stenar och rötter, det ser ännu mer naturligt ut. De är inte så kräsna vid val av grotta, och är det nå´t de inte är nöjda med, så fixar de till det själva, genom att gräva ut sand, t.ex för att göra öppningen mindre.

      Nu har jag i och för sig mina med pansarmalar, men det är inte alltid det funkar. Under yngelvården blir ju paletter aggressiva, och pansarmalar dundrar runt på botten efter mat, och har ingen större koll på aggressiva yngelvårdande ciklider, så pansarmalarna kan få fenorna en aning tilltufsade. Min förra paletthona dog under yngelvården, och jag misstänker att hon fick ett stick av en giftig fenstråle på en Corydoras sterbai.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        #4
        En väldigt vacker liten ciklid, som jag haft förrut och faktiskt är sugen på att skaffa igen.
        Dom är fantastiska föräldrar, där bägge hjälps åt med yngelvården - fast nåde den som kommer i närheten av deras ynglingar.
        Lycka till med dom - å lite bilder vore kul.

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Simon Bonnevier
          • June 2012
          • 88

          #5
          Ursäkta men jag har en fråga om palettciklid:
          1. Kan man ha den med scalar,pansarmal,regnbågsfisk och kinesisk algätare
          2. Har ett 222l kar är det stort nog?
          Hoppas jag inte störde i denna tråd
          I love DISCUS

          Mvh Simon ~_~

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Ursprungligen postat av Simon Bonnevier
            Ursäkta men jag har en fråga om palettciklid:
            1. Kan man ha den med scalar,pansarmal,regnbågsfisk och kinesisk algätare
            2. Har ett 222l kar är det stort nog?
            Hoppas jag inte störde i denna tråd
            Japp, det ska funka bra, men som jag skrev ovan, håll koll på pansarmalarnas fenor när paletterna leker. Och personligen skulle jag välja ancistrus, eller siamesisk algätare istället för den kinesiska algätaren, eftersom den kan bli ganska stor och grinig. Den siamesiska äter även tofsalger. Annars funkar det bra, och akvariet är stort nog för paletter. Akvariets höjd är ett gränsfall för scalarer i och för sig.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Simon Bonnevier
              • June 2012
              • 88

              #7
              Bara en fråga jag undrar om metall/fläkig sticks och om det är farligt för oss
              I love DISCUS

              Mvh Simon ~_~

              Kommentar

              Arbetssätt...