Könsbestämmning Rödsebra hanar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • syrolis
    • July 2002
    • 62

    Könsbestämmning Rödsebra hanar?

    Hej,
    Jag har haft några undjur av Rödsebra som gått och växt till sig. Naturligtvis hoppades att jag skulle få ut två hanar och tre-fyra honor ur flocken men nu undrar jag...

    Den största hanen är som jag beställde blå och har färgat ut och är isblå, den lite mindre hanen är mörkt blå (så långt allt och väl).

    Till "honorna" då. Trots att de är lika stora (ca 8cm)som den isblå hanen så händer ingenting i lekväg. Det är klart att de inte är fullvuxna och jag förväntar mig inte regelrätt lek utan bara intresse än så länge...
    Där jag köpte mina honor sa de att det var lite svårt att se skillnad på könen eftersom det skulle finnas röda hanar i kullen. Eller snarare rosa hanar då de skulle bli bleka.
    Kan hanarna ha exakt orange färg som honorna har eller blir alla åt rosa hållet?

    Finns det något ytterligare sätt att könsbestämma rödsebrorna på. Alla har lika många äggfläckar och ryggfenorna har ingen anstrykning till blått skimmer. Däremot har bröst och analfenor ett blått skimmer på mina "honor".

    Kan tilläggas att min stora dominanta hane (isblå) inte för så stort väsen av sig. Gräver måttligt-kraftigt men jagar sällan den andre blå hanen och "honorna" längre än några cm och då bara ibland. Ser allmänt fredlig ut...
  • Micke
    • January 2002
    • 1718

    #2
    Om du tittar på de två fotona längst ner på denna sida;
    http://www.zoopet.com/akvarium/fisk_mer_bilder.asp?NR=95

    Där ser du foton på en röd hane och en röd hona. Hanen på bilden är fullt utfärgad och är därför lätt att skilja från en hona. Ej utfärgade hanar är mer lika honor i färgen. Lättast är då att titta på äggfläckarna som i regel är tydligare och flera hos hanar, det syns tydligt på fotona. I tveksamma fall är det enda säkra sättet för att skilja på könen att ta upp fiskarna och jämföra könsöppningarna.
    Mvh Michael Persson

    www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • syrolis
      • July 2002
      • 62

      #3
      Jahopp. Då återstår det att se med andra ord.
      Antagligen sitter jag med två blå hanar en röd hane och en röd hona.
      Min suspekta hane ser ut som honan men med hanens fenor om man ser till bilden du hänvisade till. Antagligen inte utfärgad än...
      Tack i alla fall.

      Kommentar

      Arbetssätt...