Elaka paletter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mariasupernova
    • February 2012
    • 25

    Elaka paletter

    Hej,

    Fick adoptera ett par palettciklider, tidigare ägaren sa att de var fredliga mot andra fiskar.
    Några dagar efter de vart hos mig hade de fortfarande inte "bott in sig" och jag upptäckte att de varit på min mal som är i samma storlek som paletthanen. Min äppelsnäcka vägrade gå ur sitt skal..
    Jag flyttade över paret till mitt lilla kar som var tomt i ren panik där de nu varit ett par dagar.. Detta kar är dock förlitet, har en som kan ta emot dem nästa vecka..
    Men kom på ikväll att jag kanske kan byta plats på paletterna och mal+snigel tills paletterna bott in sig i stora karet för att sedan göra ett test till. Men vill inte vara elak mot stackars malen...
    Mollysarna och glasmalarna får dock vara i fred..

    Tacksam för svar!
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Paletterna är ju revirhävdande, och om de börjar fundera på att leka, så får ju en del fiskar känna av det. Om malen är en Ancistrus (särskilt om det är en hane, som kanske försvarar en grotta), kan jag tänka mig att den helt enkelt är lite tjurskallig, och därför inte gärna flyttar på sig när paletterna försöker köra bort den. Sugmalar har ofta hårda första fenstrålar i bröstfenorna, och Ancistrus kan fälla ut taggar vid gälarna, så de förlitar sig nog rätt mycket på sina "vapen" istället för att fly, vilket kan göra att de kan få lite skador i fenor och så. Men jag tror inte paletter kan göra nå´n direkt skada på en så´n mal, om det nu är en så´n, eller liknande.

    När paletterna leker kan dock glasmalarna få det tufft, vad jag förstår är de lite ömtåliga och känsliga. Hur stort är akvariet?
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • mariasupernova
      • February 2012
      • 25

      #3
      Ja det är en sån mal. Så jag behöver inte vara orolig att han får lite fenskador?

      Hur är det med snäckan?

      Glasmalarna tror jag inte är någon fara för de stimmar bra och är ganska rädda av sig.

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Nej, är det bara lite revor i fenorna, som läker, och, de inte är på den hela tiden, så är det nog ingen fara.

        Snäckan bör det inte vara nå´n fara med, men paletterna kan ju nafsa i antennerna.

        Glasmalarna riskerar nog att bli skygga, och tyna bort, om de paletterna är på dem för mycket.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • mariasupernova
          • February 2012
          • 25

          #5
          Gjorde ett nytt försök. Genom att flytta ut malen och snäckan för att ge paletterna en chans att skaffa sig ett hem. Efter ett tag släppte jag ner malen och snäckan. En dag senare ser malen ut såhär.

          Snäckan tog jag ut på direkten då jag såg hur palett-hanen nafsade direkt när den försökte komma ur skalet. För att sedan helt plötsligt buffa omkull snäckan.



          Bör jag göra mig av med paletterna?

          OBS, de är varken på mollys eller glasmalarna. Enbart om de är förnära reviret.

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Problemet med malar är att många arter gärna håller till i grottor, och då kan de råka få för sig att lägga sig i samma grotta som paletterna har bestämt sig för, vilket ju retar upp dem, särskilt om de har ägg eller yngel. Vad det gäller snäckan, blir kanske paletterna helt enkelt frustrerade över att den är så långsam, och inte flyttar på sig när de försöker säga åt den att dunsta...
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • mariasupernova
              • February 2012
              • 25

              #7
              Jag förstår..

              De har ju varsin grotta, att de inte kan lära sig att dela med sig

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Tja, kanske tycker båda att samma grotta är den bästa
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                Arbetssätt...