Mindre aggressiva ciklider?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dolores
    • August 2009
    • 29

    Mindre aggressiva ciklider?

    Jag har ett Malawikar på 220 liter men börjar vara ganska less eftersom dem är så stökiga och tar ihjäl varandra hela tiden. Det spelar ingen roll om jag tar bort de dominanta, det är alltid några nya som tar över efterhand.


    Har nu tänkt göra mig av med hela högen. Finns det några andra ciklider som är mindre aggressiva av sig? Jag har golden, röd zebra och de två andra kommer jag inte ihåg namnet på. Bifogar en länk med bild.

  • macke_fisk
    • December 2005
    • 4442

    #2
    En av dem liknar en demasoni, de har jag hört att de kan vara ganska aggressiva av sig. Har med läst och hört att man får gärna ha ganska många malawi karet för att aggrissionerna ska spridas och mycket sten som bildar grottor och skydd. Är dålig på malawis som inte ska vara så tuffa men golden och rödzebra ska nog vara en av de snällare cikliderna. Perlmutten ska nog också vara rätt så snäll av sig.
    MVH macke_fisk

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Tror inte det finns några direkt snälla malawis - golden är väl kanske snällast.

      Finns en del snälla sydamerikaner (t.ex. flaggciklid och dorsigera), och några få snälla afrikaner (t.ex. thomas-ciklid), men även snälla ciklider kan få för sig att slå ihjäl varandra.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • woodlund
        • December 2011
        • 666

        #4
        Är det så att du är inne på Malawis eller ciklider generellt , om du är ute efter fredliga ciklider har du ju alltid palettcikliden , det skulle jag påstå är en mycket fredlig ciklid om man jämför med många andra i ciklidsläktet.
        1900Liter Diskusvatten


        Medlem i NDSS www.diskusforum.se

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          och i princip alla dvärgciklider från SA är ganska fredliga.

          väldigt många medelstora från SA + CA är fredliga

          samt att ingen kan väl påstå att Discusen är aggro.......





          .
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • dolores
            • August 2009
            • 29

            #6
            Jag tänkte nog lite mer generellt på ciklider, men jag vet dock inte om jag hittat några andra som faller mig i smaken direkt.

            Kommentar

            • Ken Olofsson
              • November 2006
              • 8014

              #7
              tyvärr kan man inte dra ciklider över kam.

              det finns nog några tusen olika arter, alla med väldigt olika beteende.

              alltifrån meterstora tråkigt aggrotyper, till cm blyga små saker.


              en av fördelarna med ciklider......väldigt mycket att välja mellan.....'''''




              .
              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

              Kommentar

              • dolores
                • August 2009
                • 29

                #8
                Jag har tänkt byta upp mig till ett större kar så då får jag ju lite fler möjligheter också.

                Och ja, discus är fina, fast jag har fått uppfattningen om att dem är svårhållna?

                Kommentar

                Arbetssätt...