Mbuna sammansättning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pepe
    • October 2002
    • 102

    Mbuna sammansättning

    Hej!
    Jag skulle uppskatta lite hjälp till mitt inköp av mbunas till ett 320-liters kar.
    Antal och sorter.

    tack på förhand!
    Mvh Peter
    320 liter
    Sydamerika

    "Bli rik, håll inte på med akvaristik"
  • _ozon_
    • March 2003
    • 66

    #2
    Maingano, mycket snygg!
    //
    Kim

    Kommentar

    • lillfrasse
      • February 2002
      • 2228

      #3
      Jaha du du får nog åka och kolla lite och försöka fastna för ett par olika sorter. Läs mycket böcker och på internet 4 arter och 6 fiskar av varje funkar nog bra. kanske 3 arter beror lite på hur mycket sten du har i. Det finns ju en del klasiker Rödsebra Golden mfl.
      Simma lungt..
      Lillfrasse..

      Kommentar

      • H.G
        • April 2003
        • 183

        #4
        Hej Peter. Jag vet inte om du vill ha en ciklidsoppa eller om du vill hålla ett akvarium bestående av 2 eller kanske 3 raser men fler individer av samma art.

        Om du vill ha en soppa så kan du slänga i alla sorter du vill ha, så länge de inte kräver ett större kar och som det finns plats åt dem. Med din akvarie storlek skulle jag sattsa på kanske 20-25 fiskar.

        Om jag skulle starta upp ett nytt kar skulle jag köra med följande arter och antal:

        Metriaclima estherae: 3 hanar och 9-12 honor.
        http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=95

        Pseudotropheus demasoni: Lite svårt att se skillnad på honor och hanar men jag skulle ha en grupp på 10-13 fiskar. vet folk som har haft problem med att de har haft för få demasonis och fiskarna har dött av olika orsaker, kan ha varit andra anledningar också men de andra mbunas i karen klara sig.
        http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=104





        -------------------------
        168 liters malawi

        Kommentar

        • Pepe
          • October 2002
          • 102

          #5
          Tack för alla svar!
          jag hade nog tänkt ha 3-4 mbunaarter som passar ihop, 3-6 st av varje.
          nu har jag bara ett stort stenparti i mitten, är det bra? eller tar en hanne hela som revir? nåt annat isåfall? och växter är ju snyggt, nåra lämpliga till mbuna?
          nu blev det många frågor på en gång.
          Mvh

          Mvh Peter
          320 liter
          Sydamerika

          "Bli rik, håll inte på med akvaristik"

          Kommentar

          • Mcoist
            • May 2003
            • 296

            #6
            Det med om en bunke sten i mitten var bra beror lite på vilken typ av fiskar och antal hannar av varje fisk.

            har du 2 hannar av varge art kan det vara bra att dela upp med ett stenröse i varje sida av karet med nått avgränsande i mittten som en stor sten eller nått så skall du se att hannarna kommer ha en varsin sida om stenen vilket gör att även den lite mindre dominanta hannen ochså får ett plejs att ha hand om ofta kan man se tex om du har 4 arter så ligger en hanne av varje art i ena änden av akvariet jäntemot sin artfrände men bryr sig inte mycket om dom andra arternas hannar (såvida dom inte är för lika varandra) beror ochså på hur mycket fisk du har osv men vad jag märkt så har mitt fnkat bäst med 2 stycken i var äbnde istället för ett stort!
            4st 375L Malawi,Tanganika, 2st 98L malawi + en bunke yngelburkar.
            1st 540L som skall limmas och repareras.

            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=80712

            Kommentar

            • Pepe
              • October 2002
              • 102

              #7
              Jag och min bror(som också äger akvariet) har gjort en beslutlista om vilka val vi måste göra:
              1.en art eller flera?
              2.antal fiskar av varje art?
              3.ev antal arter
              4.inredning, köra som vi har det eller göra om. isåfall hur?

              All hjälp är välkommen! Tack på förhand!


              Mvh Peter
              320 liter
              Sydamerika

              "Bli rik, håll inte på med akvaristik"

              Kommentar

              • H.G
                • April 2003
                • 183

                #8
                Vad har ni för inredning nu då? Malawiciklider lever i ett hårt klimat, så jag skulle satsa på mörksand och kolsten som rösen. Lavasten skulle oxå funka.

                Som jag sa tidigare så skulle jag välja att använda 2 eller kansek 3 arter, och anpassa antalet indivier efter hur många det jrävs för att de ska trivas, demasoni kräver en lite större grupp.
                -------------------------
                168 liters malawi

                Kommentar

                • Pepe
                  • October 2002
                  • 102

                  #9
                  vi har ett stenrös i mitten av akvariet på ca 10 stenar (ca 15x15 cm). vi har tänkt att köpa lite valliseria och svärdsplanta också.
                  sanden är finkornig och ganska ljus. ska vi byta till mörkare sand?
                  Vi hade tänkt ha demasoni,rödzebra och golden med 2 hanar och 6 honor i varje art. funkar det?
                  mvh
                  Mvh Peter
                  320 liter
                  Sydamerika

                  "Bli rik, håll inte på med akvaristik"

                  Kommentar

                  • H.G
                    • April 2003
                    • 183

                    #10
                    Jadå den sammansättningen borde det inte bli ngt problem med. Kanske att Goldena blir lite hackkycklingar, men inget annat.

                    Gruset spelar inte så stor roll, jag kör med ljust korallsand och mina ciklider färgar ut mkt fint. Något ni bör tänka på är att ha minst 2 stenrös. Annars kommer det upstå mkt bråk om reviren. Jag hade kört med 1 stort stenrös i mitten och två mindre i varje sida. Då kommer de två mest dominanta hanarna ta revir i kanterna och de resterande hanarna i de andra arterna kommer antingen få vara på de dominanta hanarnas revir (förutsatt att arterna inte är alltför lika) eller så kommer de ta ett eget litet revir i det stora mitt stenröset. SÅ funkar det iallafall i mitt kar =)
                    -------------------------
                    168 liters malawi

                    Kommentar

                    Arbetssätt...