Labidochromis sp. Nkali

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sub
    • April 2003
    • 7

    Labidochromis sp. Nkali

    Hej!
    Vet någon var man finner dessa i sjön. Har haft svårt att hitta vettig information. Jag undrar även om det är någon skillnad på Labidochromis sp. Nkali och Labidochromis caeruleus Nkali.
    /Robin
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Hej,
    Gå in på www.google.com och sök på Labidochromis Nkali så får du upp ett par sidor med foton på "bägge" och fångstplats angiven.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • TutenStain
      • October 2008
      • 47

      #3
      Köpte F1 fisk som enligt Kent i Nol hette Labidochromis Nkali white lundo.

      Vet du Kjell om detta är en variant på labidochromis caeruleus som är fångad vid Lundo Island eller är det något helt annat? Googlar man på det så hittar man inte mycket om fisken.

      Jag tror att innan den blev beskriven så kallades den Labidochromis sp. Nkali, men nu så är den klassad som en variant på l.caeruleus fångad vid Lundo. Har jag rätt?

      Bilder på fisken i fråga:



      Det som gör oss lite fundersamma är att mina fiskar som är def är F1 har en trubbig nos. Hur kommer det sig? De bilder man hittar på denna ovanliga ciklid på google har hälften trubbig, andra inte.

      Kommentar

      • Auratusen
        • March 2010
        • 874

        #4
        Den heter väl Labidochromis caeruleus, Nkali? Nkali är ju fångstplatsen och White Lundo är väl kanske handelsnamnet

        Kommentar

        • Auratusen
          • March 2010
          • 874

          #5
          Det finns en fångstplats som heter Lundo Island. Men just nu kollar jag uppp arten på en Nederlänsk sida. Måste bara översätta texten och se vad jag kommer fram med :P

          Kommentar

          Arbetssätt...