Mest lekvilliga Malawis?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Havs
    • October 2008
    • 36

    Mest lekvilliga Malawis?

    Vilka malawiciklider, munruvare är lekvilligast?

    Svår fråga, det finns ju säkert många. Men jag är nyfiken på era svar i.o.m. att det är dags att skaffa några, 1-2, arter till mitt 720, som bara innehåller 10 Golden för tillfället.



    (Baktanken med min fråga är att jag vill ge mina Gökmalar lite bättre förutsättningar att yngla av sig.)
  • macke_fisk
    • December 2005
    • 4442

    #2
    Typ golden spec, röd zebra, hongi, sen var därnågon till som jag inte kan komma på nu.
    MVH macke_fisk

    Kommentar

    • Majki01
      • May 2010
      • 769

      #3
      Mina sp.polit har ynglat hela tiden enda sen jag köpte dom. Otroligt fascinerande med munruvare


      Sent from my iPhone using Tapatalk

      Kommentar

      • bossep
        • March 2010
        • 4447

        #4
        Jag skulle nog satsa på natalciklid som värd fisk.

        Dom kan inte undvika att yngla av sig.
        “You can’t see the future if you don't know the history.”
        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

        Kommentar

        • endymion
          • October 2006
          • 680

          #5
          Marigold är den Malawi som ger absolut mest yngel oftast vad jag känner till.

          Kommentar

          • Pierre_N
            • December 2010
            • 24

            #6
            Jag skulle säga att alla mbuna är väldigt lekvilliga, jag hade mina gökmalar (11st) med 2+25 rödzebra och det blev en hel del yngel faktiskt. Om du vill ha så många gökmalar som möjligt så spotta honorna efter 10-14 dagar, låter du dem gå tiden ut så blir det ofta bara en kvar. Tar man dem tidigt så finns det chans att inte alla värdfiskens yngel hunnit bli uppätna dessutom.

            Marigold är nog ett bra tips, det borde ju vara fördelaktigt med fisk som kan ha stora kullar.

            Kommentar

            • Havs
              • October 2008
              • 36

              #7
              Tack för alla svar.


              Hongi och Röd Zebra hade jag tänkt på själv. Dock är det ju arter som jag haft tidigare. Roligare med någon nya art....men kan bli någon av dem ändå.

              Natalcilkid det skulle jag aldrig ha kommit på själv.

              sp.polit och marigold, den sistnämnda har jag haft förr.

              Vad tror ni om någon större fisk, som P. Electra? Jag hade tidigare Delfiner tillsammans med Gökmalarna, med Delfinerna var inte lekvilliga och det bidde aldrig ngn gökmal.

              Jag har iaf fått fler ideer av er så nu blir det att se vad som finns att få tag på i min närhet.
              Senast redigerad av Havs; 08 January 2012, 14:26.

              Kommentar

              • AnnikaMo
                • November 2008
                • 198

                #8
                En som är grymt snygg är "Hinderi".....både honan och hannen är stiliga.
                Växer ganska fort också.
                Har 10st i mitt 550 kar med delfiner, Maison Reef Zebra, och 3 frontosor.
                Blått och lite rött en kombination jag är nöjd med.
                Malar har jag också ett gäng...A.

                Kommentar

                • AnnikaMo
                  • November 2008
                  • 198

                  #9

                  Här är beskrivning på maison reef...
                  Väldigt svårt att avgöra hona hanne dock....inget ångrat köp dock.

                  Själv fick jag åka till kalmar för att köpa den.
                  Lycka till A

                  Kommentar

                  • Havs
                    • October 2008
                    • 36

                    #10
                    Jag har hittat till zoopet igen, efter en tids frånvaro.

                    Om Gökmalarna, så har en mal spottas i 720 l och klarat sig.

                    Å en rejäl olycka har jag varit med om också. Vid en tömning fick jag 5 malyngel, (rekord för mig, eller firrarna). Jag placerade dem i ett 50 l kar med minimal filtrering, en minicirkulationspump, men fyra fastande i insuget och dog.

                    Å en otrevlig sak till har hänt. En icke fullstor Golden bidde med Gökmalar. Jag hade inte bra koll, så när jag tömde honan, så gick det inte. Den enda Gökmalsungen var för stor, Goldengapet blev inte stort nog. Jag fick välja, göra sönder Goldens mun eller .....

                    Malen lever, men inte Goldenhonan.

                    Min slutsats: Munruvarna bör inte vara små.
                    Senast redigerad av Havs; 06 November 2013, 16:14.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...