Lamprologus similis i 30 liter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hampusr

    • December 2010
    • 134

    Lamprologus similis i 30 liter?

    Har ett litet nano-kar hemma på 30 liter (ca. 30x30x30) som jag börjar känna är liiite tråkigt och har börjat fundera på framtiden. Då det just nu huserar en äppelsnäcka känns hoppet inte så långt till snäcklekare när klockan har klämtat för snäckan.

    Det jag undrar är därför om det är någon lämplig idé att ha Lamprologus similis i detta kar? Artbeskrivningen här på zoopet verkar ju tycka att det är ok, men hur blir det egentligen? Hur många kan man ha? En grupp på 8-12 individer känns ju lite väl att ta till på den lilla bottenytan (trots att man kan förvänta sig att den blir väl kuperad).
  • hampusr

    • December 2010
    • 134

    #2
    För att svara på min egen fråga igen om någon mot förmodan skulle söka fram inlägget: Nej, det är nog ingen bra idé. Framförallt bottenytan är för liten och lyssnar man på folket på Nordiska Ciklidsällskapet så verkar det inte vara lämpligt med under 50 liter i normalfallet för Lamprologus similis.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      TYcker det är dumt att prata om literantalet eftersom det iinte är det viktiga för revirhävdande fiskar utan det är det akvarielängden som är det viktiga.
      Så strunta i literantalet och om akvariet bara är rätt inrett så räcker det med ett 30-35 cm långt akvarium. fast mer än 1-2 hanar går nog inte (+ honor förstås)
      Så ditt akvarium är precis på gränsen
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      Arbetssätt...