120L Tangaynika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Timon
    • June 2003
    • 106

    120L Tangaynika

    Jag har en del tangaynika i mitt kar nu (se nedan vilka sorter, dom är ganska små än , ca 4 cm).
    Dom knuffar lite på varandra , men i stort sett är det lungt. Dom håller sig på varsin sida . Kan det nu trots allt hända att jag pga av olika besked fått för mycket fisk i karet?
    Kan påpeka att jag har inrett med en hel del grottor i form av Hålsten , Lavasten , 2 skifferplattor + en del gråsten av små rösar och lite utspritt.
    Vissa säger, ju fler desto bättre för att ta ut agressionerna. Vissa säger att karet är för litet för en bra tangaynikabiotop.
    Undrar också om det blir en massa bråk när dom leker?

    Ska dock skaffa ett större kar till hösten . runt 350L . 120 Litaren ska då på min sambos beodran bli Asiatbiotop.

    Jag skulle vara otroligt tacksam om någon som har Tangaynika vill ge lite råd och utbyta erfarenheter?





    200L uppstart
  • Ante1
    • December 2002
    • 385

    #2
    det funkar säkert bra med denna mix i 120 liter, iaf. tillsvidare.
    Jullarna håller sig mest bakom och under stenarna och brukar inte bry sig så mycket om andra fiskar.
    jag har själv haft just Marlieri med prinsessor i 105 liter och båda arterna lekte friskt.
    problemen kan uppstå mellan dina Pulcher som har en tendens att växa ur ett 1000 liters akvarium bara dom får hålla på ett tag.
    och dom kan vara otroligt aggressiva mot allt och alla när dom leker, men som sagt det finns inga definitiva svar, prova dig fram.
    -jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker...

    Kommentar

    • Timon
      • June 2003
      • 106

      #3
      Jo, Marleri är alltid bakom en lavasten och kommer endast fram när det är matdags. Ska få ett 540liters om en vecka, sen är det lite pyssel med att måla möblen och kanske silikona om. akvariet är 6 år så det kanske inte är nödvändigt, pump och filter är iaf nytt =) Så dom kommer att få större om ca 1 månad om det fungerar som planerat.
      200L uppstart

      Kommentar

      • Ante1
        • December 2002
        • 385

        #4
        om det bara är 6 år så är det overkill att limma om det
        -jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker...

        Kommentar

        • Timon
          • June 2003
          • 106

          #5
          ok =) har hört dom som limmar efter 5år och vissa efter 15år. men då struntar jag i det.
          Finns det bra tips om hur man kan inreda ett sådant akvarium både när det gäller stenar o fiskar som går bra ihop?
          Jag har trots allt inte sett så värst många tangaynika-akvarium så jag behöver all inspiration jag kan få.
          Funderar skarpt på att tillverka en egen bakgrund av frigolit o sten. BTN kostar på tok för mcyket.
          200L uppstart

          Kommentar

          • Ante1
            • December 2002
            • 385

            #6
            att göra en egen är ett bra tips, det blir tusen gånger bättre än en sketen affisch bakom burken.
            lavasten är relativt billig och snygg samt lätt.
            kolsten är också snyggt.
            använd helst fin sand till bottenmaterial.
            mindre ciklider har svårt att skotta undan grus när dom vill göra grottor.
            -jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker...

            Kommentar

            • Timon
              • June 2003
              • 106

              #7
              Tackar =) Ska prova med lavasten. i annat fall hittade jag en svart plastbakgrund som är 1-2 cm tjock som placeras i akvariet då. iof bara lite rispor som dekor men bättre än plansh. dessutom kostar den "bara" 500:- för ett 500liters =)
              200L uppstart

              Kommentar

              Arbetssätt...