Kollat lite på snäcklekare.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Falconer
    • November 2005
    • 786

    Kollat lite på snäcklekare.

    Jag har ett tomt 54 och 112-liters hemma och funderar på vilket av dom jag ska starta upp med tanganyikaciklider.
    Funderar på om jag kan hålla ett par av Julidochromis tillsammans med någon snäcklekare i 112? Skulle det funka? Vet att det beror på hur jag inreder, men jag tänkte mig ett ganska stort stenröse på ena sidan av akvariet och snäckor + lite sten i andra delen.
    Har sneglat på Lamprologus Stappersi, ocellatus, specious och boulengeri. Någon som har erfarenhet av några av dessa och vilken ni tror skulle kunna funka med jullar? Stappersi tycker jag iaf är den finaste men verkar lite småsvår att få tag i...:/

    Mvh / J
  • PatrikMalmo
    • July 2010
    • 1072

    #2
    Kan funka, om du inreder rätt - men det vet du redan. Bra med uppdelningen av karet. Till Jullarna kan du gärna inreda högt också, då använder de utrymmet mot rutorna också. Dessa fiskar är inte särdeles stora, men uppväger detta med råge med sitt temperament. Stappersin tycker jag själv är otroligt vacker, men speciosus kommer inte långt efter. Har haft stappersi i omgångar, och upplever dem generellt som lite snällare än speciosus (bland det elakaste jag haft öht). Stappersin har bildat koloniliknande byggen hos mig några gånger, med undantag för en vf-variant, där det inte ens funkade med två hannar i 600 liter...

    Ocellatus är nog den som är enklast att få tag i, brukar finnas även i normala zoobutiker då och då. Mycket längesedan jag hade sådana, minns inte hur de funkade hos mig. Hört av andra om allt från flåbuse till rätt snälla. De tre första du nämner kommer funka med Jullar, de konkurrerar inte om samma utrymme. boulengeri, menar du Lepidiolamprologus då? Undvik, om det är sådana. Är du riktigt sugen på stappersin kan det vara lönt att kolla med Kent i Nol. Brukar ha sådana.

    Hilsen,

    /P
    Bara döda fiskar flyta medströms

    Kommentar

    • Falconer
      • November 2005
      • 786

      #3
      Tack tack för ett supersvar!

      Kommentar

      • Paddy
        • April 2011
        • 166

        #4
        De flesta snäckskalslekare är timida fiskar och borde därför också fungera tillsammans de någorlunda likasinnade Julidochromisarterna, även i 112 liter. L. Ocellatusen skulle jag dock säga du att bör ta det försiktigt med eftersom den är relativt aggressiv under leken och försvarar sitt revir markant, även om de andra också gör det mer eller mindre så är Ocellatusen den tuffaste. Boulengeri har jag ingen erfarenhet av dock.

        Men om du nu skall ha snäckskalslekare, varför inte då välja L. Mulitfasciatus? Den tycker jag själv är en av de roligare tanganyikacikliderna.

        Lycka till!
        Mvh Matt

        /Ingen regel utan undantag

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          • July 2010
          • 1072

          #5
          Snäckskalslekare timida? När de attackerar en hand som man kör ner i burken? Nah... det är tuffa firrar, som gör skäl för underbettet med tänderna, hele bunten. Håller med om att multisar kanske är "snällast", om nu någon ens kan kallas snäll. L. speciousus är dock bland det aggressivaste jag haft öht. Körde två par i ett 200-liters, och det räckte inte. En hanne blev kvar, och han täckte igen alla snäckor (ett drygt dussin) utom den han bodde i. Ett beteende som jag tolkar som "passivt aggressivt" för att använda psykologiska termer. Han grävde igen snäckor så att ingen annan skulle kunna ta dem innan han såg försöket. Slug rackare.

          Både snäckskalslekare och Jullar har attityd. Otroligt fascinerande fiskar, men man gör klokt i att förbereda sig lite innan man drar igång ett kar med dem. För mig hör snäckskalslekarna till "all time high", inte mycket som klår hela grejen när de är i en ny burk: kika runt. Hitta snäcka. Hitta snäcka i rätt storlek. Försvara den mot andra puckon. Positionera den (ligger den 10 cm på fel håll så flyttar de den). Gräva ned den (från olika håll, så att den landar med öppningen på rätt håll). Eventuellt ska snäckan också grävas över, så att den inte syns alls. Efter det, slåss med alla grabbar och ragga brudar. *s*
          Bara döda fiskar flyta medströms

          Kommentar

          • Paddy
            • April 2011
            • 166

            #6
            Trots allt finns det betydligt aggressivare tanganyikaciklider, så motvals som man är skulle jag ändå vilja påstå att de åtminstone är förhållandevis lugna

            Jag har själv aldrig upplevt någon aggression från varken L. Stappersi eller L. Specious, då jag körde båda arterna i två separata 180 liters akvarier tillsammans med bland annat L. caudopunctatus, men som med det flesta andra fiskar blir de (förmodligen) aggressivare om de skall försöka samsas i ett mindre akvarium.
            Mvh Matt

            /Ingen regel utan undantag

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              • July 2010
              • 1072

              #7
              Ah, du menar att det finns grader i helvetet också? *s* Sant, det finns betydligt aggressivare Tanganyika, men sett i relation till många andra firrar inom hobbyn så är snäckskalslekare inga duvungar. Stappersin har jag dubbla erfarenheter av och speciocus upplevde jag som ett monster. Gick i en burk på ca 200 liter, mycket gömslen och ett bra gäng snäckor. Inte särdeles med andra fiskar. Nå, det enda raka är att testa och se - men vara beredd med håven.
              Bara döda fiskar flyta medströms

              Kommentar

              • Banderad
                • January 2006
                • 358

                #8
                L. stappersi och L. occelatus kan vara riktigt arga små rackare. Att hålla två hannar av dessa arter i samma kar har jag misslyckats med flera gånger, och då har karen varit runt 1,5 meter långa. Om dessa underbara fiskars beteende ska skådas på ett rättvist sätt behövs ett betydligt större kar. Där emot skulle säkert 1 hane och ett par honor säkert fungera, men då kan man lika gärna välja en lugnare art och få se mer naturliga beteenden. L. brevis, L. signatus, L multifasciatus, L. similis är bara ett litet urval av arter som skulle fungera klockrent, och som inte borde vara omöjliga för någon affär i landet att plocka hem. Om du sedan väljer en liten julle (exempelvis ornatus, transcriptus eller dickfeldi) kommer du få ett intressant kar med mycket underhållning...

                Lycka till

                /Jocke

                Kommentar

                • Falconer
                  • November 2005
                  • 786

                  #9
                  Har funderat på L Multifasciatus, men dom gräver ju så fruktansvärt...Vill inte ha nån som förstör inredningen heller....:/

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo
                    • July 2010
                    • 1072

                    #10
                    Finns ett slugt tips med multisar - börja med att lägga ned ett bra gäng stenar, ca av en barnhands storlek. Packa dessa tätt eller lägg ev. två lager. Fyll på med sand och lägg snäckorna överst. Multisarna gräver ut hela härligheten, men du får ingen "glasbotten".
                    Bara döda fiskar flyta medströms

                    Kommentar

                    Arbetssätt...