Malawiproblem

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rob
    • January 2003
    • 147

    Malawiproblem

    Har ett 540liters med cirka 40 malawifirrar. Jag har Rödzebror, golden, afror, mainganos, socolofis samt saulosi. Problemet är att jag inte får någon av mina firrar att leka. Det händer inget! Jag gör regelbundna vattenbyten och matar med varierad kost. Men Nej inget händer. Jag har även provat att hålla uppe med matningen med utan resultat. Kan det vara så att jag har för många firrar i samma kar? För många olika sorter? Kan det bero på att jag inte tillsätter bikarbonat? (rödzebrorna har lekt när jag hade dem i ett annat kar utan bikarbonat) Har ni någon aning om vad det kan vara för fel? Är det så att det är för många firrar av olika sort så får jag helt enkelt finna mig i att de inte leker för jag har inget annat kar att stoppa dem i. Funderar nästan på att gå tillbaka till sydamerikanska ciklider de lekte som tusan utan problem. Tacksam för hjälp!
    "Bättre sent än aldrig"
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=110522
  • Oscar Cederqvist
    • November 2002
    • 6546

    #2
    Om du inte har någonstanns för de att leka, var ska du då ha ynglena? Kan det va så att de har lekt men ynglena har blivit uppätna?
    Oscar Cederqvist

    Kommentar

    • Rob
      • January 2003
      • 147

      #3
      Ja alltså jag har spottkar som jag kan placera tuggande honor i. Nej jag tror inte att de har lekt eftersom jag borde ha sett det.
      "Bättre sent än aldrig"
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=110522

      Kommentar

      • Oscar Cederqvist
        • November 2002
        • 6546

        #4
        Okej. Det kan va så att du har för många. Varför provar du inte med bikarbonat, vad har du för Ph nu?
        Oscar Cederqvist

        Kommentar

        • Rob
          • January 2003
          • 147

          #5
          Jo jag har tänkt prova med Bikarbonat. Mitt Ph ligger på 7,5. Men jag har haft lek på rödzebrorna tidigare i ett annat kar med samma Ph och utan bikarbonat.
          "Bättre sent än aldrig"
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=110522

          Kommentar

          • Oscar Cederqvist
            • November 2002
            • 6546

            #6
            Ja det ska inte vara några problem i 7,5. Malawi brukar ju inte ha några problem med att det är lite trångt.
            Oscar Cederqvist

            Kommentar

            • Rob
              • January 2003
              • 147

              #7
              Kan problemet vara så att istället för flera mindre grottor så har jag en stor grotta? Jag kanske skulle bygga upp flera mindre istället?
              "Bättre sent än aldrig"
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=110522

              Kommentar

              • doohan
                • February 2003
                • 262

                #8
                Tja låter lite konstigt då Afror o Socolofi brukar kunna leka i en plastpåse tillsammans med 100 pirayor Kanske inte exakt så men dom har då varit väldigt lätt letka för mig. Ibland kan det bero på t.ex. konstiga revir, så du kanske kan prova med att ge dom fler grottor och fler " naturliga" revir och kanske bygga lite reviravskiljare så att dominernade hannar inte ser sin konkurerande hanne hela tiden. Sedan så vet vi inte sammansättningen på dina olika fiskar. Det brukar vara bra att ha åtminstonde två st hannar till sina 3-5 honor så att den dominerande hannen färgar ut bättre. Det brukar synas lite om det är någon eller några fiskar som tjaffsar och ängnar mesta tiden åt att simma runt i akvariet och jaga andra fiskar istället för att "fria" för sina honor.
                Tjaa lycka till
                Mvh Ronney

                Kommentar

                • Oscar Cederqvist
                  • November 2002
                  • 6546

                  #9
                  Ja, det kan förmodligen hjälpa med många små än en stor.
                  Oscar Cederqvist

                  Kommentar

                  • plastic
                    • December 2002
                    • 102

                    #10
                    jag har ju i princip samma problem med samma sorts fiskar, dem leker aldrig, har slutat bry mig nu...ibland funkar det också har jag märkt...
                    MVH

                    Calle
                    kika in på
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=80152

                    Kommentar

                    • crileson
                      • December 2002
                      • 164

                      #11
                      som doohan säger, hur många honor har du per hane? det kan vara ett problem om man bara har en hane och ett par honor, då hanen inte har ngn konkurens osv.
                      Jag har ett gäng fiskar. bland annat 5 saulosi, varav i hane och 4 honor. dom leker ständigt...
                      Men testa också att bygga upp mer tydliga revir åt hanar. så kommer nog leken snart...
                      ------------------
                      crileson
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=22255

                      Kommentar

                      • plastic
                        • December 2002
                        • 102

                        #12
                        mitt fiskbestånd ser rätt bra ut, jag har delat av akvariet me både sten o växter
                        har två hannar på 5-6 honor...

                        så jag tror att förhållandena är dem rätta...uppenbarligen är det något som saknas...skit i samma, dem är fina o titta på iallfall, o nu måste jag snart lägga ner allt i akvarieväg då jag reser till Alicante ett halvår...=) =)
                        MVH

                        Calle
                        kika in på
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=80152

                        Kommentar

                        • Mcoist
                          • May 2003
                          • 296

                          #13


                          Ditt problem ligger ganska säkert i att du har för mycket fisk.

                          Hannarna jagar kanske runder på olika fiksar hela tiden för att försöka hålla sitt revir (Även om det är omöjligt med så mycket fisk) att dom helt enkelt inte har tid och ork att para sig.
                          Eller honorna blir kanske jagade hela tiden av hannar och andra fiskar att dom inte vill para sig.

                          Sen är det viktigt med ca 2 hannar per 4 honor ett akvarie funkar oftst bäst om du har ca 4 sorter och fler av varje sorts fisk istället för att göra fisksoppa på olika raser.

                          Vad är det för storlek på fiskarna är dom fuxna många av dina fiskar är kanske inte ens könsmogna även om malawi blir det vid en ung older.

                          Prova att variera kosten lite vilket kan medföra lekbetende.

                          Lycka till
                          4st 375L Malawi,Tanganika, 2st 98L malawi + en bunke yngelburkar.
                          1st 540L som skall limmas och repareras.

                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=80712

                          Kommentar

                          • Rob
                            • January 2003
                            • 147

                            #14
                            Ok jag har följande firrar:
                            6 Rödzebror (2 hanar 4 honor)
                            6 Maingano (1 hane 5 honor)
                            8 Saulosi (2 hanar 6 honor)
                            4 Socolofi (1 hane 3 honor? vet ej säkert)
                            8 Golden (2 hanar 6 honor)
                            9 Afror (3 hanar 6 honor)

                            Samtliga firrar är över 6 cm. (De minsta)

                            Gjorde en ommöblering i karet och vips så började den dominanta Rödzebrahanen att gräva sig en grotta. Men det är nog för stimmigt för att det ska hända nåt mer.
                            "Bättre sent än aldrig"
                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=110522

                            Kommentar

                            • Mcoist
                              • May 2003
                              • 296

                              #15


                              Vad har du för mott på akvariet är det 200*50*50 eller 150*60*60

                              Om du har ett kavarie som är 2meter så blir det inte riktigt lika trångt eftersom man har en längre bottenyta vilket gör att reviren kommer längre ifrånvarandra eller fler revir kan bildas så då kan man ju ha rätt mycket fisk.

                              Jag har som tex i mitt 375 liters med motten 150*50*50 följande.

                              5st rödzebra 2Hannar 3Honor.
                              3st Trawase tomby west 2hannar 1hona (Letar förbrylt efter fler vuxna honor) FELSTAVAT VET!
                              4st pindani socolofi
                              1st yelly belly Hane (Letar efter honor om någon har till salu)
                              4st Frontosor blue mpimbwe ( Vet att dom inte hör dit men fick äckelbra pris och dom är grymt snygga ca 15cm styck)

                              Massa mindre malar + 1 gyraffnosmal.

                              Detta är nästan för rörigt hade fler olika sorter innan men har 2 st 375 nu så i det andra går Hongi och golden. och skaffade fler rödzebroro i stället hade bara 2 från början nu funkar det mycket bättre.

                              Detta kan faktiskt gemföras lite med ett 540 som är 150långt efterssom bottnen är ungefär den samma förutom 10cm på bredden på karet vilket inte påverkar revirlängderna nåt värrst mycket.
                              Däremot har ett 540 betydligt större simyta.

                              4st 375L Malawi,Tanganika, 2st 98L malawi + en bunke yngelburkar.
                              1st 540L som skall limmas och repareras.

                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=80712

                              Kommentar

                              Arbetssätt...