Palettciklid - olika sorter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mollie
    • October 2007
    • 13

    Palettciklid - olika sorter

    Hej!
    Har idag köpt ett
    fint vuxet "färdigt par" palettciklider.
    Är nu nyfiken på vad jag köpt.
    Säljaren sa att honan är av den "vanliga" sorten medans hanen är mer röd (från mun till stjärt) än den vanliga sorten.
    Finns det någon bra sida på nätet där man kan titta på bilder och jämföra ?
    Någon som har en ide om vad jag köpt för sort/namn ?
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

    #2
    Bild tack
    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

    Kommentar

    • Mollie
      • October 2007
      • 13

      #3
      Har försökt men de vill tyvärr inte vara fotomodeller.

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        • July 2010
        • 1072

        #4
        Både av den vanliga paletten men ffa av P. taeniatus finns det mängder med färgmorfer (olika varianter inom samma art). Utöver det har dessa fiskar odlats länge och det finns troligen korsningar mellan olika morfer i handeln. Utöver det finns en namnförvirring kring lokaliteterna där dessa fiskar fångas i det vilda. En soppa alltså. Jag känner inte till någon bra sajt där man kan kika på bilder av olika varianter men Anton Lamboj har skrivit en bok där han går igenom en hel del olika varianter. Tippar att det är bästa tipset, Lamboj är kung på västafrikanska ciklider. Paletter med mycket rött på kinderna/buken kallas ofta för "Nigeria red", men jag vågar inte säga att det är den varianten du har.
        Bara döda fiskar flyta medströms

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Både hanen och honan kan nog vara av samma variant, tror det bara är hanarna som får den helt röda undersidan (från munnen och bakåt), honorna däremot ser nog alltid likadana ut, med en annan färg på gällocken än på buken. Det är väl en rödaktig variant av P. taeniatus som kallas Nigeria Red?

          Några bilder på ett par jag hade (vanliga paletter), där hanen hade helt röd undersida.
          Bifogade filer
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            • July 2010
            • 1072

            #6
            Har sett benämningen "Nigeria red" och även "Nigeria yellow" på vf paletter (den vanliga alltså). Stämmer annars fint att P. taeniatus har dessa benämningar också, finns även en "Nigeria green". OM det nu stämmer med fångstplatser åssevidare...
            Bara döda fiskar flyta medströms

            Kommentar

            • Mollie
              • October 2007
              • 13

              #7
              Visste inte att det fanns så många varianter.

              Paret gömmer sig mest hela tiden, verkar vara skygga fiskar.
              De håller sig mellan växterna (tätt planterat) och bakom rötterna när de inte är inuti en lerkruka som de försvarar när de övriga fiskarna (mest corydorasmalar) kommer nära. Omöjligt att fota dem.

              Ska försöka beskriva min hane.

              Han har inget gult på kroppen.
              Buken är röd från läpparna fram till stjärtfenan.
              Bukfenorna är röda och skarpt turkosblå.
              Analfenan är blålila.
              Han har inga fläckar/prickar på den lite spetsiga stjärtfenan och inte heller på ryggfenan.
              Han har skarpt lysande "eldfärgad" kant på rygg- och stjärtfenan.
              Översidan av kroppen är "mörk".
              Han har en ljus glänsande liten fläck vid gällocket.

              De ser välväxta och fina ut i alla fall så det spelar egentligen ingen roll vad de är för sort... var bara nyfiken.

              Tack för era svar!

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                Har sett benämningen "Nigeria red" och även "Nigeria yellow" på vf paletter (den vanliga alltså). Stämmer annars fint att P. taeniatus har dessa benämningar också, finns även en "Nigeria green". OM det nu stämmer med fångstplatser åssevidare...
                Har även för mig att jag har läst att "gula" hanar hjälper "röda" hanar att hålla revir i naturen, tills de hittar ett eget revir. Vet inte om det stämmer dock.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                Arbetssätt...