C. Azureus odling

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonteeh
    • September 2008
    • 50

    C. Azureus odling

    Tjena! jag var idag på akvarielagret och köpte bl. a ett par C. Azureus till mitt 375-kar. Riktigt fin fisk måste jag säga! Redan 5 minuter efter att jag lade ner fiskarna i akvariet så började hanen visa upp sig för honan. De går med 5 st bright blue zebra, 6 st "acei" och två st demasoni-hanar som har haft ihjäl sina 10 kompisar...

    Jag undrar om ni har några speciella tips för att få dem i lek samt hur jag ska göra för att få ynglen att överleva o.s.v.
    och skulle det vara värt att köpa några demasoni till eller skulle det resultera i krig?

    tacksam för svar // jonte
  • Mumin
    • October 2007
    • 3837

    #2
    När mina Corys leker skrapar jag upp rommen, som är ganska hård, och lägger den i en yngelkasse av nät i samma kar. En redigt stor bit av javamossa åker också med, eftersom den ger skydd åt rommen och sedan mat åt ynglen. Några Physa eller små posthorn får också gå där när rommen kläckts för att hålla rent. Sen kan man låta alltihop vara ett par tre veckor. Ju mindre man håller på och hanterar rom och yngel desto bättre.
    För mycket är inte nog!
    Jag VILL ha en Elefantofon!!

    Kommentar

    • Guy Palm
      • March 2002
      • 5720

      #3
      Tror att Mumin har missuppfattat frågan, det är inga Corydoras som Jonteeh haar köpt utan Malawiciklider. Tror att det gäller dessa:
      Guy
      ,Poecilia,SKS,GOC,

      Kommentar

      • Mumin
        • October 2007
        • 3837

        #4
        Är man malbiten så är man, varför köpa andra fiskar?????
        För mycket är inte nog!
        Jag VILL ha en Elefantofon!!

        Kommentar

        • Jonteeh
          • September 2008
          • 50

          #5
          jag tänker inte köpa andra fiskar bara öka beståndet lite men är det någon som vet hur man som bäst odlar C. Azureus?

          Kommentar

          Arbetssätt...