Palett Ciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Luddson
    • August 2011
    • 529

    Palett Ciklid

    Hejsan, har under en tid letat vad som kan passa i mitt 90 liters akvarium.
    Det blir nog Palett ciklid. Jag har sökt efter en färgglad fisk och tycker denna fisk passar bra in med det.

    Är det någon som har erfarenhet eller kan något om denna fisk?

    Skulle gärna vilja veta vad ni tycker om den, är den lättskött, tålig, vad gillar den medmera? Har läst arbetsbeskrivning men det skulle vara kul att veta vad andra tycker om den.

    Fisken lär väl finns på t.ex. Akvarielagret?
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Vissa här på zoopet verkar ha rena skräckupplevelser av paletter, men några riktigt aggressiva individer har jag nog aldrig råkat ut för, förutom att de ilsknar till vid leken. Lättskött är den, tålig, tja, det är väl lite olika, oftast är de väl det, men de verkar kunna råka ut för "popeye" (utstående ögon) ganska lätt, men jag är osäker på vad det beror på. Har haft individer som råkat ut för det, och de som inte fått det. Mycket växter och gömställen är bra. Undvik fiskar som rör sig mycket över botten, som t.ex pansarmalar, de kan bli rätt tilltufsade när paletterna vaktar yngel.

    Ja, de flesta butiker har den, skulle jag tro.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Millis71
      • August 2011
      • 225

      #3
      Ursprungligen postat av Luddson
      Hejsan, har under en tid letat vad som kan passa i mitt 90 liters akvarium.
      Det blir nog Palett ciklid. Jag har sökt efter en färgglad fisk och tycker denna fisk passar bra in med det.

      Är det någon som har erfarenhet eller kan något om denna fisk?

      Skulle gärna vilja veta vad ni tycker om den, är den lättskött, tålig, vad gillar den medmera? Har läst arbetsbeskrivning men det skulle vara kul att veta vad andra tycker om den.

      Fisken lär väl finns på t.ex. Akvarielagret?
      Ja du, det gäller att ha tur med dessa fiskar. Kan ställa till det o jaga upp både dig o dina fiskar om du har otur. Mina åkte tillbaka till affären. Skulle rekommendera någon av Apistogrammorna istället eller boliviansk fjärilsciklid. Mycket fina fiskar med intressant lekbeteende...

      Kommentar

      • Luddson
        • August 2011
        • 529

        #4
        Hur många Palett ciklider ska jag ha i ett 90 liters akvarium?
        Tänkte ha 5 st Otocinclus vittatus och några sand snäckor, funkar det tror du?
        Vad gör man med alla yngel då? hehe

        Tack för svaret!

        Kommentar

        • Luddson
          • August 2011
          • 529

          #5
          Vad menar du med att jaga upp Millis?

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Ett par räcker bra. Förutsatt att malarna har mycket växter och gömställen så ska det funka. Ynglen brukar man kunna ta till butikerna, förutsatt att de inte är överbelastade med paletter just då förstås.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Luddson
              • August 2011
              • 529

              #7
              Okej tack för svaret!
              Någon annan som har upplevt att denna fisk jagar upp både dig och fiskarna i karet?

              Kommentar

              • Millis71
                • August 2011
                • 225

                #8
                Ursprungligen postat av Luddson
                Vad menar du med att jaga upp Millis?
                Min hanne ville leka dock inte honan så han blev sur o helt tokig faktiskt. Jagade o stressade nästan ihjäl de andra fiskarna o åt dessutom upp ancistrusynglen. Stackars honan stod till slut å bara flåsade uppe i en hörna. Jä... fisk rent ut sagt. Men som sagt, får du tag på ett "riktigt" par så är dom fina o intressanta. Det gäller att ha lite tur med fiskar som sagt...

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  Det med att äta upp ancistrusyngel, det påminner mig om när jag hade gula palettciklider (Pelvicachromis taeniatus) med yngel för ett antal år se´n. Såg vid ett tillfälle att hanen simmade fram mot ett ancistrusyngel som satt på rutan, tittade på det några sekunder, och... Vände och simmade därifrån Han försökte inte ens ta ynglet vad jag minns.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • Luddson
                    • August 2011
                    • 529

                    #10
                    Okej, hur vet jag att jag får ett par när jag köper 2 st i affären? ;D

                    Blir inte 1 hona och en hane (palettciklid), 3 städare o 2 snäckor väldigt tomt? Har bara en känsla för de
                    Senast redigerad av Luddson; 05 October 2011, 18:34.

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #11
                      Oftast räcker det att köpa en hane och en hona. Ibland kan man se att en hona visar upp sig för en specifik hane i affären, och då kan man ju försöka få de två. Tja, du kan ju kanske skaffa nå´n tålig stimfisk som rör sig i övre delen av akvariet om du vill.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • Millis71
                        • August 2011
                        • 225

                        #12
                        Det vet du inte men du kan ju ta dig tid att kolla ett tag hur dom beter sig i akvariet i affären. Om dom verkar ha funnit varandra redan där så att säga. Annars blir det till att chansa. Paletter är lite jä..... när dom leker så i ett litet kar bör man nog inte ha så många andra fiskar men några till borde väl kunna gå men då inte flera paletter eller bottenfiskar. Lycka till!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...