Odla malawiciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ciklidhobby
    • September 2011
    • 127

    Odla malawiciklider

    Hej, Jag och min kompis ska sätta igång ett nytt projekt. Vi tänkte att vi skulle börja odla malawiciklider.

    -Vi tänkte att vi skulle skaffa ett akvarium på ca 200 liter.
    - Som bottenmaterial tänkte vi köpa blästersand.
    - Mycket sten ska vi ha. Vilka är bäst ?
    - Ifall vi ska ha växter blir det nog bara 1 (med stora blad).
    - Sen ska vi ha ett 60 liters kar som spottkar, där honan spottar, sen får honan går däri ca 2 veckor efteråt.
    - Ynglena kommer att matas med nykläckt artemia först några veckor innan vi börjar att fodra med annan mat också.

    Tips på någon lättlekt malawi?
    Nu vill vi gärna få fler tips från er.
    Tack
  • karinfredholm
    • September 2008
    • 290

    #2
    Vad roligt! Odla är kul.
    Lättlekta är enligt mitt tycke de flesta malawiciklider - i "rätt" sällskap, rätt miljö & rätt könsfördelning. Rödzebra samt golden ger rätt många yngel & de är tåliga, dessutom lättsålda pga deras fina färger.

    Jag har kört artemia på burk (pulver) de första veckorna, sedan vanlig ciklidmat, torrfoder. Har fungerat bra. Bra "sand" tycker jag är kalkhaltig "sand" typ kalciumkarbonat som hjälper till att hålla ph:t uppe. Jag hade lite problem med ph-dippar (de flesta dog) innan i yngelkar innan jag bytte till denna "sand". Med denna sand i karet + spottkaret kan ni ju plocka gråsten från stenbrott istället då ni redan har kalket. Gratis sten oxå. Strunt i växterna, de äter även ex anubias. Tycker inte ni ska låta honan gå för länge i spottkaret, bara några dagar tills hon matats upp lite.

    Lycka till med ert projekt! :-)
    Alldeles för liten lägenhet med alldeles för många kar!

    Kommentar

    • ciklidhobby
      • September 2011
      • 127

      #3
      Tack för tipsen Ska man ha kalkstenar eller vilka är bäst?Vi skippa växterna. Fungera blästersand som bottenmaterial till ett odlingkar?

      Kommentar

      • Vanish
        • April 2011
        • 900

        #4
        Ursprungligen postat av ciklidhobby
        Tack för tipsen Ska man ha kalkstenar eller vilka är bäst?Vi skippa växterna. Fungera blästersand som bottenmaterial till ett odlingkar?
        Sålänge PH är bra och stabilt (KH) så borde det inte spela någon roll om ni har blästersand

        Kommentar

        • Mathias Nilsson
          • July 2011
          • 6552

          #5
          Bikarbonat ftw
          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

          Kommentar

          • ciklidhobby
            • September 2011
            • 127

            #6
            få bli det

            Kommentar

            Arbetssätt...