Golden eller något annat?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kapten Zoom
    • January 2011
    • 814

    Golden eller något annat?

    Hej, jag köpte några Golden labidochromis yngel på zoomarknad. Nu undrar jag om alla verkligen är Golden eller om det är något annat sönderavlat jag köpt.

    De med mest svart rand på ser ut så här (ca 5 cm nu):

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0310_3.jpg
Visningar: 1
Storlek: 74,9 KB
ID: 2182563

    De med minst svart på ser ut så här, totalt 3 av 6 ser ut så här:

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0282_3.jpg
Visningar: 1
Storlek: 89,3 KB
ID: 2182564 Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0286_3.jpg
Visningar: 1
Storlek: 87,3 KB
ID: 2182565

    Kommer den svarta randen färga fram eller har jag blivit blåst?
    Senast redigerad av Kapten Zoom; 02 October 2011, 07:48.
    Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

  • macke_fisk
    • December 2005
    • 4442

    #2
    Jag tycker de har formen som golden men det svarta borde ha kommit redan.
    MVH macke_fisk

    Kommentar

    • malawijanne
      • October 2006
      • 504

      #3
      Jag tycker inte att den har rätt form, titta på formen på huvudet och munnen, det ser ut som korsning mellan en pseudotropheus och labidochromis, även att den är randig pekar på det.
      Sönderavlad är den inte, man skyller gärna på sönderavel vilket det sällan är på malawiciklider, jag har själv inavlat hongie i mer än 20 år.Jag lägger ut en bild på en av mina golden så kan ni jämföra.Janne


      malawi.forum24.se
      Bifogade filer

      Kommentar

      • Mathias Nilsson
        • July 2011
        • 6552

        #4
        Janne, sjukt fina bilder!
        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

        Kommentar

        • malawijanne
          • October 2006
          • 504

          #5
          Tackar Mathias, jag har lagt in lite mera bilder på malawisar i tråden dagens bilder, kanske något som du vill titta på .Janne

          malawi.forum24.se

          Kommentar

          • Mathias Nilsson
            • July 2011
            • 6552

            #6
            Nu på en gång!

            Mailar en bra fråga till dig som du garanterat kan svaret på men google kan inte svaret
            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

            Kommentar

            • Kapten Zoom
              • January 2011
              • 814

              #7
              Tack Janne,

              Kan det vara så att den svarta randen utvecklar sig med tiden?

              Annars är det väl bara att bita i det sura äpplet och hova upp dem och åka tillbaks till Zoomarknad med dem. Så kan de få korsa släkten bäst de vill i sin jätteodling till nån annan kund.
              Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

              Kommentar

              • malawijanne
                • October 2006
                • 504

                #8
                Det finns en del stammar på golden som inte får så mycket svart i sig men dom blir ruskigt gula.
                Har du ingen du känner som kan lite om malawi och som kan följa med dig till affären och titta på fiskarna, för är man lite kunnig om malawi så ser man direkt om det är korsningar, var ligger denna butiken?Janne


                malawi.forum24.se

                Kommentar

                • Kapten Zoom
                  • January 2011
                  • 814

                  #9
                  Den ligger i Bromma köpkvarter, gamla Bromma flygplats hangarer. Åk gärna dit och kolla. Jag köpte några röd zebra och delfiner där också. De är fina tycker jag. Dock fortfarande yngel.

                  Man kanske ska hålla sig till akvarielagret vad gäller det levande. Även om de inte är billigast.
                  Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

                  Kommentar

                  • malawijanne
                    • October 2006
                    • 504

                    #10
                    Okej, det var lite långt för mig, nu vet jag inte hur denna butiken fungerar när det gäller malawiciklider.
                    Men jag skriver så här, det är väldigt ofta jag har sett korsningar på malawiciklider på dom här stormaknadsbutikerna, jag vet inte var dom köper sin fisk, men dom vill inte köpa in fisk från lokala odlare det vet jag, för jag har pratat med några stycken om det.En del köper från stora grossister, dom importerar mycket fisk från asien, där har dom inte alltid hjärnkoll på vad dom odlar för malawiciklid, så det kommer lite korsningar då och då, eftersom dom som jobbar. i butikerna inte heller har järnkoll på hur fisken skall se ut så säljer dom vidare med fel namn och korsningar.
                    Är man osäker och inte kan se skillnad på malawiciklider, ja då skulle jag gå till butiker som har koll på vad dom säljer. Leasing och akvarielagret tycker jag verka ha koll på vad dom säljer i Stockholm.Janne


                    malawi.forum24.se

                    Kommentar

                    • Kapten Zoom
                      • January 2011
                      • 814

                      #11
                      Jag tror mig kunna garantera att just denna butik inte köper så mycket från andra odlare med tanke på att de har 4x20 meter mark till tak med odlingskar bakom kulisserna. Jag fick följa med in bakom. Efter det blev den säljaren ombedd av nån chef att ta en "litet snack". Jag såg när han lomade iväg med chefen.

                      Kanske var det inte meningen att kunderna skulle se att de odlar allt själv? Eller så är det vanligt med egna odlingar? Jag har inte en aning, har hållit på med akvaristik i bara ett år.
                      Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

                      Kommentar

                      • malawijanne
                        • October 2006
                        • 504

                        #12
                        Nu har jag aldrig varit i denna butiken, men det verkar inte vara en vanlig zooaffär.
                        Så troligtvis så har dom ett genuint kunnande med en sådan stor odlingsanläggning.
                        Och om dom odlar, så odlar dom säkert inte på korsningar, så det kanske är så att dina bilder blir lite förvrängda på dataskärmen, det kanske är rena golden.
                        Så ta du en titt till affären och snacka med någon som kan om malawi i affären, och se vad han säger om det, så kommer ni säkert på en lösning.Janne


                        malawi.forum24.se

                        Kommentar

                        • Kapten Zoom
                          • January 2011
                          • 814

                          #13
                          Ok,tack för input. Nej jag tror inte mina bilder är förvrängda utan 3 av 6 firrar saknar spår av eller har ytterst litet antydan till svart på fenorna. Kolla bild 2 ovan t.ex.

                          Men det kanske finns en bra förklaring. Det bästa av allt är att jag inte kan motargumentera, så de kan ljuga på så att hästar springer i sken utan att jag kan säga emot.

                          Tack i alla fall för feed back. Mvh
                          Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

                          Kommentar

                          • malawijanne
                            • October 2006
                            • 504

                            #14
                            Det finns många som har malawiciklider i stockholm, och dom flesta brukar vara uppdaterade på vad olika affärrer har för fisk gående i sina baljor. Du kan lägga ut en fråga på olika ciklidforum om det är någon som har sett dessa fiskar i zooaffären du skriver om, du kommer säkert få napp på något forum, kanske på detta forumet också.Janne


                            malaw.forum24.se

                            Kommentar

                            Arbetssätt...