Malawifrågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Falconer
    • November 2005
    • 786

    Malawifrågor

    Hej!
    Jag har blivit helt frälst av Malawi och undrar några saker.
    Har ett Juwel rio 240 liter och ska byta ut några delar i filtret så jag bara har blå filterkuddar. Malawi vill ju ha ganska skapligt blås på pumpen, räcker det att byta ut själva propellern eller måste jag byta hela pumpen? i så fall vilken propeller borde jag skaffa så det passar malawiciklider?

    Har läst att Malawi vill gå tätt och undrar om det menas att man ska ha 2 arter med många i varje eller många arter? Vad är bäst?

    Hur aggresiv är egentligen "Hongi" ?

    Hur många fiskar mellan 8-15 cm kan man ha i 240 liter?

    Mvh J
  • GlennWiberg
    • May 2011
    • 301

    #2
    Ursprungligen postat av Falconer
    Hej!
    Jag har blivit helt frälst av Malawi och undrar några saker.
    Har ett Juwel rio 240 liter och ska byta ut några delar i filtret så jag bara har blå filterkuddar. Malawi vill ju ha ganska skapligt blås på pumpen, räcker det att byta ut själva propellern eller måste jag byta hela pumpen? i så fall vilken propeller borde jag skaffa så det passar malawiciklider?

    Har läst att Malawi vill gå tätt och undrar om det menas att man ska ha 2 arter med många i varje eller många arter? Vad är bäst?

    Hur aggresiv är egentligen "Hongi" ?

    Hur många fiskar mellan 8-15 cm kan man ha i 240 liter?

    Mvh J
    Ja Malawi gillar ju strömt och din pump är otok på för klen då den bara levererar 600l/h. Först kan du byta impelaret mot en som är på 1000l/h dvs propellerliknande saken i pumpen. Sedan bör du även skaffa dig en streamer på ca 2000l/h. Jag har 2 pumpar på 1000l/h st och sedan en streamer på 5000l/h det blir totalt 7000l/h i mitt Rio 400.

    När det gäller fiskarna kan du nog ha en 25-30st. Sedan tycker jag att man iallafall har 10st av varje art för annars ser det inte bra ut om man köper 5st av varje art och har typ 6arter.

    Kommentar

    • Falconer
      • November 2005
      • 786

      #3
      Vet du var jag kan få tag på ett sånt impellar? Hittade ett på pwss men det står att den bara passar på 1500/pumpen.....Säkert att det går att bara byta impellaren så jag inte behöver köpa en helt ny pump?

      Streamer var kan jag hitta det? Något bra märke som rekomenderas?

      Kommentar

      • Kapten Zoom
        • January 2011
        • 814

        #4
        Saxat från pwss sida för just den impellern:

        "Juwel 1500 Pumphjul. Fungerar endast till 1500l/h pumpen"

        Tror det är något med magneten eller så.
        Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

        Kommentar

        • Falconer
          • November 2005
          • 786

          #5
          Okej, ja jag såg att det fanns en 1000l/t impellar på guldfisken.se. Det borde ju passa till min pump?
          Sen blir det antagligen en hydro koralia 2 men den fanns ju på pwss...typiskt att man inte kan köpa båda grejerna från samma butik...:P
          Då borde det väl bli lagom skjuts till malawis iaf?

          Kommentar

          • GlennWiberg
            • May 2011
            • 301

            #6
            Ursprungligen postat av Falconer
            Okej, ja jag såg att det fanns en 1000l/t impellar på guldfisken.se. Det borde ju passa till min pump?
            Sen blir det antagligen en hydro koralia 2 men den fanns ju på pwss...typiskt att man inte kan köpa båda grejerna från samma butik...:P
            Då borde det väl bli lagom skjuts till malawis iaf?
            Klart du kan handla allt från PWSS. Impeller kan du byta till max 1000l/h då det är samma pumphus. Har sj gjort det på mina två. http://www.pwss.nu/product.php?produ...cat=883&page=1 där har du den Ska ev själv åka till PWSS imorgon.

            Kommentar

            • Falconer
              • November 2005
              • 786

              #7
              vilket skulle passa bäst, hydro koralia 1 på 1500 eller 2 på 2300?

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #8
                2an helt klart

                Kommentar

                • Falconer
                  • November 2005
                  • 786

                  #9
                  Är det några ciklider som är väldigt aggresiva som man ska passa sig lite för?

                  Kommentar

                  • Kapten Zoom
                    • January 2011
                    • 814

                    #10
                    Johanni är väl en bråkstake?
                    Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

                    Kommentar

                    • hannesc
                      • December 2009
                      • 13085

                      #11
                      tycker jag inte

                      Kommentar

                      • Kapten Zoom
                        • January 2011
                        • 814

                        #12
                        Kanske är olika från fisk till fisk, men på lokalbutiken fanns en hanne som satte skräck i karet. Saxat ur beskrivningen här på zoopet:

                        "Johannin är i likhet med övriga malawiciklider maternala (honan) munruvare. I sin naturliga miljö är hanen inte speciellt revirhävdande och de leker oftast på sanden, längs med eller under en klippa.

                        I akvarium är däremot hanen kraftigt revirhävande mot andra hanar av samma art och det kan därför vara svårt att ha flera hanar i samma akvarium om det inte är mycket stort. Ett lämpligt akvarium skall innehålla rikligt med gömställen."
                        Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

                        Kommentar

                        • Falconer
                          • November 2005
                          • 786

                          #13
                          Någon som vet om Hongin är extrem?

                          Kommentar

                          • Falconer
                            • November 2005
                            • 786

                            #14
                            många säger att man ska ha grupper med malawiciklider. om man då köper 8 ciklider, är det då viktigt att det bara är en hane eller spelar det ingen roll? "gäller alla ciklider, inte bara hongin"

                            Kommentar

                            • GlennWiberg
                              • May 2011
                              • 301

                              #15
                              Ursprungligen postat av Falconer
                              många säger att man ska ha grupper med malawiciklider. om man då köper 8 ciklider, är det då viktigt att det bara är en hane eller spelar det ingen roll? "gäller alla ciklider, inte bara hongin"
                              Jag har 2hanar samt 6 honor av varje sort. Även av hongi. Har funderingar på att köpa till flera hanar så jag har 3 hanar och 6 eller 7 honor.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...