Riktigt aggresiv Palettciklid hane

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • A.Sundman
    • September 2011
    • 5

    Riktigt aggresiv Palettciklid hane

    Hej, vet inte om jag ska posta det här eller i SA delen på forumet. Men eftersom det rör sig om Palettciklid hanen postar jag här.

    Jag har stora problem med min palettciklid hane. Enligt det jag har läst och hört om palettciklider är att de ska vara relativt fredliga, men hanen jagar runt honan under hela dagen då ljuset är på. Hon kan inte ens visa sig utan att bli attackerad av hanen. Inte som lekbeteendet.

    Har även problem med att han jagar mina Ap. Viejita, så hela akvariet blir uppstressat. De som får vara ifred är de Blå cikliderna, men de börjar tröttna ur och blir mer och mer aggressiva.

    De på djuraffären har aldrig varit med om liknande problem med paletter innan.

    Behöver tips på vad jag kan göra:

    Har ett 90l kar som jag kan slänga ner han i, men det är väl inte bra i längden?

    Kan jag lämna tillbaka honom till djuraffären och skaffa en ny hane?

    öppen för tips

    MVH
    Adam Sundman
  • Millis71
    • August 2011
    • 225

    #2
    Det där känner jag igen. Troligen är det så att honan inte är lekvillig/mogen o då blir hannen frustrerad. Eller så passar dom helt enkelt inte ihop. Jag hade likadant med mina men dom var snälla i djuraffären o jag fick lämna tillbaka dem. Aldrig mer paletter då hannen stressade upp både mig o fiskarna i akvariet....

    Kommentar

    • A.Sundman
      • September 2011
      • 5

      #3
      Tackar, får göra ett försök att lämna tillbaka hanen. Kanske lättare att bara lämna tillbaka 1 än paret som inte funkar tillsammans. Vill inte att mina fiskar ska dö på grund av att han inte kan hålla sig civiliserad.

      Kommentar

      • pikachu

        • December 2007
        • 1189

        #4
        Du har redan SA ciklider, så varför ska du då blanda in afrikaner?
        Hur stort är akvariet?
        Paletter kan vara rätt aggresiva och dvärgciklider brukar åka på storspö i längden..
        PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Hanen kan nog mycket väl gå i 90-literskaret. Det du kan göra är att du inreder det bra för paletter (växter och grottor), och se´n flyttar dit honan, och låter henne gå där själv några dagar. När hon har bott in sig, så att säga, så kan du testa att flytta dit hanen. Ingen garanti att det funkar, men det är en idé. Jag har nog aldrig varit med om överaggressiva paletter, utan det brukar funka ok, även om de blir surare när de leker.

          Hur ser honan ut? Är hon i bra kondition, och utfärgad?
          Senast redigerad av Shepard; 26 September 2011, 21:26.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • A.Sundman
            • September 2011
            • 5

            #6
            pikachu: Anledningen till paletterna är att jag fick rådet att de var lugna och passade bra med SA ciklider. Hade bestämt mig för ett par Blå ciklider. Då de inte hade några apistogramma viejita eller cacatuoides inne så blev de paletterna. Då det inte är bra att slänga i alla på en gång tänkte jag att jag kunde vänta ett par veckor med att slänga i sista paret.

            Akvariet har måtten 80x35x40 ligger väl på ca. 110l

            Animaniac: Honan är ca. 5cm, hennes buk är rund som en boll. Skulle påstå att hon är lekfärgad, knallröd buk, väldigt bra kontrast på teckningarna.

            Bild på akvariet: http://i1111.photobucket.com/albums/...n/IMG_4125.jpg

            Kommentar

            • Millis71
              • August 2011
              • 225

              #7
              Aldrig roligt när det blir sån obalans i karet o fiskarna inte går ihop. Jag flyttade mina mellan två akvarium med honan först osv men hannen var förjäv... rent ut sagt. Det gäller att ha lite tur när man sätter ihop fiskar. Paletter är lite speciella. Dom är väldigt intressanta i sitt lekbeteende om man lyckas hitta ett "riktigt" par men annars är det katastrof. Som sagt, jag lämnade tillbaka mina men lycka till!

              Kommentar

              • Jonteeh
                • September 2008
                • 50

                #8
                En sak du också kan testa är att byta ut gruset mot mer finare grus, t ex rådasand. Det skulle kanske göra paletterna mer lekvilliga då de behöver gräva under lek. Eller så kan du helt enkelt bara flytta dem till 90-karet (kom ihåg att flytta honan först och hanen några dagar senare)! ha mycket växter, krukor, stenar, rötter och vänta några dagar så kan det nog bli lek!

                När jag hade paletter för några år sedan så fick jag dom att leka konstant i ett 30-literskar, det enda som behövdes var rätt inredning.

                Kommentar

                • pelle
                  • January 2002
                  • 419

                  #9
                  Ursprungligen postat av A.Sundman
                  Hej, vet inte om jag ska posta det här eller i SA delen på forumet. Men eftersom det rör sig om Palettciklid hanen postar jag här.

                  Jag har stora problem med min palettciklid hane. Enligt det jag har läst och hört om palettciklider är att de ska vara relativt fredliga, men hanen jagar runt honan under hela dagen då ljuset är på. Hon kan inte ens visa sig utan att bli attackerad av hanen. Inte som lekbeteendet.

                  Har även problem med att han jagar mina Ap. Viejita, så hela akvariet blir uppstressat. De som får vara ifred är de Blå cikliderna, men de börjar tröttna ur och blir mer och mer aggressiva.

                  De på djuraffären har aldrig varit med om liknande problem med paletter innan.

                  Behöver tips på vad jag kan göra:

                  Har ett 90l kar som jag kan slänga ner han i, men det är väl inte bra i längden?

                  Kan jag lämna tillbaka honom till djuraffären och skaffa en ny hane?

                  öppen för tips

                  MVH
                  Adam Sundman


                  Palett ciklider går inte att hålla med Apistogramma eller någon annan syamerikansk dvärgciklid för den delen.
                  Har provat själv vid ett par tillfällen. Överhuvudtaget ska du inte blanda sydamerikanska ciklider med afrikanska!
                  Per

                  Kommentar

                  Arbetssätt...