Malawi, växa?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gackt
    • July 2008
    • 138

    Malawi, växa?

    Så om jag nu vill få mina Golden, Hongi och Rödzebror att växa ordentligt vad bör jag göra?

    Har läst att vattenbyten ska vara bra, men förstår inte hur det kan påverka deras växt. Vad är hemligheten liksom?

    Mata väl är kanske ganska självklart.

    Min sista fråga är om akvariets storlek 160L kan påverka deras växtlighet? Nu är det ett rätt så långt akvarium 1 meter så de har ju lite yta att simma fram och tillbaka på. Men hade de tex kunnat växa snabbare och mera i ett större akvarium än i ett mindre? Jag kanske är ute och cyklar?

    mvh
  • GlennWiberg
    • May 2011
    • 301

    #2
    Ursprungligen postat av Gackt
    Så om jag nu vill få mina Golden, Hongi och Rödzebror att växa ordentligt vad bör jag göra?

    Har läst att vattenbyten ska vara bra, men förstår inte hur det kan påverka deras växt. Vad är hemligheten liksom?

    Mata väl är kanske ganska självklart.

    Min sista fråga är om akvariets storlek 160L kan påverka deras växtlighet? Nu är det ett rätt så långt akvarium 1 meter så de har ju lite yta att simma fram och tillbaka på. Men hade de tex kunnat växa snabbare och mera i ett större akvarium än i ett mindre? Jag kanske är ute och cyklar?

    mvh
    Hur Gammla är dom? Sedan tycker jag du har ett förlitet akvarium. Bör ej ha under 200l. Men då du har 160l så lär ingen bli fullvuxen. Alla fiskar växer u efter hur stort akvariet är. Vattenbyten ska man göra om 50% en gång i veckan dels för att få bort lite skit samt att få friskt nytt vatten. Finns flera anledningar.

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      fast det är rätt omdiskuterat hurvida fiskarna anpassar sin tillväxt beroende på karet s storlek. men i vilket fall så är det inte bra att ha de fiskarna i ett sånt litet kar. tycker inte heller man ska köra malawi i kar under 200L. rent generelt.

      sen räcker det med 30% VB i veckan.

      mata med varierande foder. röd räkmix är väldigt bra för att få fram färger o de växer bra av det med.

      Kommentar

      • AnnaK
        • April 2009
        • 37

        #4
        Men Hannes du har ju själv ett 170l Malawi kar.
        Det är inget påhopp bara ett iaktagande..

        Kommentar

        • Gackt
          • July 2008
          • 138

          #5
          Nu är de visserligen bara ca 3 - 3.5 månader gamla och de är alla mellan 4-5 cm långa förutom 2st som lyckats bli ca 7cm.

          Jag tänkte till om växtligheten liksom för jag såg den här videon http://www.youtube.com/watch?v=E021N...eature=related
          och då såg jag hur stora hans firrar hade blivit. Är det möjligt för mina Malawis att bli så stora i mitt kar?

          Alltså när slutar en Malawi att växa helt enkelt? Låt säga att jag har de alla i detta karet i 7 månader till, är det möjligt för de att växa efter jag bytt kar till ett större sedan? 1 år efteråt att de fötts alltså.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av Gackt
            Så om jag nu vill få mina Golden, Hongi och Rödzebror att växa ordentligt vad bör jag göra?
            Vet inte riktigt vad du menar - men du kan ju ge dom fet dålig mat så växer de snabbt och blir stora feta klunsar

            Själv föredrar jag att de växer mer normalt och inte växer för snabbt.

            Har läst att vattenbyten ska vara bra, men förstår inte hur det kan påverka deras växt. Vad är hemligheten liksom?
            Fiskar utsöndrar något slag av hormoner i vattnet och det blir för mycket av dessa så slutar fiskarna växa - tätare vattenbyten gör med andra ord att de växer snabbare.

            Min sista fråga är om akvariets storlek 160L kan påverka deras växtlighet? Nu är det ett rätt så långt akvarium 1 meter så de har ju lite yta att simma fram och tillbaka på. Men hade de tex kunnat växa snabbare och mera i ett större akvarium än i ett mindre? Jag kanske är ute och cyklar?
            Här spelar egentligen samma sak in som ovan - i ett större akvarie tar det längre tid innan vattnet blir mättat av tillväxthormon.

            Dock samtidigt så är lagom bäst och är akvariet för stort i förhållande till fiskens storlek då blir fisken skyggare och mer stressad och växer sämre.

            Så det optimala är egentligen att man skall byta storlek på akvariet alltefterhand som fisken växer samtidigt som man byter vatten ofta.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Gackt
              • July 2008
              • 138

              #7
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Vet inte riktigt vad du menar - men du kan ju ge dom fet dålig mat så växer de snabbt och blir stora feta klunsar
              Fet dålig mat? vad rekommenderas? jag älskar feta klunsar! just nu matar jag med Tetras cichlid pellets mini granules

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #8
                Ursprungligen postat av AnnaK
                Men Hannes du har ju själv ett 170l Malawi kar.
                Det är inget påhopp bara ett iaktagande..
                Har inte kvar det.det var innan jsg visste bättre. Köpte ett större ju


                Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

                Kommentar

                Arbetssätt...