Frontosa behöver tips och hjälp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • chigger
    • September 2011
    • 2

    Frontosa behöver tips och hjälp

    hej

    jag har köpt ett antal frontosor på en djur affär. och har väl haft maximalt med otur då jag nu efter en tid börjar li säker på att jag bara har fått hanar.
    då jag vill givitvis få tag på ett par honor till killarna. så dom kan få det lite kul
    Då kommer frågorna:
    nån som vet ett säkert sätt och skilja honor och hannar åt?
    och om det finns nån/nåt ställe man kan byta/köpa ett par honor( då jag har ett par hannar för mycket )

    Danne
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Man ser skillnad på könsöppningen (honans är större) men det är inte lätt på just frontosor. Jag hade en gång ett gäng i 30 cm storleken och där var skillnaden minimal.

    Generellt sett för ciklider så vill alla ha fler honor än hanar och därför klan det vara svårt (alternativt dyrt) att få tag i udda honor.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • chigger
      • September 2011
      • 2

      #3
      har förstått att det kan va svårt och få tag på det
      men hoppas fortfarande lite

      ju större dom blir så blir det väl oxå lättare och skilja på dom när det gäller knölen på pannan och bukfenorna om jag fattat det rätt. :s

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av chigger
        ju större dom blir så blir det väl oxå lättare och skilja på dom när det gäller knölen på pannan och bukfenorna om jag fattat det rätt. :s
        Ja i regel - men jag hade en gång en hona som var 38 cm och den hade såväl pannknöl (större än hanarna) samt mer utdragna fenor.

        Enda någorlunda säkra är att kolla på könsöppningarna
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        Arbetssätt...