Anomalochromis Thomasi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Luddson
    • August 2011
    • 529

    Anomalochromis Thomasi

    Hejsan, kommer ha Thomasi i mitt 90 liters kar (80 cm).
    Nu behöver jag eran hjälp, med tips osv.

    Det står att dom vill ha grov sand/fint grus något tips?
    Var väldigt taggad på Julas blästersand men det kommer inte funka va?

    Tänkte börja med mycket vattenormbunkar för att motstå algerna efter 5 veckor, sedan efter ett halv år byta ut till vad som jag tycker är snyggt, låter detta som en bra ide?

    Kom gärna med förslag samt berätta vad ni tycker om fisken?

    Tack i förhand / Ludde
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Tror det funkar bra även med fin sand, Thomasi gräver inte särskilt mycket, men när de gräver det lilla de gräver vid leken (yngelgropar) så är nog ganska fin sand att föredra, eftersom det är en ganska liten ciklid med liten mun. Jag har vanlig sand till mina, alltså inte den där jättefina, men heller inte grus.

    Det är en fin ciklid, vacker och rätt fredlig, men ett h-e att fånga om man behöver ha upp dem av nå´n anledning. De är blixtsnabba, och gömmer sig så fort de anar håven. Men som sagt, annars är det en fin och trevlig ciklid.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Luddson
      • August 2011
      • 529

      #3
      Okej det låter bra!
      Hahaha okej det blir en utmaning får se om jag lyckas fånga upp någon!

      Hur många bör jag ha i akvariumet på 90 liter?
      Funkar dom med alla växter?

      Tack för svaret / Ludde

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Ja, de äter inte växter, och gräver som sagt inte särskilt mycket, så de funkar nog med vad som helst.

        De kan vara svåra att könsbestämma, särskilt när de inte är vuxna, och dessutom tror jag de kan vara lite svåra att para ut, så ett litet gäng på ca 6 är bra att börja med. Det är lite det jag tänker på när jag säger att de kan vara svåra att fånga, om man, när man fått ett par, vill lämna tillbaka resten till affären, och dessutom att få upp rätt individer.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Bygert
          • March 2010
          • 2169

          #5
          Mycket trevlig cilklid, ett bra val som du säkert blir nöjd med. Har mycket av det intressanta med ciklider utan att ha en massa destruktiva ovanor. Gör en intressant inredning till dem med rötter och stenar, flata stenar om du vill ha lek. Mycket växter är också bra, de rör dem knappast. Bottenmaterialet är inte så kinkigt men jag tror inte det är så bra med ljus botten till en sån här lugn fisk, annars går det nog med lite av varje. Antal, tja sex kan nog fungera men då bör du ju i 90 liter inte ösa i för mycket annat. Tar du två och försöker se skillnad i storlek och fenor, rundning i kroppen osv så blir det ju mer harmoniskt men det är inte lätt att se könskillnad, knappast lönt att försöka annat än på relativt vuxna djur. Med ett par har du ju klart mer utrymme för annan fisk och det brukar inte vara nåt bråk, thomasin sköter sitt och gruffar inte. Risken med två är ju dock att du inte får ett par och då kommer det ju inte att bli riktigt som det borde.
          Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

          Kommentar

          • Luddson
            • August 2011
            • 529

            #6
            Har du något tips på lite mörkare sand? Tack för svaren!

            Kommentar

            • Luddson
              • August 2011
              • 529

              #7
              bumpz

              Kommentar

              • Luddson
                • August 2011
                • 529

                #8
                Växterna ska ju också trivas? eller trivs dom lika bra i sand? Är ju trots allt nybörjare
                Tips på sand! Tackar

                Tack i förhand!

                Kommentar

                • Bygert
                  • March 2010
                  • 2169

                  #9
                  Rådasand eller biltemas bläster fungerar bra. Själv använder jag en del svart sand som jag tycker blir snyggt mot gröna växter men det är ju en smaksak om man gillar det.
                  Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #10
                    Om jag inte har fattat fel så trivs växter bättre i sand än i grus. Jag har lite olika sand i mina akvarier, och inte minns jag vad de olika sorterna heter Men har en gråbeige fin sand i några kar, och något grövre, beige sand i några. I det där jag har mitt thomasipar har jag den lite grövre sanden, men kunde också kört med den fina, funderar på att byta till den även i det karet, tror inte thomasina bryr sig nå´t särskilt.
                    Senast redigerad av Shepard; 13 September 2011, 21:41.
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • Luddson
                      • August 2011
                      • 529

                      #11
                      Tack för svaret Animaniac!

                      Får kolla runt lite, bilder kommer senare när jag väl har satt igång =)
                      Kom gärna med förslag och tips!

                      Tack än en gång.

                      Kommentar

                      • Luddson
                        • August 2011
                        • 529

                        #12
                        Tack för svaret Bygert har du möjligtvis någon bild på den svarta sanden? Eller heter den bara svart sand?

                        Om jag skulle köpa Biltema (sand), hur noga ska man skölja den?

                        Tack för svaren än en gång!
                        Senast redigerad av Luddson; 13 September 2011, 21:54.

                        Kommentar

                        • Bygert
                          • March 2010
                          • 2169

                          #13


                          Tja, det syns väl lite sand i a f. Det är akvariegrus svart från Imazo, blandat 1-2 och 4-6 mm.

                          Hur noga du skall skölja, ta en hink, ha i lite sand, spola vatten under tiden du rör om. Du ser rätt snart om du vill ha det så som det blir då i akvariet.
                          Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                          Kommentar

                          • Luddson
                            • August 2011
                            • 529

                            #14
                            Tack för svaret!
                            Blir Sand från Biltema.

                            Här kommer lite frågor jag gärna vill ha svar på?

                            1. Kommer försöka ha 25°C och 7 PH låter det bra?
                            2. Vad ska man ha för KH och vad är det egentligen?
                            3. Kommer bara ha massa Vattenormbunkar i början för att motstå alger, låter det bra?
                            4.Tänkte även ha 5 st Otocinclus vittatus när bör jag lägga i dessa?
                            5.När bör jag släppa i dom första Thomasi och hur många bör jag släppa i då? Vänta 3 veckor sen i med fler?
                            6. Kommer också ha 2 sandsnäckor när ska dessa i?

                            Tack!!!

                            Kommentar

                            • Shepard

                              • March 2003
                              • 13992

                              #15
                              Det är lika bra att släppa i alla thomasi samtidigt, så ingen hinner bo in sig före nå´n annan, så att säga, låta dem bilda par, och se´n ta bort de som blir över.
                              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                              Min profil
                              Mitt galleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...