Arg Palettciklidhane.....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Millis71
    • August 2011
    • 225

    Arg Palettciklidhane.....

    Fick inte så mycket svar på mitt förra så jag försöker starta ett nytt.
    Min palettciklidhane jagar o stressar honan. tror det kan bero på att hon inte vill "leka". Hur gör jag nu? Hur får jag henne leksugen? Ska jag dela dem ett tag o försöka igen eller?
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    varför inte bara låta vara för? man ska inte in o röjja förmycket med fiskar. det blir oftast bara sämre.

    Kommentar

    • Millis71
      • August 2011
      • 225

      #3
      Tänkte det vore kul med lite yngel. Dom är i lekakvariet nu. Men låta vara? Har han inte ihjäl henne då?

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        det får vi väl hoppas att han inte har. man kan inte tvinga in någon i "lek-mode" o vissa par är bara inte kompatibla med varann. så det är inte alls säkert att de kommer leka. men får väl hoppas. men det brukar bli bäst om man låter fiskarna vara. det är då de lägger ägg.

        Kommentar

        • Millis71
          • August 2011
          • 225

          #5
          Så inga knep då? Typ höja temp, mata mera eller byta vatten oftare? Bara låta vara alltså......

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            #6
            Akvariemiljö!!! Det finns inga trix som heter; höja temp, mata mera eller byta vatten oftare... varför skulle de plötsligt bli leksugna av detta?
            Hur stort är ditt kar? Vad har du för andra fiskar i karet? Hur är det inrett? Bilder?
            Njae... du skall inte låta karet vara - du skall se till att det är optimerat för palettciklider!

            Kommentar

            • Millis71
              • August 2011
              • 225

              #7
              Jag har jättebra balans med mina fiskar när dom är i familjeakvariet på120l. Kopparbarber, segelfensmolly, guppy, ancistrus och så paletterna. Men nu är dom själva i mitt lek-akvarium på 50l. Hanen verkar ju trivas som sagt... Flera grottor o växter med ganska fin sand på botten. Ligger på 25-26 grader. Hur länge ska man vänta innan man tar tillbaka dem till stora akvariet tycker du? Man måste kanske ge det lite tid.....

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                #8
                Ursprungligen postat av Millis71
                Jag har jättebra balans med mina fiskar när dom är i familjeakvariet på120l. Kopparbarber, segelfensmolly, guppy, ancistrus och så paletterna. Men nu är dom själva i mitt lek-akvarium på 50l. Hanen verkar ju trivas som sagt... Flera grottor o växter med ganska fin sand på botten. Ligger på 25-26 grader. Hur länge ska man vänta innan man tar tillbaka dem till stora akvariet tycker du? Man måste kanske ge det lite tid.....
                Ålrajt! Varför är de inte i "familjekaret"? Där är det ju uppenbarligen bra balans på vatten, miljö och fiskar.
                Nå, - hur ser det ut i det där lek-karet? Palettciklider är inte en typ av ciklider man sätter i "lek-kar" utan vidare - trots vad som sägs här på forumet. Paletciklider har en lite annorlunda "lekstruktur" än gängse vanilga ciklider. Jag har antagligen sagt det tusen gånger i olika trådar - men det är inte lätt att veta det, såklart - Palettciklider behöver lite motstånd, alltså de behöver först och främst en anpassad miljö, sedan är det inte så (som med många andra ciklider) att man bara kan sätta en hona och hane i ett mindre kar och få dom att leka direkt, eller någonsin. Paletter behöver lite andra fiskar - rentav kanske ett annat palettpar - för att distribuera sin aggressivitet. Om båda individerna är leksugna och i balans får man såklart en eller ett par lekar - men paletter "somnar" ganska fort in när de går ensamma i ett kar. Bäst resultat får du i ett kar där miljön för paletter är optimerad - och där de får mäta sig en smula med andra fiskar, eller med artfränder.
                Jag tycker du skall ta över ditt palettpar till ursprungskaret - se till att där är en adekvat palettmiljö - sedan kan du plocka palettyngel in absurdum!
                Senast redigerad av Mats Bryzell; 24 August 2011, 16:43.

                Kommentar

                • macke_fisk
                  • December 2005
                  • 4442

                  #9
                  Om dina palatter varit ett par från början och de kanske lekt innan så hade det de säkert lekt i ditt lekakvarium. Zebracikliden är en ciklid som jag tycker att de leker så fort där bara är en hona eller hane!
                  MVH macke_fisk

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    #10
                    Ursprungligen postat av macke_fisk
                    Om dina palatter varit ett par från början och de kanske lekt innan så hade det de säkert lekt i ditt lekakvarium. Zebracikliden är en ciklid som jag tycker att de leker så fort där bara är en hona eller hane!
                    Macke-fisk har helt rätt i detta! Men, zebracikliden har en helt annan "lekstruktur" än palettciklider. Zebracikliden kan utan vidare hållas parvis i ett lek-kar med fantastiska resultat. Det är på grund av detta vi så ofta ser "palettciklidbekymmer" dryftas på forumet, medans zebraciklidhållarna lyser med sin frånvaro!

                    Kommentar

                    • macke_fisk
                      • December 2005
                      • 4442

                      #11
                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      Macke-fisk har helt rätt i detta! Men, zebracikliden har en helt annan "lekstruktur" än palettciklider. Zebracikliden kan utan vidare hållas parvis i ett lek-kar med fantastiska resultat. Det är på grund av detta vi så ofta ser "palettciklidbekymmer" dryftas på forumet, medans zebraciklidhållarna lyser med sin frånvaro!

                      Skönt att jag kunde glänsa lite nu . Oftast så brukar det vara hos paletter att antingen är det honan eller hanen som är leksugen, vill inte den andra så kan den åka på stryk. Ofta är det honan som fåt ta stryken. Man ser om de vill leka att de spänner upp sig och darrar. Honan får med en lilafärgad ton på magen. Mycket snyggt .
                      MVH macke_fisk

                      Kommentar

                      • Millis71
                        • August 2011
                        • 225

                        #12
                        Jag flyttade tillbaka paletterna till det vanliga sällskapsakvariet. Dom är inte alls intresserade av varandra men honan har lättare att komma undan. Funderar på att prova med en annan hona. Vad tror ni?

                        Kommentar

                        Arbetssätt...