Palettciklider i lek....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Millis71
    • August 2011
    • 225

    Palettciklider i lek....

    Jag har gjort i ordning ett lekakvarium till mina paletter o undrar om man ska flytta över båda på en gång eller ska man ta en i taget, vilken i så fall? Några andra tips för att få dom på lekhumör?
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Flytta båda samtidigt skulle jag säga, så ingen av dem får övertaget i det nya området, så att säga. Är akvariet bra inrett, vattenvärdena inte är helt åt skogen, och paret lekmogna och i bra kondition, så lär de leka snart.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Millis71
      • August 2011
      • 225

      #3
      Okej, jag kör på det. Hoppas dom är mogna bara. Köpte dom för bara några dagar sedan i djuraffären så jag vet inte hur gamla dom är. Båda har färgat ut i alla fall. Han verkar dock lite små-ilsken. Ska hanen inte göra sig till lite för honan. Hade ett annat par för några år sedan och den "dansade" för sin hona hela tiden. Men det kommer kanske i lekakvariumet....

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Hos paletter är det mer honan som "gör sig till" för hanen, och försöker locka honom till lek genom att visa upp sin runda, klarröda buk. Om hanen är med på noterna, så kan han svara genom att vibrera med kroppen. Så om hon är lekmogen, men inte han, så kan han nog bli lite grinig. Men det ger sig nog rätt snart.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Millis71
          • August 2011
          • 225

          #5
          Jaha, så kanske det var. Det var som sagt några år sen o dom lekte i vanliga akvariet med dom andra fiskarna. Jag får prova mig fram o se vad som händer. Tack!

          Kommentar

          • Millis71
            • August 2011
            • 225

            #6
            Flyttade över dem igår o i början var båda nyfikna på det nya akvariet men sen började hanen att jaga henne igen o gör det hela tiden nu. Tycker synd om henne. Kan jag hjälpa till för att få henne på lekhumör?

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Har hon gömställen, och du ser att hon äter som hon ska, så kommer hon snart i kondition. Blir hon konstant jagad, och bara står och trycker nå´nstans, utan att komma fram, så kan du ju flytta bort hanen ett tag, men annars så behöver du nog inte göra nå´t, mer än att se till att hon äter. Hur ser hon ut? Smal eller rund? Jag köpte två rätt små paletter häromveckan, och det första de gjorde var att lägga beslag på en grotta, ingen aggressivitet dem emellan.
              Senast redigerad av Shepard; 24 August 2011, 15:23.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • Millis71
                • August 2011
                • 225

                #8
                Hon står i en hörna o ser rädd ut, om man nu kan säga så om en fisk . Har plockat bort hanen tills imorgon tänkte jag. Man ska ha lite tur när man köper fiskar helt enkelt. Men det är väl som med oss människor. Man kan inte älska alla....

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  Prova att sätta paret i det större akvariet. Visst, de andra fiskarna kommer nog att bli lite jagade när paletterna leker, men är akvariet bra inrett, och de andra fiskarna har flyktmöjligheter, så är det ingen fara. Som de skrev i din andra tråd, de kan behöva andra fiskar att avreagera sig på, så att säga, nå´t att försvara revir mot. De paletter jag har nu har jag i ett 112-liters, ihop med 10 dvärgbotior, ett 15-tal pirangatetror, Anomalochromis thomasi (en annan afrikansk ciklid), och fyra Ancistrus. Paletter brukar kunna hålla andra fiskar på avstånd, så en del yngel kommer förmodligen att klara sig ändå, förutsatt att där finns växter och gömställen.

                  Paret på bilden hade jag i ett 240-liters, ihop en med en del andra fiskar, och där drog de upp några kullar. Tittar man nog kan man se några yngel.
                  Bifogade filer
                  Senast redigerad av Shepard; 24 August 2011, 18:15.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • macke_fisk
                    • December 2005
                    • 4442

                    #10
                    Ursprungligen postat av Animaniac
                    Prova att sätta paret i det större akvariet. Visst, de andra fiskarna kommer nog att bli lite jagade när paletterna leker, men är akvariet bra inrett, och de andra fiskarna har flyktmöjligheter, så är det ingen fara. Som de skrev i din andra tråd, de kan behöva andra fiskar att avreagera sig på, så att säga, nå´t att försvara revir mot. De paletter jag har nu har jag i ett 112-liters, ihop med 10 dvärgbotior, ett 15-tal pirangatetror, Anomalochromis thomasi (en annan afrikansk ciklid), och fyra Ancistrus. Paletter brukar kunna hålla andra fiskar på avstånd, så en del yngel kommer förmodligen att klara sig ändå, förutsatt att där finns växter och gömställen.

                    Paret på bilden hade jag i ett 240-liters, ihop en med en del andra fiskar, och där drog de upp några kullar. Tittar man nog kan man se några yngel.
                    De är riktigt uktiga på att försvara och är duktiga föräldrar.
                    MVH macke_fisk

                    Kommentar

                    • Millis71
                      • August 2011
                      • 225

                      #11
                      Mina ancistrus har yngel som håller på att lämna grottan, du tror inte dom blir uppätna av cikliderna om jag släpper tillbaka dom? Visste inte ens dom hade rom. Tyckte dock att det var passande att flytta Paletterna nu men eftersom det inte verkar funka måste dom ju tillbaka.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...