Frontosor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hoffa
    • October 2002
    • 136

    Frontosor

    Finns det nån som har Frontosa Impemwe den är ganska ovanlig sägs det,vill veta lite om den.Den ska va ganska dyr med.Söker man på nätet så får man inte många träffar.


    Mvh Jimmy
    /Jimmy
  • Supermick
    • April 2002
    • 248

    #2
    kan du mena "blue Mpimbwe" ?
    let's get wet

    Kommentar

    • Mcoist
      • May 2003
      • 296

      #3
      Jag har blue Mpimbwe och det är samma som vanliga frontosor vad gäller sköttsel och så minst det dubbla i pris gäntemot vanliga frontosor om man får tag i sådana jag har inte fått tag i fler när jag letat jag har 4st.

      En Extrremt fin fisk och mycket finare än vanliga frontosor även om dom ochså är fina.

      En sak kan tillägas är att dom som är blå oftast lever på ett djupare vatten i det vilda gämfört med vanliga frontosor vilket gör att vildfångade exemplar har lättare för att få så kallad flytskalle (Korkskalle) Att huvudet på fisken flyter så fisken inte orkar simma normalt vilket kan vara så allvarligt att fisken dör av utmattning. Detta pågrund av att vid vildfångst förs fiskarna upp i ettapper några meter i taget och i vissa fall går det för fort ändå och vissa fiskar klarar kanske inte att anpassa sig.

      Så undvik viltfångade exemplar om det fins akvarieodlade att få tag på.

      Detta kan även uppstå på akvarie odlade exemplar och påverkas av om fisken sväljer mycket luft vilket dom lätt gör vid mattning av flytande foder för det mesta så spottar fiskarna ut luften igen men ibland kan dom simma runder med luft i kroppen flera timmar men återställer sig igen. Har hört av folk som haft frontosor att detta kan i vissa fall bli ett bestående men som inte försvinner inget jag vågar svara på. Men en teori är att fiskens organ fortfarande är tillverkade för att leva på väldigt djupt vatten så att fiskarna som lever i akvarier inte riktigt mår bra av det mindre vattentrycket.

      Kan tillägas att detta sista även gäller vanliga frontosor men risken är större förö flytskalle hos dom ljuplevande exemplaren dvs dom med lite blåare färger

      Hoppas det har varit till någopn hjälp!
      4st 375L Malawi,Tanganika, 2st 98L malawi + en bunke yngelburkar.
      1st 540L som skall limmas och repareras.

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=80712

      Kommentar

      • Supermick
        • April 2002
        • 248

        #4
        tycker att blue Mpimbwe inte bara är snyggare den är klart mycket aktivare, än vanligare Frontosor
        synd på priset iof
        let's get wet

        Kommentar

        • Hoffa
          • October 2002
          • 136

          #5
          Har köpt 7 st varav 2 är hanar sen har ett par redan lekt så hon tuggar för fullt.Har hört att dom inte är så vanliga och att man kan få bra betalt för ynglen sen.En otroligt fin fisk.
          /Jimmy

          Kommentar

          • Niizze
            • February 2003
            • 206

            #6
            Hoffa, Var fick du tag på dina ??
            Klarar sej ynglen är jag helt klart intresserad av att köpa. (om du ska sälja förstås)

            Niizze
            /Niizze

            Kommentar

            • Mackan
              • June 2002
              • 64

              #7
              Hej Hoffa

              Om du får yngel så köper jag 10st utav dig, du får 250-300:- st utav mig om dom är 3-5cm ska bara ha sånna.

              //Marcus

              Kommentar

              • Hoffa
                • October 2002
                • 136

                #8
                Vad gällande priset så är det det minsta dom kommer att kosta eller högstbjudande,enligt vad jag sätt på nätet så ligger dom runt 89-95 euro st.Ska väl sägas att mina Frontosor är F1:or.Men priset struntade jag i när jag köpte mina utan jag ville ha den för den är så j.....kla vacker att se på sen att den är så ovanlig gör det ju roligare att ha.

                Mvh Hoffa
                /Jimmy

                Kommentar

                • Supermick
                  • April 2002
                  • 248

                  #9
                  tjaba Mackan
                  jag har för närvarande 15 st yngel på 3-4 cm !!!!
                  let's get wet

                  Kommentar

                  • Mcoist
                    • May 2003
                    • 296

                    #10

                    Asså

                    95 euro är väll lite att ta i såvida det inte är fullvuxna exemplar då ligger dom runt dom summorna men som runt 7-10 cm runt 300kronor styck. iallafall vad jag har sett.

                    en vanlig frontosa ligger på en 100 för samma storlek.

                    Ni som fått era att leka hur stora är era fiskar? Mina är mellen 13-18cm.

                    Vet att dom inte blir könsmogna fören efter 3-4 år men vet inte riktigt hur gamla mina är men om någon vet så kan man ju gemföra lite på storleken.
                    4st 375L Malawi,Tanganika, 2st 98L malawi + en bunke yngelburkar.
                    1st 540L som skall limmas och repareras.

                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=80712

                    Kommentar

                    • Supermick
                      • April 2002
                      • 248

                      #11
                      hannen är ca:25 cm
                      stora honan lika så
                      men dom mindre honorna är 12-13 cm å har spottat
                      let's get wet

                      Kommentar

                      • Mcoist
                        • May 2003
                        • 296

                        #12
                        Hur många djur har du supermick och har du några andra fiskar hos dom och i hur stort akvarie har du. har du gjort något speciellt för att få dom i lek och tex inrett på speciellt vis eller dom bara rätt vad det är går o tuggar utan ansträngning?

                        4st 375L Malawi,Tanganika, 2st 98L malawi + en bunke yngelburkar.
                        1st 540L som skall limmas och repareras.

                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=80712

                        Kommentar

                        • Supermick
                          • April 2002
                          • 248

                          #13
                          dom lekte i mitt förra kar ( 660L ) inrett med råda,lavasten,hålsten
                          har javamossa och anubias, å ganska stora grottpartier . så även en stor Frontosa får plats.... annars går dom faktiskt i hop med en massa Malawisar...
                          nu har jag större kar till dem (945L)
                          det har inte gjort dom mendre intrtesserade om man säger så
                          .....inrett på typ samma sätt ; har ju funkat så varför inte
                          let's get wet

                          Kommentar

                          • Supermick
                            • April 2002
                            • 248

                            #14
                            glömde ju tala om hur många det var !!!!!! 1+3 är dom
                            let's get wet

                            Kommentar

                            • Mcoist
                              • May 2003
                              • 296

                              #15
                              Mina blue mpimbwe hade lekt för någon vecka sen min största hona gick och tuggade men efter 3-4 dagar så hade hon ätit upp äggen mot min förtvivlan. Men har dom väl gjort en gång så kommer det nästan garanterat fler gånger.

                              Jag väntar ihärdigt.

                              4st 375L Malawi,Tanganika, 2st 98L malawi + en bunke yngelburkar.
                              1st 540L som skall limmas och repareras.

                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=80712

                              Kommentar

                              Arbetssätt...