Märkligt beteende hos Golden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • annika85
    • November 2003
    • 20

    Märkligt beteende hos Golden

    Hej.

    Då jag har lite erfarenhet gällande hur friska ciklider skall bete sig så kastar jag ut en fråga till alla Er bättre vetande:0)

    Jag har en 200l tank med 6st Golden mellan 7-13cm, gott om grottor och gömställe och sand i botten.

    25-26g varmt
    ph 7,5-8,0
    Nitrit <3

    pump som drar runt ca 1000l/h.

    Vad som gör mig lite betänksam är att hela "stimmet" då det är ljust i akvariet gömmer sig i grottor eller håller sig nära botten utan att simma omkring nämvärt.
    Vid matdags kommer de fram allihopa och hugger vid ytan efter fodret, ingen som ser slö ut.....

    Är detta normalt beteende?
    Om det inte är det, vad kan tänkas vara fel?

    Akvariet har varit igång ca 2,5 veckor och fiskarna har varit i i ca 1 vecka.

    Tacksam för svar.
    MVH/Annika
    Utan ett akvarie är ditt hem bara ett hus
  • mos
    • April 2009
    • 27

    #2
    jag gissar på att dom inte riktigt känner sig hemma ännu och därför ligger o trycker... mycket spring runt karet i övrigt som skrämmer dom? eller lite för mkt ljus kanske vilket kan göra en del fiskar lite skyggare i början.

    Kommentar

    • annika85
      • November 2003
      • 20

      #3
      Akvariet står på hallen på övervåningen, inget spring där.
      Men det kanske är så att de inte känner sig hemma än, jag som trodde fiskar hade 3sek minne;0)

      Kanske skulle pröva att släcka ned lite tidigare, då rampen är släckt så kan jag se alla fiskarna simma omkring.....
      Utan ett akvarie är ditt hem bara ett hus

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13131

        #4
        Ursprungligen postat av annika85
        Hej.

        Då jag har lite erfarenhet gällande hur friska ciklider skall bete sig så kastar jag ut en fråga till alla Er bättre vetande:0)

        Jag har en 200l tank med 6st Golden mellan 7-13cm, gott om grottor och gömställe och sand i botten.

        25-26g varmt
        ph 7,5-8,0
        Nitrit <3

        pump som drar runt ca 1000l/h.

        Vad som gör mig lite betänksam är att hela "stimmet" då det är ljust i akvariet gömmer sig i grottor eller håller sig nära botten utan att simma omkring nämvärt.
        Vid matdags kommer de fram allihopa och hugger vid ytan efter fodret, ingen som ser slö ut.....

        Är detta normalt beteende?
        Om det inte är det, vad kan tänkas vara fel?

        Akvariet har varit igång ca 2,5 veckor och fiskarna har varit i i ca 1 vecka.

        Tacksam för svar.
        MVH/Annika
        Akvariet är inne i kvävecycelns kritiska punkt, när nitriten kan skjuta i höjden och den är mycket giftig för fisken och fiskar kan då lägga sig vid botten eller lägga sig vid ytan! "om" du har nitrit ska du genast sluta mata och tillsätta en bakteriekultur (tex nitrivec) och en näve salt (minskar skadeverkningen från nitriten)! Väldigt viktigt med ett effektivt filter för att få bra vattenvärden och friska Malawis!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • annika85
          • November 2003
          • 20

          #5
          Jag har gjort nitrit/nitrat prov flera ggr, senast idag. Dropptest, inte remsor, och jag kan inte se någon märkbar reaktion i färgen.
          Ska jag göra ett vattenbyte?
          Utan ett akvarie är ditt hem bara ett hus

          Kommentar

          • Paddy
            • April 2011
            • 166

            #6
            är dessa golden de ända fiskarna som går i akvariet? i så fall är det där problemet ligger. Har själv haft det problemet i mitt numera avvecklade malawikar, hade ca 10 individer i 250l vatten vilket resulterade i samma problem som ditt. Det beror helt enkelt på att malawi är stimmfiskar och trivs helt enkelt inte i för få grupper. Öka på antalet så får du se på andra bullar!
            i 200l vatten kan du åtminstone ha runt 15-18 individer. Men helst inte fler än 3-4 arter totalt
            Mvh Matt

            /Ingen regel utan undantag

            Kommentar

            • Madafakka
              • August 2011
              • 70

              #7
              Hej har ett kar på 100l med 8 malawi 3 hongi 5 golden och dem verkar väldigt skygga har haft dem i 4-5 veckor. misstänker att min pump är lite slö e de någom som har koll på ungefär vilken styrka ja borde ha på pumpen den pumpar ut 700l/h har även haft problem med alger kan detta påverka fiskarnas beteende eller pumpens prestation?

              Kommentar

              • Paddy
                • April 2011
                • 166

                #8
                Ursprungligen postat av Madafakka
                Hej har ett kar på 100l med 8 malawi 3 hongi 5 golden och dem verkar väldigt skygga har haft dem i 4-5 veckor. misstänker att min pump är lite slö e de någom som har koll på ungefär vilken styrka ja borde ha på pumpen den pumpar ut 700l/h har även haft problem med alger kan detta påverka fiskarnas beteende eller pumpens prestation?
                Inte så konstigt att dom är skygga, 100 liter är på tok för lite för malawi
                Malawi bör hållas i akvarier på åtminstone 200 liter+. Ett malawikar ska ha en cirkulation på ungefär 8 till 10 gångers akvariets volym per timme, men 700 l/timmen fungerar bra det också (det är inte så jättekinkigt).
                Mvh Matt

                /Ingen regel utan undantag

                Kommentar

                Arbetssätt...