Palettciklider leker inte?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Simon H
    • January 2008
    • 515

    Palettciklider leker inte?

    Hej alla! jag har ett 120 l akvarium med 12 kilfläcksrasborer,8 Fembandsbarber,2 palettciklider 1 hane och en hona,2 pakistanbotia,2 malar!. Och jag har alltid haft problem med att få mina palettciklider att leka. Å jag undrar hur jag ska få igång dom att leka eller är det så att dom inte har plats eller inte till riktigt med gömställen?. Det som jag har i akvariet är ett bra antal växter och så har jag en trädbit ( sån som man köper i affärer) å 3 borgar å en sten som lutar mot glaset å en kokosnöt. Så det finns ju ställen men trots allt så simmar hanen och honan bara omkring tillsammans!. Kan hända att jag har för mycket växter utanför grottorna och det kanske blir för lite utrymme och för trångt att simma bland grottorna??. tacksam för svar
  • Simon H
    • January 2008
    • 515

    #2
    snälla hjälp mig! måst veta! tacksam för svar!

    Kommentar

    • macke_fisk
      • December 2005
      • 4442

      #3
      De kanske inte är mogna än för att leka. Ge dem bara tid så kommer de nog leka insinom tid. Hur länge har du haft dem?
      MVH macke_fisk

      Kommentar

      • Simon H
        • January 2008
        • 515

        #4
        Mm! för jag har nu ändrat så att det är en kruka och en koksnöt där dom kan leka men dom verkar ändå inte jätte intresserade??. Ja du jag har haft hanen i 4-3 år och honan i 1 år. Om du undrar varför jag bara har haft honan i 1 år och hanen längre så va det för att hanen jagade iväg honan så hon dog av svält.

        Kommentar

        • macke_fisk
          • December 2005
          • 4442

          #5
          Kan vara att de inte tycker om varandra helt enkelt. Tycker konstigt att de inte lekt efter dem tiden. De försöker inte visa upp sig för varandra? Typ att de spänner upp sig och darrar sig för varandra?
          MVH macke_fisk

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Är du säker på att det är en hane och en hona? Även om de oftast är lätta att se skillnad på, så har jag för mig att jag sett trådar där folk har fått två av samma kön när de har bett om ett par i butiken. Bilder?
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • macke_fisk
              • December 2005
              • 4442

              #7
              Ursprungligen postat av Animaniac
              Är du säker på att det är en hane och en hona? Även om de oftast är lätta att se skillnad på, så har jag för mig att jag sett trådar där folk har fått två av samma kön när de har bett om ett par i butiken. Bilder?
              Tänkte inte på de .
              MVH macke_fisk

              Kommentar

              • Simon H
                • January 2008
                • 515

                #8
                Macke fisk: Jo när jag tänker efter har dom lekt en gång men det var förra året då jag köpte en ny hona till hanen. Jo honan är så röd som hon kan bli medans hanen är lite lätt röd honan skakar på sig framför hanen och leder honom till en grotta. Där inne skakar hon på sig och hanen ser ju det men väntar bara utanför han simmar inte ens in det har bara hänt ett par gånger men han simmar ut direkt sen efter. Liksom honan simmar framför hanen och böjer ut kroppen.

                Kommentar

                • Simon H
                  • January 2008
                  • 515

                  #9
                  Animaniac: Jag är faktiskt helt säker att det är hona och hane för honan är mycket rödare och lite mindre och starkare färger än hanen har. Nej tyvärr men jag tror att den beskrivningen som jag skrev nyss tyder på att det är en hona och hane.

                  Kommentar

                  • Rooster
                    • March 2006
                    • 1468

                    #10
                    Vissa hanar av palettciklider vill helt enkelt inte leka. Så kan det väl vara bland andra fiskar oxå men det är iaf inte helt ovanligt att vissa paletthanar aldrig kommer till skott. Paletter av olika slag brukar inte vara särskilt kräsna när det gäller partnerval så att byt ut honan är nog ingen större vits, däremot att byta ut hanen skulle nog kunna hjälpa.

                    Sen är det även så att gamla fiskar (iaf många ciklider) tappar leklusten så har man tex. en gammal kutryggad utmagrad paletthane (inte för att jag tror att din är det) så skall man nog inte räkna med lek.
                    Ytterligare ett alternativ hade kunnat vara att skaffa ett palettpar till. Dels så får fiskarna iaf lite större valmöjlighet vid parbildning å dels så kan lite konkurrens dra igång annars tröga fiskar. Dessutom (även parbildande fiskar) så kan det bli så att tex. en ny (mer viril) hane leker av flera honor.
                    Lycka till!
                    Fish for Life!!!

                    Kommentar

                    • Simon H
                      • January 2008
                      • 515

                      #11
                      Ok! jag förstår hur du menar med åldern där. men man kan hoppas att jag får igång hanen igen gjorde nya grottor till dom och nu är dom lite mer intresserade än vad dom va innan. Dessutom så är hanen 4-3 år gammal närmar sig 5 år. låter det som gammal palett hane?. Iallafall tack för svaren alla!

                      Kommentar

                      • Rooster
                        • March 2006
                        • 1468

                        #12
                        Ja lite redecoration å ett vattenbyte brukar ju kunna få igång lättlekta arter som paletter ju e. Nä 5 år är ju inte purungt men definitivt inte lastgammalt. Sen så har det nog nästan mer med fiskens kondition att göra än åldern men ofta går de någorlunda hand i hand iaf med småvuxna arter. Det skall nog lösa sig framöver å som sagt vill det sig inte så byt ut hanen eller till och med skaffa ett par till, det borde funka i 120L tycker jag om du gör om i inredningen, kanske till och med tar upp de gamla paletterna innan du sätter ned alla igen. Sen kan fiskarna behöva träna lite vissa gånger. Man kan iaf beroende på art å sånt, ge ett par omkr 3 ggr på sig innan de lyckas med sin lek. Går det ändå inte riktigt är det troligtvis nått som e på tok...
                        Som sagt det löser sig nog!
                        Fish for Life!!!

                        Kommentar

                        • Shepard

                          • March 2003
                          • 13992

                          #13
                          Ursprungligen postat av Simon H
                          Animaniac: Jag är faktiskt helt säker att det är hona och hane för honan är mycket rödare och lite mindre och starkare färger än hanen har. Nej tyvärr men jag tror att den beskrivningen som jag skrev nyss tyder på att det är en hona och hane.
                          Tja, även honor kan ju vara bleka ibland Och hanar kan få starka färger. Det man ska gå efter i första hand, är storlek (en vuxen hane är dubbelt så stor som en vuxen hona), och färg och form på fenorna. Hanens fenor är mycket spetsigare, även bukfenorna. Hanens stjärtfena är också spetsig, med oftast ett rött och ett gult band på ovansidan, ofta förekommer en eller flera svarta fläckar, men inte alltid (även honor kan ha en eller två svarta fläckar på stjärtfenan).

                          En bild på ett par jag hade häromsistens:
                          Bifogade filer
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

                          Kommentar

                          • Simon H
                            • January 2008
                            • 515

                            #14
                            På tal om vattenbyte så ska jag nog städa i akvariet idag tack för tipset får se om det hjälper som du säger. Ja det kan ju va så för det va nästan 1 årsen dom lekte med varanndra!. Ja det för jag nog göra om det inte funkar bättre nu än vad det gjorde innan! ja kanske det ja det kan man ha i tankarna att kanske skaffa nått par till. Ja det får vi hoppas att det löser sig tack för svaren!.
                            Förresten jag har 2 frågor till. Kan man ha två grottor jämte 1 pump för jag har nämligen det ska jag byta plats med nått eller bara låta det va? påverkas palett paret av en pump jämte sig?.
                            Och jag har väldigt många sniglar som har ett skall som pekar uppåt deras skall ser ut som en skruv väldigt hårt skall är det som dom har. och min fråga är är det nån risk att dom här sniglarna äter upp palettcilkidernas ägg över natten för det är då dom kommer när det är mörkt i akvariet??

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              #15
                              Halloj Simon!
                              Det är alltid trist när fiskarna inte riktigt "gör som man vill". Det har kommit in många bra kommentarer på dina frågor här i tråden - men jag skulle vilja summera lite. Dels är det så att en hane och en hona inte alltid har rätt "kemi", så att säga. Vad detta beror på kan ha ganska många anledningar; ålder o.s.v. som har nämnts här tidigare.
                              När en obalans mellan två fiskar (ofta ciklider) infinner sig, har detta med akvariemiljön att göra. Om vi bortser från vattenparametrarna (som vi förutsätter är OK) så blir det lätt så att om man titt som tätt byter runt och flyttar inredningen, "städar" i karet, så skapar detta en stress hos fiskarna som lätt visar sig i aggressivitet eller tvärtom likgiltighet.
                              Jag skulle vilja föreslå att du tar en grundläggande funderare - kanske efter lite fler inredningstips här i tråden, och även om du kollar runt på lite olika "ciklidinredningar" på andra ställen här på forumet - på hur du vill ha karet inrett för att optimera trivseln hos dina paletter.
                              Gör sedan iordning den här inredningen i lugn och ro (fiskarna skall helst vara placerade i ett annat kar under tiden) och efter detta introducera fiskarna i karet igen. Låt sedan karet på egen hand sätta sig ordentligt - så att vattenkvaliteten och miljön förblir god.
                              Att placera kokosnötter och "grottor" här och där behöver inte betyda att cikliderna genast bildar revir eller leker där - detta är fiskar som är är oerhört "listiga" och väljer de lekplatser de instinktivt känner är bra för deras lek och avkomma. Om du istället för att tänka; "här skall en kokosnöt vara - eller en byggd grotta vara, där de skall leka", och funderar mer på en "naturlig" miljö - med lite stenar, rötter och växter - så kommer förmodligen paletterna ganska snart att välja en lekplats - oftast där du minst anar det.

                              Men, nu är det inte heller så att dina paletter automatiskt blir ett par, och börjar leka, bara för att du gör såhär. Paletter är en ganska... hmm, "intensiv" ciklidart - i likhet med många andra afrikanska ciklidarter. Vad många glömmer bort är att paletter ofta behöver lite motstånd för att liksom komma igång. Det behöver inte alltid vara ett aggressivt motstånd - men på ett sådant sätt att både honan och hanen känner att de vill försvara ett revir de stakat ut. Detta triggar samtidigt den reproduktiva lusten (som är en instinkt). Det råd du fått tidigare här om att skaffa ett par paletter till är bra - det skulle förmodligen innebära att du inte bara får ett par, utan två som bildar revir och senare leker. Det bästa är om dessa fyra Palettsciklider är hyfsat jämna i storlek och ålder - annars kan lätt en, exempelvis, hane bli dominant och skuffa undan en yngre och mindre.

                              Det jag skriver här är ett tips i all välmening - ett tips om att fundera i lite vidare begrepp, om akvariemiljön och hur olika ciklidarter fungerar i par och i grupper, i denna akvariemiljö!
                              Lycka nu till med dina paletter - detta är en makalöst vacker och intressant ciklidgrupp!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...